Zoeken

Pitstop bij Hyperpro: trakteer jezelf op een veer (of meer)

Because you're worth it

29 mei 2013
Inhoudsopgave
Pitstop bij Hyperpro: trakteer jezelf op een veer (of meer)
Handen uit de mouwen
Ook voor al uw...

Hyper0001
Het werkt zoveel makkelijker als je de juiste apparatuur bij de hand hebt.... het slachtoffer hangt inmiddels in de steigers, klaar voor de verjongingskuur

Het wordt regelmatig gezegd dat je motor er zo van opknapt als je de vering netjes verzorgt en eens leuk laat afstellen. Ook het bestaan van de aftermarket leveranciers is niet vreemd meer, waarvan binnen ons land het Zweedse Öhlins, WP en Hyperpro wellicht de bekendste zijn. Ook is een zaak als HK Supspension in Tiel een begrip in het hele land, evenals de verschillende service centra. Kom je op het circuit, dan is de keuze zelfs nog groter, met specialisten en Race service van verschillende merken als opnieuw Öhlins, Bitubo Race Service en meer. En aan mensen met 'verstand van vering' geen gebrek, menig coureur zal je maar al te graag met een schroevendraaier op weg helpen.

Voor de gewone motorrijder is dat misschien wat hoog gegrepen, maar uiteraard is deze ook gebaat bij een goed opgezette motorfiets. Soms kan een beetje nette afstelling het verschil betekenen tussen een dweil en een droom. En de voordelen liggen redelijk binnen bereik; voor degenen die het niet zelf doen is een setje keerringen vervangen bij een gewone motorzaak niet veel goedkoper dan een complete beurt bij Hyperpro. Dat valt uiteraard naar gelang de operatie meer of minder intensief is duurder of minder duur uit, maar nog steeds is het sterk het overwegen waard. Zeker omdat ook speciale verzoeken net zo eenvoudig ingewilligd worden.

Het voordeel van een specialist is de extra zorg die je krijgt en de mogelijkheid specifiek voor jou de beste oplossing te zoeken. En zo komen we bij het lijdend voorwerp van deze reportage: de al eens eerder voorgestelde CBR900RR Fireblade streetfighter/stuntmotor. Het probleem: lekkende keerringen, een kromme vorkpoot, een te oude en daardoor versleten achterschokbreker en in het algemeen belabberde staat van onderhoud door pekel, nalatigheid van de vorige eigenaar en een compleet onbekende voorgeschiedenis.

Om het nog iets mooier te maken is ooit- voor weinig - een set vorkpoten uit een andere fireblade op de kop getikt met weliswaar alle onderdelen functionerend en niet te vergeten rechte poten, maar ook hiervan lekt één keerring. De tijdelijke oplossing de twee niet lekkende vorkpoten te combineren is als noodoplossing wel creatief, maar de compleet afwijkende afstelling van de linker- en rechterpoot maakt dit verre van ideaal. Tijd om schoon schip te maken.

Hierbij wordt gekozen voor de rigoureuze methode, in plaats van moeilijk uit te vogelen wat wat is en welk van de poten hoe staat afgesteld, worden alle vier de poten volledig gedemonteerd, geinspecteerd en de beste onderdelen gebruikt om twee nieuwe poten van te maken. Bovendien wordt hierbij alles grondig schoongemaakt en voorzien van nieuwe keerringen en een setje veren op maat. Dat is immers de handelswaar en daar komen we voor.

Hyper0056-2

Tekst en fotografie: Vincent Burger