Introductie: Suzuki GSX-R750
Zeshonderd Supersport plus
7 februari 2011
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki GSX-R750 |
Forse afslankkuur |
Gaan met die banaan |
This is a test |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het is al jaren een buitenbeentje in het Supersport segment, maar voor Suzuki wel een heel belangrijke: de GSX-R750. In 1985 gelanceerd als ‘hypersport’ (en daarmee grondlegger van het nieuwe supersport segment)
om in te kunnen zetten in diverse viertakt wegracekampioenschappen leek de 750cc begin deze eeuw met de komst van de 1000cc superbikes zijn bestaansrecht te verliezen, maar Suzuki transformeerde de zevenenhalf van WK Superbike basismodel naar een 600cc supersport plus: het rijwielgedeelte van een 600cc, gecombineerd met het vermogen waar een duizend zich in die tijd niet voor hoefde te schamen.Het afgelopen jaar presenteerde Suzuki op de Intermot in Keulen de nieuwste uitvoering van die GSX-R, waarbij maar liefst acht kilo aan gewicht was bespaard terwijl het vermogen van de 150 pk sterke zevenenhalf vooral in het middengebied beduidend sterker moest zijn geworden. Dat Suzuki geen loze kreten heeft geslagen met de nieuwe GSX-R750 werd ons al snel duidelijk op het Spaanse Monteblanco circuit, waar de nieuwste telg uit de 750cc GSX-R familie aan de Europese pers werd voorgesteld.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Target Press