Zoeken

Test: Kawasaki ZX-6R 636

So what’s new?

6 maart 2024

Vanuit gezond perspectief bekeken is het geen verrassing dat we het hier niet hebben over een volledig nieuw ontwikkelde sportieve ZX-6R, maar over een update. Getuige de diverse internationale racesuccessen die recent met de ZX-6R zijn behaald mag je gerust stellen dat zelfs de “oude” ZX-6R nog ruimschoots voldeed voor straat- en recreatief sportief gebruik. Moderniseren is in de razendsnel veranderende tijd waarin we leven een absolute must, maar wat goed is mag je zeker behouden, vandaar dat Jongens wat heb ik dit gemist. Voel me ineens 20 jaar jongerals kloppend hart van de 2024 Ninja ZX-6R dus ook nog gewoon de befaamde 636cc vier-in-lijn is gebleven, inclusief de inmiddels zo kenmerkende extra 37cc. Dit extra cilindervolume zorgt niet alleen voor meer topvermogen, maar biedt daarnaast ook een duidelijk krachtiger middengebied, en laat dat nu net de toeren zone zijn waarin je op straat de meeste tijd vertoeft, een dik pluspunt dus. 

Het motorblok werd uiteraard aangepast met onder andere een nieuw nokkenasprofiel, nieuwe inlaattrechters en is daarbij ook meteen voorzien van een verbeterd uitlaatspruitstuk en collector. Deze vernieuwingen zorgen naast de noodzakelijke lagere uitstoot zelfs voor nog net iets meer koppel in lage- en middelhoge toeren, ondanks dat de maximumwaardes iets zijn afgenomen. Kawasaki claimt nu een topvermogen van 124 pk, dat wordt bereikt bij 13.000 tpm, terwijl het maximum koppel van 69 Nm beschikbaar is bij 10.800 tpm.
Heel subtiele aerodynamica. Zo kan 't dus ook. Verlichting is uiteraard LED rondom

Die knopjes links had 'ie al, maar dankzij 't nieuwe TFT heeft 'ie nu 4 rijmodi en is alles gekoppeld

Veertig jaar Ninja, wat is de tijd toch gevlogen. En dan die kleuren, da's toch supercool?

Akra staat anno 2024 niet meer voor aso-klank, maar voor een fraaier geluid. Geen up/down quickshifter, maar alleen up
Het maximum vermogen incl. RAM air bedraagt bij 13.000 toeren 129 pk en dat is nog steeds een indrukwekkend cijfer voor een "600" supersport!

Natuurlijk bleef het niet enkel bij de onderhuidse aanpassingen, want ook op het gebied van design en elektronica staan de ontwikkelingen niet stil. Direct in het oog springend is de nieuwe en moderne look, een onmiskenbare echte Ninja met een zeer sterke onderlinge gelijkenis met de ZX-10R, nieuwe Ninja 500SE en ook de volledig nieuwe ZX-4RR die we zoals gezegd vorig jaar al hebben getest. 

Nieuwe top- en zijkuipdelen creëren een design dat vloeiend van voor tot achter overgaat. In de topkuip zitten nieuwe LED-projector koplampen en een in kleur gespoten Ram-Air inlaat kanaal. Het ‘’gelaagde’’ 3D ontwerp van de kuip is voorzien van openingen die extra downforce generen en rijwind weg leiden van de rijder. Ook de “chin spoiler” is schuin naar beneden gepositioneerd om in bochten extra downforce te creëren, terwijl het nieuw ontworpen windscherm dankzij turbulentie openingen aan de zijkant een verbeterde windgeleiding biedt. Zoals je van Kawasaki gewend zijn is ook de 2024 ZX-6R 636 prachtig en kwaliteitsvol afgelakt in de felgroene Kawasaki huiskleur, of de KRT kleurstellingen met wit, zwart en rode accenten maken er samen met de zwarte motordeksels een zeer geslaagd geheel van. En dan is er ook nog voor een kleine meerprijs van 250 euries de speciale 40th Anniversary Edition, enkel dit jaar verkrijgbaar Wat mij betreft blijft dit de leukste klasse. Nu de rest nog en 't zijn weer echt Glorie Daysen in de groen/blauw/wit “old skool” kleurstelling met een zilvergrijs gelakt frame en achterbrug… Wat een pareltje !!! 

In de neus huist nu een nieuw 4,3’’ TFT-kleurendisplay met bluetooth smartphone connectiviteit. Het display toont, naast een toerenteller met schakelindicator en huidige versnelling, een grote hoeveelheid optionele informatie als dubbele tripmeters, actieradius, accuspanning en nog veel meer. Met de Rideology app met bluetooth connectie kan o.a. op afstand voertuiginformatie worden uitgelezen evenals onderhoudsreminders. De schermkleur kan op zowel zwart als witte achtergrond worden ingesteld en de helderheid van het scherm schakelt automatisch tussen drie niveaus, afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk licht.  

Een modern TFT scherm is niet enkel aantrekkelijker en gemakkelijker te lezen, het maakt ook de overgang mogelijk om de geïntegreerde rij modi te koppelen aan zowel het vermogensniveau als aan de (nog geen IMU) tractiecontrole. Voor alle duidelijkheid, rijmodi, vermogensniveaus en tractiecontrole zijn géén nieuwe functies van de ZX-6R, maar het koppelen ervan aan de individuele rijmodi is dat wel. Nu krijg je bij het kiezen tussen Sport, Road of Rain een vooraf ingestelde setting van vermogen en tractiecontrole. Sport geeft je vol vermogen en de minste TC (niveau 1), Road geeft vol vermogen en TC niveau 2 (de middelste instelling), en Rain geeft laag vermogen en de meeste TC (niveau 3). Een vierde rijmodus, Rider, stelt je in staat om TC- en vermogensniveaus afzonderlijk in te stellen - hoewel ik echt niet weet waarom je dat zou willen, tenzij je Vermogen genoegTC volledig wilt uitschakelen (wat je niet kunt doen in de andere drie rijmodi). 

De 2024 ZX-6R is standaard voorzien van radiale Nissin Monobloc 4 zuiger-remklauwen, dubbele semi-zwevende ø310 mm grote remschijven die worden vertraagd door een radiale rempomp aan de voorzijde die gekoppeld is aan KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) dat door de Japanners speciaal ontwikkeld is voor hun sport motoren. Zeker op dit soort fietsen wil je namelijk maximale remprestaties met zo weinig mogelijk storend ingrijpen tijdens een felle rijstijl. KIBS is het eerste remsysteem in massaproductie dat de ECU (Electronic Control Unit) van het ABS koppelt aan de ECU van het motorblok. Het systeem registreert behalve de snelheid van voor- en achterwiel en de hydraulische druk in de voorremklauwen dus ook de gasklepstand, het motortoerental, de bediening van de koppeling en de ingeschakelde versnelling. Deze gegevens worden geanalyseerd om zo de optimale voorremdruk te bepalen. Voor de vering werd wederom beroep gedaan op de producten van Showa, met aan de voorzijde een volledig instelbare ø41 mm SFF-BP voorvork en aan de achterzijde een volledig instelbare Bottom-Link Uni Trak gasgevulde schokdemper met piggyback-reservoir.