Zoeken

Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B

GL1800 Gold Wing

4 mei 2013
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Honda GL1800 Gold Wing vs Gold Wing F6B
Rennstrecke Weibersbrunn
GL1800 Gold Wing
Gold Wing F6B
Conclusie
Technische gegevens

Honda GL1800 Gold Wing

Al 38 jaar is de Honda Gold Wing een unieke verschijning in motorland. De motor zag in 1975 het levenslicht als GL1000 Gold Wing het levenslicht, een naakte toerfiets die van een dwarsgeplaatste viercilinder boxermotor was voorzien. Voor de naakte Gold Wing werden al snel door verschillende leveranciers accessoires als toerruiten, kuipen en koffersets geleverd, waarmee de fiets tot zware toerbuffel kon worden omgebouwd. Pas in 1979 kon door Honda zelf bijpassende koffers worden geleverd, waarmee de Gold Wing Interstate vanaf 1980 standaard was uitgerust. Dat was ook het jaar dat de cilinderinhoud naar 1.085 cc werd vergroot en de Gold Wing onder de naam GL1100 op de markt werd gezet. In 1984 werd de cilinderinhoud tot 1.182 cc vergroot en werden kuip en koffers compleet in het design verwerkt, waarvoor bij de nu GL1200 voor het eerst niet leek alsof de koffers achteraf waren gemonteerd. Honda GL1800 Gold WingDe GL1200 kreeg in 1988 opvolging in de compleet nieuw ontwikkelde GL1500, die van een nieuwe zescilinder boxermotor was voorzien en het resultaat was van evaluatie van 15 verschillende motoren en 60 prototype stages. De motor werd door Honda dertien jaar uitgebracht, waarna in 2001 de laatste generatie GL1800 werd gelanceerd. Met de GL1800 Gold Wing werd de toerbuffel naar ongekend luxe hoogte gebracht. In 2006 was de GL1800 Gold Wing de eerste motor wereldwijd die met een airbag kon worden geleverd.

Het afgelopen jaar onderging de GL1800 Gold Wing een metamorfose, met een meer aerodynamische styling en verbeterde windbescherming. De aerodynamisch vormgegeven achterkant moest volgens Honda niet alleen een de negatieve winddruk achter de rijder verkleinen, maar bovendien de stabiliteit op hoge snelheid ten goede zijn gekomen. Bovendien kon in de grotere kofferset nu maar liefst 150 liter aan bagage worden meegenomen. Nieuw was ook het nieuwe audio systeem met iPod connectiviteit, evenals het navigatiesysteem dat standaard bij het Airbag model was voorzien. Als er één motor is die kan worden aangemerkt als Cabrio op twee wielen, dan is het ongetwijfeld deze GL1800 Gold Wing. De motor is uitgerust met een ongekende luxe die menig cabrio-rijder zal doen verbleken. Enkel airco en elektrische ramen ontbreken, maar dat is ook het enige wat niet op deze tourbuffel aanwezig is. De lijst is té lang om op te noemen, maar we zullen een kleine poging doen: giga uitgebreid 6 speaker audio systeem met iPod connectie, navigatie, airbag, elektrische achteruit, cruise control, elektrisch instelbare achtervering, vijf standen handvatverwarming en een in zes standen in hoogte instelbare ruit. Ook als duopassagier ben je omringd door luxe, met in de topkoffer verwerkte ruggensteun, speakers en aansluiting voor je communicatieset.

Honda GL1800 Gold Wing

  • ongekend comfort, stuurt best licht voor een slagschip op wielen, koersvast
  • remmen, grondspeling, geen elektrische ruit