Zoeken

Verslag Intermot 2014

Klapperrrrrrs

8 oktober 2014
Inhoudsopgave
Verslag Intermot 2014
Duitstalig nieuws
Klapperrrrrrs
En er was meer...

Kawasaki H2R

Kawasaki 2015 H2R

Mensen zijn dieren en dus geld wat in het hele dierenrijk geldt: wie de grootste heeft is de baas. En dacht BMW dat ze met 199 pk de alfa-male in de motorwereld waren: Helaas. Bij Kawasaki lachen ze om 200 schamele pk's. De nieuwe H2R heeft niet alleen een 1.000cc viercilindermotor, maar ook een dikke compressor die de prestaties opjaagt naar een verbluffende 300 pk. Een nieuw ontwikkeld buizenframe zorgt voor de nodige stkawasaki 2015 H22Rijfheid om dit vermogen aan te kunnen, gecombineerd met de nodige flexibiliteit om ook in bochten een goed wegcontact te waarborgen. Het kuipwerk van Kawasaki's nieuwe image-builder werd in de windtunnel ontworpen voor een lage luchtweerstand en een luchtgeleiding die voor meer stabiliteit op hoge snelheid zorgt. Vandaar de vleugeltjes. Ook zorgt de vormgeving van de carbonfiber kuip voor een maximalisatie van de koelcapaciteit. Het Kawasaki-kanon staat verder op slicks, wat al aangeeft dat Kawasaki dit model niet heeft ontwikkeld voor de openbare weg. Daarvoor komt een speciale straatversie, die naar het gerucht luid over "slechts" 200 pk gaat beschikken. Deze H2 zal op de motorshow van Milaan worden getoond. We wachten in spanning...

Kawasaki 2015 H2R

Kawasaki Versys 650

Kawasaki 2015_Versys_650

Met de nieuwe Versys 650 keert Kawasaki weer terug naar de echte wereld, waarin echte mensen op echte wegen met echt verkeer en echte snelheidslimieten rondrijden. De Versys - wat staat voor Versatile System - is daarin een van de meest praktische en handige motoren die je kunt verzinnen, aKawasaki 2015 Versys 650l zullen velen de 649cc paralleltwin wat te tam vinden. Ook het uiterlijk van de huidige Versys - met de boven elkaar geplaatste koplampen - kan niet iedereen waarderen. Met de nieuwe Versys doet Kawasaki dan ook een gooi naar een breder publiek. De motor heeft een nieuw uiterlijk met twee naast elkaar geplaatste koplampen en kuipwerk dat meer bescherming tegen weer en wind biedt. De krachtbron is iets sterker geworden in het hoge toerengebied voor iets meer "fun" en levert nu 51 kW (69 pk) @ 8.500 tpm, 5 pk meer dan voorheen. Ook de vering is verbeterd, de taken voor in- en uitgaande demping zijn nu tussen de vorkpoten verdeeld, waardoor de instelschroeven ervoor allebei aan de bovenzijde zitten. De achtervering heeft een afstandsbediening voor de veervoorspanning, zodat die gemakkelijker kan worden aangepast. Nieuwe remklauwen zorgen samen met een aangepaste hoofdremcilinder voor meer remkracht aan de voorzijde, aan de achterzijde wordt dat verzorgd door een grotere remschijf. Verder is het toegestane gewicht verhoogd, zodat er meer bagage mee kan. De tankinhoud is gestegen van 19 liter naar 21 liter voor een groter actieradius. Een 60 mm in hoogte verstelbaar windscherm zorgt voor meer comfort. Kortom, meer prestaties en meer comfort voor meer motorplezier.

Kawasaki Versys 1000

Kawasaki 2015 Versys 1000

Niet alleen de 650, ook de grote broer van de Versys heeft een facelift ondergaan. Het neusje biedt nu eveneens dubbele, naast elkaar geplaatste koplampen, waardoor afkerigen van de unieke cyclops-look wat dat betreft geen reden meer hebben hem niet te kopen. Technisch zijn er lichte aanpassingen aan motor en frame gedaan. De motor kreeg onder meer fijner vernevelende injectoren, een andere injectie- en ontstekingstiming en een verbeterde slipperclutch. Het rijwielgedeelte profiteert van een sterker frame en aangepaste vering. Verder staat de machine nog altijd op 17 inch wielen, waardoor ik nog altijd halsstarrig weiger om het een allroad te noemen. Het is een pure straatmotor, want met 17 inch wielen hobbel je niet over boomstronken en diepe sporen. Maar goed, luxe is hij wel, naast de al bestaande features heeft hij nu ook standaard een middenbok, nieuwe LED mistlampen, nieuwe handkappen en een nieuwe versnellingsindicator, terwijl het windscherm nu een grotere verstelrange van 75 mm heeft.

