Zoeken

Verslag Intermot 2014

Duitstalig nieuws

8 oktober 2014
Inhoudsopgave
Verslag Intermot 2014
Duitstalig nieuws
Klapperrrrrrs
En er was meer...

KTM 1290 Super Adventure

KTM 1290 Super Adventure

De meeste aandacht ging dit jaar ongetwijfeld naar de H2R en Scrambler uit, maar de allergrootste klapper, als het aan mij ligt, was toch de KTM 1290 Super Adventure. Een motor die met maar één doel is gemaakt: zorgen dat degene die net een BMW R1200GS Adventure heeft gekocht zich een stom rund voelt. De KTM 1290 Adventure is de ultieme reisenduro, waarbij KTM het woord Enduro ook nog echt serieus neemt. Het geval heeft veerwegen van 200 mm en weegt zonder benzine slechts 229 kg, waarbij het geval op tubeless spaakwielen met een 19 inch voorwiel staat. Met de 30 liter grote tank haal je 500 km met dit reismonster, dat met zijn 160 pk sterke V-twin met gemak de vloer aanveegt met de Beierse concurrent. De 1.301cc metende V-twin is natuurlijk afKTM 1290 Super Adventurekomstig uit het stoutste jongetje van de klas: de brute 1290 Super Duke R. Deze twin kreeg nieuwe cilinderkoppen, een andere krukas en andere nokkenassen om de "travelmaster" een soepele sleurkracht vanuit de onderste toerenregionen te geven.

Een en ander wordt natuurlijk begeleid door KTM's Motorcycle Stability Control, dat voorziet in een in diverse standen af te stellen, hellingshoekafhankelijk tractiecontrolesysteem met bochtafhankelijk gecombineerd ABS remsysteem. Beide hebben natuurlijk een offroadstand die driften en sliden mogelijk moet maken. Het is immers een KTM. Maar de elektronische speeltjes zijn daarmee niet op, want de Super Adventure heeft elektronisch regelbare, semi-actieve vering, cruise control, hill assist en een "anti drag torque control" anti-hopsysteem. Een bijzonder nuttige primeur is ook de actieve LED bochtverlichting, die zorgt dat je ook in de bochten nog kunt zien waar je naar toe gaat. De lampen zijn ondergebracht in de tank, ook weer een first. Uiteraard heeft de Super Adventure ook een met één hand verstelbaar windscherm, een in hoogte verstelbaar stuur, verstelbare voetsteunen en een in hoogte verstelbaar zadel, dat net als de handvatten elektrisch verwarmd is. Kortom, ultiem comfort, ultieme veiligheid, ultieme prestaties en een lange neus naar Beieren.

KTM Freeride E-SM

KTM Freeride E-SM

Waar de echte motorliefhebber bij het woord "elektrisch" doorgaans een wee gevoel in zijn maag krijgt, krijgt-ie bij KTM eerder tintelingen van spanning in zijn digestief systeem. Want KTM heeft door dat rijden onder spanning vooral spannend moet blijven. Dat zie je al bij de elektrische Freeride crossers en enduro's. Speelse, gemakkelijk te berijden machines die vooral om rijplezier draaien. Niet geheel onverwacht krijgt die Freeride E een vervolg op het asfalt, met de Freeride SM-E, waarbij SM staat voor Super Motard. Oftewel, een superspeelse, megawendbare enduro met kleverige straatbanden, waarmee je de stad of de dijkwegen in je buurt tot je persoonlijke speeltuin kunt maken. De permanente magneetmotor levert 16 kW (22 pk) uit een 300 Volt accu met 2,6 kWh inhoud en heeft zijn maximum koppel vanuit stilstand beschikbaar, waarbij er niet geschakeld hoeft te worden... Met slechts 110 kg kan dat toch heel spectaculair uitpakken, terwijl je toch genoeg hebt aan een A1 rijbewijs. Niet geheel onbelangrijk is dat de Freeride E-SM met zijn enduro-looks, zijn wilde graphics en zijn prachtige afwerking een schril contrast vormen met andere E-vehicles, die er vaak uitzien alsof ze door accountants zijn ontworpen...

