Zoeken

Wheeliereport deel 1: Wheelie Cursus bij Alexander Schuit

Veiligheid boven alles

25 juni 2012
Inhoudsopgave
Wheeliereport deel 1: Wheelie Cursus bij Alexander Schuit
Veiligheid boven alles
Oefening baart kunst

Wheelie_0995

Geheel Freaks ongebruikelijk meld ik me een kleine tien minuten te vroeg in de haven van Rotterdam, waar Alexander ons de kunst van het wheeliën gaat proberen bij te brengen. Alexander is er nog niet, maar een nog voordat we ons daar druk over hebben kunnen maken zien we in de verte de stuntrijder al arriveren. Alexander had mij op het hart gedrukt deze cursus vooral met m’n eigen motor te doen en niet met een speciaal geprepareerde stuntfiets. Wheelie_0996'...en nu ga je eens luisteren, Smits! Hóe vaak heb ik het je nou uitgelegd, nog geen minuut geleden? Mijn zoon is zes maanden oud en die luistert zelfs nog beter! Anders wordt het ook geen toetje na het eten, hoor je? Amateurjournalist'! "Ja Alex, sorry Alex, ik zal het nooit meer doen Alex...'Nu leek dat mij, met de beschikbaarheid van onderdelen voor mijn eigen Corsaro nog spaarzamer dan er plaatsen voor ’s werelds eerste commerciële ruimtereis zijn, niet bepaald een goed idee, ondanks dat ik de Morini in het verleden al probleemloos tot in derde versnelling had weten te wheeliën.

Het lot zou mij echter gunstig gezind zijn. Door een fout in onze planning (hoezo, welke planning?) stond mijn Morini precies de periode van de wheelie cursus netjes bij Honda Nederland geparkeerd, waar we een Deauville hadden meegekregen. Nu wist ik uit mijn eerste kennismaking met deze fiets alweer zes jaar geleden in Griekenland nog wel dat ook daar best fraaie wheelies mee te maken zijn, maar Vincents idee om de wheelie cursus dan maar met de Deauville te doen ging mij nét een stap te ver. Te elfder ure een rondje importeurs bellen dus, maar na een “We willen met de fiets een wheelie cursus gaan doen” bleken opvallend veel demo’s niet beschikbaar te zijn. Bij Kawasaki bood men uitkomst door hiervoor zonder problemen een nieuwe Z750 beschikbaar te stellen. Nu was mijn eigen voorkeur naar de lichtere ER-6n gegaan, maar deze was niet beschikbaar en bovendien, zo wist Kawasaki’s PR man mij te overtuigen, zou een crash met de Z750 minder erg zijn, omdat deze fiets voor 2012 niet was vernieuwd en daardoor nog geen volgepland testschema had.

Wheelie_1008
Dat landen zit er wel redelijk in nu, lijkt me.

Terwijl Alexander de campingstoelen uit de bus haalt om het ons te veraangenamen arriveren de andere deelnemers van deze dag, te weten een Honda Fireblade, Kawasaki ZX-6R en Triumph Daytona 675. Drie supersports dus, die tijdens het rondje voorstellen aangeven nog nooit een wheelie te hebben gemaakt. Alexander voorziet een ieder van thee (“de vorige keer had ik koffie meegenomen en toen wilde iedereen ineens thee hebben. Dus als je nu ineens koffie wilt heb je pech”) en vertelt wat ons deze dag allemaal te wachten staat. Hoewel de cursus op de openbare weg plaatsvindt hoeven we de politie niet te vrezen, aldus de stuntkampioen. Wheelie_0969Mijn god... en dit moet je dan léuk gaan vinden? Hoe moet ik hier ooit mee gaan posen?"Ja, het is hier openbare weg, maar hier in de haven is ’s weekends niemand te vinden. De eerste zijstraat is bijna een kilometer verderop, tot daar hebben we de hele weg voor ons zelf, waardoor je alle ruimte hebt om meerdere keren achter elkaar een wheelie in te zetten." In de meer dan vijf jaar dat hij inmiddels de wheelie cursus geeft is welgeteld één keer de politie langs geweest. “Ik vertelde wat we aan het doen waren, en waarom we dat hier deden, waarna de ze ons vroegen het voorzichtig aan te doen en nog een prettige dag wensten,” zo weet Alexander ons te vertellen.

Veiligheid staat bij de cursus voorop, en dus worden op voorhand enkele spelregels uitgelegd. Op de terugweg na een bepaald punt geen wheelie meer inzetten,  om te voorkomen dat we als frieten door het hekwerk worden geperst, geen kneedown maken op het keerpunt (“je wilt niet weten hoeveel troep hier op de weg ligt. En ja, dat is al eens fout gegaan”) en afstand tot elkaar houden, veel afstand. Dat het er ook veilig aan toe gaat blijkt uit het feit dat het aantal valpartijen in al die jaren op één hand te tellen is. Omdat we vandaag maar met z’n vieren kan er lekker veel worden getraind. De groep wordt in tweeën gesplitst, wat betekent dat er telkens twee kunnen oefenen en twee toekijken.

Wheelie_0974
'Ik had vroeger zo'n fiets met zo'n stoer chopperzadel en een hoog stuur. Ken je die nog? Machtig vet was dat!'