Ducati Scrambler

Ducati 2015 Scrambler Icon

Ducati had het nieuws al enige tijden professioneel laten lekken, maar op de Intermot mochten we hem dan toch eindelijk aanschouwen: de Scrambler. Een machine die refereert aan de motoren die in de jaren zestig en zeventig werden omgebouwd om ook offroad te rijden, met hoger geplaatste uitlaten, meer bodemvrijheid en ruige banden. De eerste allroads, zeg maar. De Ducati Scrambler "Icon" iDucati 2015 Scrambler Urban Enduros echter geen ouderwetse retro-bike, maar meer een moderne evolutie ervan. Zo heeft de Scrambler een prachtig gevormde achterbrug van spuitgietaluminium in het stalen frame, waarbij een zijwaarts geplaatste schokdemper voor de vering zorgt. Verder heeft de Scrambler een schitterend gevormde, vlak achter het blok geplaatste uitlaat, een upside-down voorvork en tienspaaks gietwielen, waarin voor een enorme 330 mm schijfrem huist, uiteraard voorzien van ABS. Ook de korte vormgeving van het kontje heeft een hedendaagse twist, waarbij de LED-verlichting en LCD-instrumenten state-of-the-art zijn. Voor de power zorgt een lucht-oliegekoelde, 803cc tweekleps L-twin met desmodromische klepbediening. Het blok is voorzien van aluminium distributieriemcovers en levert 75 pk (55,2 kW) @ 8.250 tpm. De machine weegt slechts 170 kg (droog) en heeft een bescheiden zithoogte van 790 mm. Er komen Naast de Icon nog drie andere versies, de Urban Enduro, Full throttle en Classic, allen met een iets andere aankleding. Prachtige motoren, met "real world" power en een laag gewicht. Toppertjes...

Suzuki GSX-S1000 en GSX-S1000F

Suzuki GSX-S1000 

Suzuki timmert eindelijk weer eens aan de weg. In Keulen presenteerde het vijf nieuwe modellen, waaronder een 113cc metende scooter, genaamd "Adress", en een MotoGP-replica van de GSX-R1000, dat laatste om het feit te vieren dat Suzuki weer in de hoogste klassen van de racerij te vinden zal zijn. Zeer interessant zijn een tweetal snelle straatmotoren op basis van de supersportieve GSX-R1000. Hiervan werd een naakte GSX-S1000 en een gekuipte GSX-S1000F sport-toermachine geconcipieerd. De basis is bij beide het vloeistofgekoelde 1000cc-motorblok, dat een andere karakteristiek kreeg door een aangepaste kleptiming, verbeterde en dubbele SDTV gaskleppen. DSuzuki 2015 V-Strom 650 XTe motor ademt door een enkele, zeer korte uitlaat, die grotendeels onder het blok is gebouwd voor een goede massacentralisatie. Het nieuw ontwikkelde frame is voorzien van een fraaie, gebogen aluminium swingarm en een volledig instelbare 43mm KYB voorvork. Uiteraard hebben beide machines tractiecontrole, die in drie standen instelbaar is. Monoblock remmen met ABS zorgen voor de vertraging. Het vermogen en het gewicht van de machines wordt niet opgegeven.

V-Strom 650 XT ABS

De V-Strom-serie van Suzuki wordt in 2015 uitgebreid met de V-Strom 650XT. Dit is een wat ruigere versie van de V-Strom. Dat blijkt onder meer aan de tubeless spaakwielen en het nieuwe uiterlijk. Dat heeft een snavel, net als de DR-Z-modellen waarmee in de jaren tachtig aan de Dakar werd deelgenomen. Boven die snavel is een in drie standen verstelbaar windscherm geplaatst, dat in de windtunnel is ontwikkeld voor een laag geluidsniveau. Achter de 20-litertank is een smallere buddy geplaatst, waardoor je op de XT gemakkelijker met de voeten bij de grond kunt. Ook het dashboard is aangepast, het heeft nu veel extra features - waaronder een vorstindicator - terwijl er tussen de informatiestanden kan geschakeld via een schakelaar op het stuur. Ook heeft de XT starblokkering en ABS. Technisch is er verder niets veranderd, veerwegen zijn nog steeds 150 mm en 159 mm. Een tikje te krap om van een echte allroad te kunnen spreken...

Suzuki 2015 Adress