Zoeken

Pitstop bij Hyperpro: trakteer jezelf op een veer (of meer)

Handen uit de mouwen

29 mei 2013
Inhoudsopgave
Pitstop bij Hyperpro: trakteer jezelf op een veer (of meer)
Handen uit de mouwen
Ook voor al uw...

Hyper0006
Da's dus niet zo mooi

Allereerst de achterzijde. Dit is niet zo arbeidsintensief omdat we daar gewoon een andere schokbreker voor nemen. Hadden we zelf al ergens opgedoken en meegenomen met het idee 'wie weet werkt het'... daar hoor je natuurlijk een mooie Hyperpro voor te kopen, maar ook ons budget is niet altijd even toereikend. Opvallend is wel dat de originele schokbreker nog steeds geen sporen van lekkage heeft, ondanks de werkelijk erbarmelijke staat van het geheel. Werkelijk álles zit onder een dikke laag olie, straatvuil en pekel. Met het subframe in een takel om het gewicht van de link af te halen is het demonteren kinderspel, met een paar bouten en moeren ligt de schokbreker in de oud-ijzerbak. een nadere inspectie leert dat de lagers van het linksysteem echt overleden zijn; behalve dat er in geen velden of wegen nog een keer-of stofring te bespeuren valt, liggen ook de busjes los in de link. Dat wordt dus sparen voor een set nieuwe lagers en opmaken voor nog een flinke operatie.

Nou is het nóg beter om gewoon een passende Hyperpro schokbreker te monteren, maar zoals gezegd, budget... na enig zoeken wordt toch een juiste en passende schokbreker gevonden die wonder boven wonder ook nog eens precies binnen de strenge toleranties van Hyperpro's Paul Klop valt. "Zoals deze nu werkt zou ik 'm ook zelf ongeveer wel afgesteld hebben, dus dat is een mazzeltje. Maar je moet wel iets aan die lagers doen, anders kan ook deze schokbreker zijn werk niet goed doen".

Hyper0019
Eerst maar eens die bagger eruit

Hyper0020 Hyper0024
En alles maal vier...

Tijdens het demonteren en schoonspoelen weet Paul vele feitjes en wetenswaardigheden te vertellen. Over wat hij soms voor drama aantreft en wat voor goedkope rommel sommige fabrikanten soms gebruiken. "Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk natuurlijk, dus dan maken ze een veer van een bepaalde lengte die het op meerdere modellen moet doen. Daar zijn die vulbussen dus voor, om de vork de juiste lengte te geven. De luchtkamer die er bij zit wordt dan gebruikt om de veer op het laatste beetje nog wat extra te helpen. In feite betekent dat dus dat je veren niet sterk genoeg zijn. En het belast je keerringen ook nog eens onnodig veel. Hetzelfde geldt voor de gebruikte materialen, het staal waar de veer van gemaakt wordt is bijna nooit afgewerkt.

Hyper0026
Die glimmende streep op de windingen is dus geen spiegeling, maar slijtage

En dan krijg je dus zoiets: waar de veer tegen de vorkpoot aanschuurt wordt deze gepolijst. Daar komt alleen wel slijpsel van in je olie terecht en dat is nooit een goed idee".

Hyper0029

Inspectietijd: binnenpoten horen dus glad en schadevrij te zijn, maar té glad is ook weer niet goed. De hardst glimmende plekken op deze poten zijn de punten waar in de loop der jaren het meest op gereden is, rond dat punt gaat de keerring het vaakst op en neer en polijst dus langzaamaan het oppervlak. Dat komt de werking van die keerring niet ten goede. Overigens is één van deze vier poten ook nog licht krom.

Hyper0031
Na selectie kan dit hoopje dus als oud ijzer mee terug naar huis genomen worden

Hyper0033
Nog maar eens wat meer schoonmaken, olieresten blijven op de diepste plekjes achter en dat willen we niet

Hyper0039

Dan komt het belangrijkste moment: het zoeken van de juiste veer voor de klus. De meeste veren staan standaard per model in het systeem en kunnen blind gepakt en gemonteerd worden, maar in dit geval zoekt Paul een set volgens precies zijn eisen; lengte, dikte en veerkracht. "Het setje dat ik voor de Fireblade uitgezocht heb heeft dezelfde beginwaarde als standaard, maar wordt op het eind nog ietsje stugger zodat je echt nooit aan het eind komt, hoe erg je ook landt na een wheelie of een stoppie inzet. Bovendien hoeft de veer dus niet meer geholpen te worden door de luchtkamer, dus belast je je keerringen ook niet overdadig veel".

Hyper0043
Nieuw op de voorgrond, het verschil is duidelijk

Hyper0046 Hyper0047

Nieuwe olie van de juiste dikte. De binnenpoot wordt meermalen op- en neergepompt om alle mogelijke luchtbellen uit de demper te halen met tussenpozen om het te laten rusten. De hoogte van het niveau is weldegelijk belangrijk, al is het alleen maar om beide zijden gelijk te krijgen. Maar je wilt natuurlijk dat wat er ook gebeurt, je vork altijd veert en dempt dus voldoende olie is belangrijk. Teveel is echter ook niet goed, dan kan er niks meer bewegen.


Hyper0049 Hyper0053
Weer terug monteren, stickertje erop voor de moeite (en afwerking, oog voor detail!) en klaar. Halve dag werk.