Zoeken

Moto Morini steelt de show

Barstensvol compleet nieuwe modellen

14 december 2023

 

Vijf jaar later heeft Mr. Chen wel bewezen een man van zijn woord te zijn, met een Moto Morini stand op de 2023 EICMA in Milaan barstens vol compleet nieuw ontwikkelde modellen die volgens Moto Morini CEO Alberto Monni 100% in Italië zijn ontwikkeld. “We bieden producten die in Italië zijn ontworpen en ontwikkeld tegen Chinese prijzen aan”, zegt hij. 

Meest in het oog springend nieuws van de nieuwe Morini line-up is het compleet nieuwe 750-platform met twee zeer aantrekkelijke modellen, een Naked en een Supersport, die beide Morini’s roemruchte naam Corsaro dragen en worden aangedreven door een compleet nieuwe 90° 8-kleps V-twin, ontwikkeld door freelance engineer Gianni Mariani. Het blok met verticaal gedeelde carters Dé blikvanger op de EICMA in Milaan, de nieuwe 90° 750 V-twin, die is ontworpen om 14.000 tpm te kunnen draaien heeft een cilinderinhoud van 749 cc uit een boring x slag van 90 x 58,9 mm, voorzien van dubbele kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen en een tegengesteld roterende in glijlagers gemonteerde krukas, voor verbeterde handling bij het insturen van een bocht, door het reduceren van de massatraagheid met wel 10%. 

Dit compleet nieuw ontwikkelde blok wordt opgegeven voor een maximum vermogen van 96 pk (70,5 kW) bij 9.500 tpm, terwijl er uiteraard ook een 35 kW versie voor het A2-rijbewijs beschikbaar zal zijn. Het blok, dat standaard is voorzien van een up/down quickshifter, heeft meerdere ophangpunten, zodat het in verschillende frameontwerpen kan worden gemonteerd voor een grote verscheidenheid aan modellen. Op beide op de EICMA in Milaan onthulde Corsaro modellen is het blok 10° achterover geroteerd in het frame gemonteerd, voor ideale rijdynamiek en gewichtsverdeling, aldus Morini CTO Massimo Gustato. “Het dry sump ontwerp van het blok is een groot voordeel”, zegt hij. “Het betekent dat we geen problemen met bodemvrijheid hebben en het Dé man die Moto Morini van de ondergang redde: Mr. Chen Huanengblok dus los van de zitpositie in het blok kunnen monteren. Het geeft ons een grote mate van flexibiliteit om in toekomstige Moto Morini modellen toe te passen.”

heel distinctief

Net als de twee op de EIMCA tentoongestelde modellen zullen ook die worden ontworpen door Moto Morini’s progettista Adrian Morton, de voormalig MV Agusta en Benelli ontwerper die MV in juni 2020 verliet en zestien maanden geleden als freelance consultant begon met het ontwerpen van deze eerste twee Morini modellen. “Het zijn, hoe onwaarschijnlijk, de eerste V-twin motoren die ik ooit heb ontworpen”, zegt Adrian. “Daarbij wilde ik dat het blok zoveel mogelijk in het zicht zou blijven, aangezien V-twins de signatuur zijn van het merk Morini, en het is sowieso esthetisch een zeer mooi blok.” Morton heeft ook beide modellen een heel distinctief ‘gezicht’ en een levendige visuele persoonlijkheid gegeven. “Morinis zijn nooit veel geassocieerd met styling”, zegt hij. “Het zijn altijd behoorlijk functioneel ogende, eerlijke,
Italiaans design voor een Chinese prijs, dát is het tegenwoordige Moto Morini in een notendop. De nieuwe Corsaro 750 is wat dat eerste betreft absoluut geslaagd, voor het tweede moeten we wachten tot de motor eind 2024 op de markt zal worden gezet, dán weten we wat de prijs exact zal zijn

De Corsaro Sport 750 is een volbloed Supersport, die is ontwikkeld met het WK Supersport in het achterhoofd. De V-twin heeft nu 'slechts' ongeveer 100 pk, maar heeft wel ontzettend veel marge om voor racedoeleinden flink te kunnen worden getuned

De X-Cape 1200 heeft helemaal niets gemeen met de Granpasso 1200 uit de pre-Chen periode. Behalve dan de 1.187 cc 87° Bialbero CorsaCorta V-twin, en zelfs dat is flink aangepast en heeft nu voor het eerst ride-by-wire gasklepbediening en meerdere rijmodi, en een IMU voor alle hellingshoek afhankelijke elektronische hatseflats

De Calibra 650 is voorlopig het laatste model op basis van de (CFMOTO) 650 paralleltwin 
motoren geweest – een soort van Italiaanse Triumph. Ik heb geprobeerd om ze beide een eigen persoonlijkheid te geven, met het mechanische pakket in het zicht.”

Morton heeft dat bij beide motoren gerealiseerd door een extreem ongebruikelijk frameontwerp, met een van balhoofd voorziene gietaluminium ‘forward’ sectie dat aan een vakwerkbuisframe met scharnierpunt voor de achterbrug is gemonteerd, precies het tegenovergestelde van de MV Agusta modellen met Tamburini-erfgoed waar hij jaren aan heeft gewerkt, destijds aangedreven voor drie- en viercilinder lijnmotoren. Moto Morini CEO Alberto Monni stelt dat het plan is de productie van de definitieve versie van beide modellen in oktober volgend jaar in China op te starten – maar geeft geen hints voor wat betreft de exacte prijs die op tafel zal moeten worden gelegd. 

