Zoeken

Nader bekeken: MV Agusta F3

Roemrucht verleden

5 november 2010
Inhoudsopgave
Nader bekeken: MV Agusta F3
Roemrucht verleden
De mooiste beelden

MV Agusta F3

Veel informatie is nog steeds niet vrijgegeven van de nieuwe F3, in haar officiële persinformatie heeft MV Agusta vooral - net als in 1995 met de lancering van het F4 Oro prototype - de link weer willen leggen met haar roemruchte raceverleden. Zo werden van de 37 gewonnen wereldtitels er maar liefst 10 behaald met een driecilinder lijnmotor. Het driecilinder project, MV Agusta F3dat op verzoek van Graaf Agusta werd ontworpen en op het circuit werd ontwikkeld door de eveneens legendarische Giacomo Agostini, begon bij MV Agusta als Twin Cam 350cc en kreeg navolging in een 500cc versie. Naast 10 wereldtitels wist MV Agusta met de driecilinder tevens 9 Italiaanse kampioenschappen en in totaal 215 races te winnen.

Tot zover de link met het verleden, terug naar het heden waar de nieuwe F3 door MV Agusta wordt bestempeld tot de mooiste en technologisch meest geavanceerde '600', waarbij meteen de Babylonische spraakverwarring uit een eerder persbericht duidelijk is geworden. Eerder werd de nieuwe F3 namelijk als 600 bestempeld, maar dat bleek niet zozeer te verwijzen naar de cilinderinhoud MV Agusta F3als meer de welbekende '600' supersport (race)klasse. Volgens MV Agusta markeert de nieuwe F3 het begin van een nieuw tijdperk. Behalve dat de nieuwe driecilinder lijnmotor over een - met het WK Supersport in het achterhoofd logische - cilinderinhoud van 675cc beschikt zijn we niet veel meer te weten gekomen.

Behalve dan een wijslijst aan superlatieven, die MV Agusta op het nieuwe motorblok heeft losgelaten, waarbij kreten als 'de ideale architectuur voor een middenklas supersport', 'de meest compacte, onvoorstelbaar korte en smalle motor ooit ontwikkeld', 'onvoorstelbaar modern in design, vooruitstrevende technologie en in staat het meeste vermogen ooit in deze klasse te produceren' in rap tempo in het persbericht de revue passeren. Zo kan ie wel weer.

Wat we daarentegen wél te weten zijn gekomen is dat de F3 beschikt over ride-by-wire gasklepbediening met multi-maps selectie (zit zelfs niet op de F4) en Traction Control, hetgeen zaken zijn die anno 2010 misschien niet bepaald nieuw meer zijn maar wel voor het eerst in een 675cc driecilinder worden toegepast. Nu is dat, met alleen de Triumph Daytona 675 als enige rechtstreekse concurrent, niet al te moeilijk, maar het is wel bijzonder dat dit soort techniek nu in een '600' supersport wordt toegepast.

Hoewel officieel nog geen cijfers zijn vrijgegeven wordt gefluisterd dat de motor nu al een vermogen van 137 pk op de bank zou hebben gebracht, wat over een jaar misschien wel eens 140 pk zou kunnen zijn. Dát zou op zich dan wel revolutionair zijn, daarmee zou de fiets verhoudingsgewijs sterker zijn dan de Kawasaki ZX-10R die voor 200 pk wordt opgegeven. Omgerekend naar vermogen per liter zou de nieuwe F3 dan namelijk 207 pk/liter op de schaal brengen.

MV Agusta F3

MV Agusta F3
MV Agusta F3
MV Agusta F3

Qua design hebben de ontwerpers bij MV Agusta de nieuwe F3 zoveel mogelijk F4 DNA meegegeven. Van kenmerkende scherpe neus met contraal geplaatste koplamp tot de aparte uitlaat, die nu drie in plaats van vier uitlaatpijpjes heeft en aan de zijkant is geplaatst (da's meteen het grootste verschil met de F4), in alle opzichten lijkt de nieuwe F3 als twee druppels water op zijn grotere broer. En net als die F4 kun je met een kratje bier uren naar deze F3 kijken, mocht hij in de toekomst in je schuur komen te staan. Vanuit welk oogpunt je ook kijkt, telkens zijn er weer prachtige details te ontdekken.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een combinatie van aluminium gietdelen met een trellis buizenframe dat het compacte motorblok omsluit. Omdat het motorblok zo compact mogelijk is gebouwd kon een lange enkelzijdige achterbrug worden toegepast om zoveel mogelijk tractie en feedback te realiseren. De achterkant is afgeveerd middels een volledig instelbare Sachs schokbreker, terwijl aan de voorkant een - eveneens instelbare- Marzocchi voorvork is gemonteerd. Qua remmen heeft MV Agusta -uiteraard- een beroep gedaan op Brembo's radiale remklauwen in combinatie met een nissin radiale rempomp.

De officiële productieversie van de nieuwe F3 zal het volgend jaar tijdens de 69e EICMA in Milaan worden gepresenteerd, waarna de motor vanaf 2012 leverbaar zal zijn. Hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend, na eerder een prijs van rond de € 9.000 (zonder belastingen) te hebben genoemd doet de laatste dagen steeds meer een prijs van rond de € 11.000 de ronde. Daarmee zou de F3 in Nederland zo'n € 15.000 gaan kosten en dat is beduidend goedkoper dan de huidige F4. Terwijl de fiets op de schaal van exotica niets onder doet op zijn grotere broer.

MV Agusta F3