BMW R1200R

BMW 2015 R1200R

Beieren was aan zet en pleegde een eigen offensief op basis van de watergekoelde boxer, die eerder debuteerde in de GS, de GS Adventure en de R1200RT. Dit blok levert 92 kW (125 pk) bij 7.750 tpm en 125 Nm bij 6.500 tpm, en doet dat via een natte multiplaatskoppeling en een versnellingsbak die met de motorolie wordt gesmeerd. Dit in tegenstelling tot de oude boxers, die een droge plaat en een separate transmissie hadden. Het blok zit nu ook in de naakte R. Uiteraard is er technisch van alles aangepast om het nieuwe blok en het naakte R-concept met elkaar te verenigen, zoals een andere airbox, andere luchtsnorkels en - natuurlijk - een radiateur. Zoals dat tegenwoordig nodig schijnt te zijn heeft ook deze BMW een in twee modi in te stellen ABS en tractiecontrole. Hellingshoekafhankelijk "dynamic traction control" is evenals Electronic Suspension Adustment als optie verkrijgbaar. Een stalen brugframe met een verbeterde EVO Parallever zorgen samen met een "conventionele" Upside-down voorvork voor de wegligging, wat dus betekent dat BMW bij dit model afstapt van de Telelever voorwielophanging.

BMW R1200RS

BMW R1200RS

De tweede watergekoelde boxer op de noviteitenlijst is wat mij betreft een van de andere klappers van de beurs: de R1200RS. BMW presenteert hiermee weer eens een onvervalste sport-toermachine waarmee je niet alleen comfortabel naar de Alpen blaast, maar daar ook lekker sportief kunt raggen. EBMW 2015 R1200RSen motor met een bijzonder fraai uiterlijk, dat door zijn over elkaar liggende panelen met luchtspleten een licht en dynamisch uiterlijk heeft. De boxer levert net als bij de RT en GS ook 125 pk, maar heeft iets meer koppel in het lagetoerenbereik. ABS en ASC met twee "Fahrmodi" ("regen" en "straat") zijn standaard, DTC is net als ESA optioneel. Opvallend is dat ook de door BMW als ultieme voorwielophanging gepropageerde telelever bij de RS het veld heeft moeten ruimen voor een conventionele Upside-down voorvork, wel voorzien van twee radiale vierzuigerremklauwen. De RS is verder uitgerust met een dashboard met analoge toerenteller en een TFT display met allerhande informatie. Daarboven huist een verstelbaar windscherm. Een leuk feature is dat de RS start middels een keyless systeem, dus waarbij je de sleutel/zender in je zak kunt houden.

BMW S1000RR

BMW 2015 S1000RR

Ik hoor het Wim Kan nog zeggen: die Nederlandse politici spelen graag: fluor in het drinkwater en een filtertje op de kraan om het er weer uit te halen. Hetzelfde gevoel krijg ik als ik naar de nieuwe BMW S1000RR krijg: 199 pk aan de krukas en dan tractiecontrole om het vermogen tBMW 2015 S1000RRerug te schroeven naar een niveau dat nog grip heeft op het asfalt. En dan 1 versnelling om mee naar de 130 te trekken en vijf om het toerental naar een zuiniger niveau terug te brengen of om je rijbewijs mee kwijt te raken. Maar goed, we praten hier ook niet meer over een wegmotor, maar om een smoes om mee te kunnen doen in het WK Superbike. Wat dat betreft is het dan weer vreemd dat je hem kunt bestellen met cruisecontrole. Er zijn circuits met hele lange rechte stukken, maar toch... Anyway, de S1000RR kan bogen op een waslijst aan veranderingen. Zoals een cilinderkop met beter vormgegeven in- en uitlaatkanalen, een nieuwe inlaatnokkenas en nog lichtere inlaatkleppen. Het geheel wordt van lucht voorzien via een verbeterde airbox en kortere aanzuigkelken. Dat alles heeft een verbeterd koppelverloop tot gevolg. De S1000RR trekt beter vanaf 5.000 tpm en levert zijn maximum koppel van 113 Nm bijna doorlopend tussen 9.500 en 12.000 tpm. Het vermogen is met 4 kW (6pk) gestegen naar 146 kW (199 pk). Uiteraard heeft BMW ook aan de pondjes gedacht. De RR is 4 kg lichter, onder meer door een lichtere accu en een 3 kg lichter uitlaatsysteem, dat geen voordemper meer heeft. Ook lichter is het frame, dat een iets andere geometrie heeft. De RR weegt volgetankt 204 kg, is voorzien van race-ABS en van een verbeterde veerafstemming. Ook de RR kan worden besteld met Dynamic Damping Control. En natuurlijk heeft BMW's Superbike diverse rijmodi, launch control en tractiecontrole, die tegen meerprijs is voorzien van een hellingshoeksensor.