Hetzelfde tijdspad is geciteerd voor wat betreft de komst bij het constant uitbreidende dealernetwerk van de twee nieuwe eenliterplus modellen die eveneens op de EICMA hun debuut maakten: de compleet nieuwe X-Cape 1200 Reis-Allroad en de opgefriste Milano roadster, beide aangedreven door de 1.187 cc 87° Bialbero CorsaCorta V-twin waarmee Morini in 2006 uit haar as herrees. Het blok met eendelig carter is super stijf, waardoor het als dragend deel in de constructie kon worden gebruikt. Ontworpen door Franco Lambertini, die in het verleden ook verantwoordelijk voor de roemruchte 3 ½ is geweest, heeft het met een boring x slag van 107 x 66 mm zwaar overvierkante 69 kilo wegende blok nu voor het eerst ride-by-wire gasklepbediening gekregen. Het is door Morinis CTO Massimo Gustato en diens team in de fabriek in Trivolzio, zo’n 40 km ten zuiden van Milaan, onderhanden genomen om aan Euro5+ te voldoen. Zij het wel met een kleiner vermogen van 125 pk, waar de vorige versie met kabelbediend gasklephuis er nog 137 pk uitspuugde, maar volgens de Morini engineers wel met een veel uitgesmeerder koppel.

Bij de X-Cape 1200 is het blok gemonteerd in een compleet nieuw frame dat uit een vakwerkbuisframe met aangeschroefde gietaluminium secties bestaat, met een 630 mm lange achterbrug en 1.550 mm wielbasis, voorzien van nog nader te bepalen volledig instelbare vering met lange veerwegen. Het grote windscherm is op dit moment nog niet in hoogte instelbaar, in het neusje vinden we een 7” TFT-kleurendisplay met geïntegreerde navigatie. Net als bij de 750 is ook hier een up/down quickshifter standaard, daarnaast is de X-Cape voorzien van bandenspanningscontrole voor het 19” voorwiel en 17” achterwiel, beide van gietaluminium en met Pirelli Scorpion Trail banden uitgerust. Wat remmen betreft is Morini voor het neusje van de zalm gegaan, met Brembo Stylema remklauwen en 320 mm remschijven voor en een 280 mm schijf achter. Het compleet nieuwe elektronicapakket omvat 4 rijmodi
Als eerste werd de X-Cape 650 begin 2022 op de markt gezet, op basis van de CFMOTO 650 paralleltwin

Tegen het eind van dat jaar volgden de Seiemmezzo SCR en Seiemmezzo STR. Seiemmezzo is 650 in het Italiaans, de afkortingen SCR en STR spreken voor zich.
inclusief een Offroad modus, met instelbare tractiecontrole, bochten-ABS en via radar geactiveerde dodehoekherkenning. De leveringen staan voor november volgend jaar gepland, maar ook hier nog geen info qua prijs voor dit zeer goed uitgerust en distinctief-ontworpen model dat qua looks absoluut gelijkenis met z’n kleinere 650-broertje heeft. 

Deze X-Cape 650 werd in 2022 op de markt gezet als eerste nieuwe model onder Chinees eigendom en is wereldwijd een enorm verkoopsucces sinds de start van productie eind 2021 in de Zhongneng fabriek in Taizhou, 400 kilometer ten zuiden van Shanghai, maar wel volledig ontworpen en ontwikkeld in het Moto Morini hoofdkantoor in Trivolzio. Voor 2023 werd dat platform met nog eens twee nieuwe modellen uitgebreid, het Seiemmezzo duo (wat Italiaans is voor 6 ½, als eerbetoon aan het iconische 3 ½ V-twin model dat Morini in de jaren ’70 weer volledig op de kaart zette, met 85.000 verkochte units in een decennium verkocht) SCR – Scrambler en STR – Street. Net als de X-Cape 650 werden deze twee Seiemmezzo modellen aandreven voor een 8-kleps 649 cc paralleltwin die bij Zhongneng’s naaste buur CFMOTO (beide fabrieken liggen slechts 40 km verwijderd van elkaar) wordt geproduceerd. Het blok, dat verdomd veel gelijkenis heeft met een eerdere uitvoering van Kawasaki’s 650 twin, heeft een 180° krukas, zijdelingse nokkenas-kettingaandrijving en een enkele tandwielaangedreven balansas, en wordt al sinds 2011 door CFMOTO geproduceerd. Sinds die tijd zijn er in meerdere modellen tienduizenden wereldwijd van over de toonbank gegaan en hebben daarmee een gedegen reputatie opgebouwd voor wat performance en betrouwbaarheid betreft. 

Voor 2024 heeft Morini het 650 platform met de Calibro 650 cruiser uitgebreid, die gepland staat vanaf juni volgend jaar voor levering wereldwijd (maar vooral in de VS, waar de motor duidelijk op is gericht). Met een ontspannen 720 mm hoge zit, 18 inch voorwiel en 16 inch achterwiel zal de 200 kilo wegende Calibro het op moeten nemen tegen de Royal Enfield 650 Shotgun, evenals de Honda CMX500 Rebel en Kawasaki Vulcan S.