Zoeken

Interview Stefan Pierer - deel 3: MV Agusta

Toekomstige strategie

3 mei 2023

AC: Laten we het tot slot hebben over MV Agusta, waar je november vorig jaar 25,1% van het eigen vermogen kocht van de huidige eigenaar, Timur Sardarov. Wat is je toekomstige strategie voor wat betreft je betrokkenheid bij het merk.

SP: Als onderdeel van die 25,1% is de eerste stap om zeer nauw samen te werken aan de huidige productiemodellen. Dat betekent dat wij de hele toeleveringsketen voor onze rekening gaan nemen. We kopen alle onderdelen die nodig zijn voor de productie van MV Agusta voor het komende jaar, en als we dat hebben afgerond, nemen we de wereldwijde distributie van het eindproduct over. Dit is de eerste stap om hen te helpen hun hele operatie als bedrijf winstgevend te maken.

 

AC: Om te beginnen zal je betrokkenheid vermoedelijk niet alleen de toeleveringsketen en distributie van MV Agusta zijn, maar ook bepaalde productontwikkelingsstrategieën, zoals - zouden ze de Lucky Explorer 9.5 en 5.5 moeten maken.

SP: Je hebt gelijk, niemand heeft die nodig, en zeker niet gebrandmerkt met die naam. Avontuurlijke fietsen zijn een grote marktsector, maar ze zijn ook het moeilijkste segment en het meest competitief om aanwezig te zijn. Op zo'n model van MV Agusta zit niemand te wachten.

 

AC: Tenzij, denk je dat als je zo'n fiets als een MV Agusta op de markt zou brengen en er een tweewielige Range Rover van zou maken, dus puur een hoogwaardige luxe straatfiets, er misschien een markt voor zou zijn?

SP: Mogelijk, maar naar mijn mening, voordat je een nieuwe sector betreedt met iets dat zo radicaal anders is als dit naar MV Agusta-normen, moet je eerst en vooral die productsegmenten goed krijgen waar het merk MV Agusta echt voor staat. En geloof mijn, er is daar veel te doen.

 

AC: Wat voor soort producten zou MV Agusta volgens jou dan moeten maken?

SP: Waar MV Agusta vandaan komt, is het high-end. Ik zou niet zeggen luxe, maar het is premium high-end. Ik denk dat de Brutale een goede basis zou zijn voor een aantal zeer mooie ontwikkelingen, maar voor mij is het model dat nog steeds de essentie van MV Agusta weergeeft de F4. Toen het 25 jaar geleden voor het eerst verscheen, had het zoveel leuke details - het was perfect en erg mooi. Maar ik zou zeggen dat die stijl het afgelopen decennium verloren is gegaan, omdat ze andere problemen hadden om zich zorgen over te maken, en Tamburini was met het ontwerpen van motoren gestopt. Maar om je wat nieuwe informatie te geven, onze collega Gerald Kiska gaat een dochteronderneming Kiska Design-studio opzetten in Varese, binnen de MV Agusta-fabriek.

 

AC: Dat is heel interessant nieuws!

SP: Het is heel belangrijk, heel interessant zeker, omdat je je moet concentreren op het opzetten van de bestaande productlijn, op het opschonen van het huidige modellengamma, terwijl je toch al verder vooruit denkt. En dat kost tijd, maar Gerald begrijpt wat er moet gebeuren.

 

AC: Maar het is waarschijnlijk van fundamenteel belang dat zijn ontwerpstudio in Varese zal zijn – denk je dat elk nieuw MV Agusta-model in Italië moet worden ontworpen?

SP: Dat is helemaal correct, maar we hebben ook een klein probleempje, want er zijn veel goede Italiaanse ontwerpers, maar na een paar jaar in Oostenrijk willen ze terug naar huis, naar Hotel Mamma! Dat is een typisch Italiaans probleem, en daardoor hebben we een aantal hele goede mensen verloren. Kijk, we kunnen Italiaanse ontwerpers aantrekken, en er kloppen er al veel bij Gerald aan. Maar dankzij ons succes op de lange termijn komt iedereen die op zoek is naar ontwerpers, zoals de technologiebedrijven, zoals Polaris, iedereen - ze komen allemaal naar Kiska Design om zich aan te melden, zelfs nieuwkomers die er zes maanden niet zijn geweest! Dus uiteindelijk leid je ze op, en na een paar jaar verdwijnen ze ergens anders, en dat is altijd een gemis. Dit is al 30 jaar aan de gang sinds Kiska Design en ik samenwerkten om KTM te redden. Ik heb er geen probleem mee als iemand voor een concurrent werkt, omdat ze kunnen leren en vergelijken. Maar met de MV Agusta Kiska-operatie moeten we ervoor zorgen dat we de mensen die we kiezen daar houden.

AC: Moet MV Agusta meer hebben dan alleen high-end nichemodellen - denk je dat ze de 800cc driecilinderreeks nodig hebben om volume te kunnen genereren?

SP: Zeker, naast de high-end moeten we premium middenklasse modellen hebben. Hun nieuwe driecilindermotor, de 920, 950, het is een heel goede motor, maar nu moeten we hem geschikt maken voor Euro 5.2, wat een beetje lastig is, maar ja, het is duidelijk. Wat we ook in de markt ervaren, is dat veel eigenaren van grote cilinderinhoud in de hogere klasse afstappen naar modellen met een kleinere capaciteit, omdat ze ouder worden, dus het gewicht van de fiets en de rijeigenschappen, de rijdbaarheid, dat wordt allemaal gemakkelijker. Ik heb verschillende jongens ontmoet die hierdoor zijn overgestapt van een 1290 Super Adventure naar een 390 Adventure.

 

AC: Denk je daarom dat een 390 Adventure of een 590 Adventure gemaakt in China met de naam MV Agusta in orde zal zijn?

SP: Nee, denk er niet eens aan, nooit, nooit! Het moet premium blijven, zowel qua capaciteit als qua ontwerp en herkomst. Alle MV Agusta's moeten in Italië worden gemaakt en de kleinste capaciteit zal de 900 driecilinder zijn.

 

AC: Echter, laat me nog eens teruggaan naar de tweewielige Range Rover, je klanten worden ouder, dus willen ze iets dat comfortabeler is en toch hoge prestaties levert.

SP: Dat is de reden dat het Adventure-segment zo goed groeit.

 

AC: Precies - dus een MV Agusta Range Rover zou een geldig product zijn.

SP: Ja, maar voordat je zo'n model lanceert, moet je de geloofwaardigheid terugwinnen over waar je vandaan komt, in plaats van nieuwe dingen te doen die geen deel uitmaken van het erfgoed van het merk.

 

AC: Brough Superior en Aston Martin hebben aangetoond dat het haalbaar is om 108.000 euro te vragen voor elk exemplaar van een 100-motorige productielijn van super-de-luxe prachtig ontworpen motorfietsen met een historisch embleem, en ze allemaal te verkopen. Is dit iets waar MV Agusta naar zou moeten kijken?

SP: Ja, dat doe ik. We hebben een soortgelijk gezamenlijk project gedaan met Brabus in Duitsland met de KTM Super Duke R Evo, waar alle 290 exemplaren online in één minuut en 55 seconden uitverkocht waren voor 42.500 euro per stuk! Zeer indrukwekkend – en in die mate is dat zeker wat ik MV Agusta vroeg of laat zie doen, nadat we het kernprogramma hebben vastgesteld.

AC: Geloof je dat MV Agusta moet gaan racen?

SP: Nee - en zeker niet met een driecilinder Triumph-motor in zijn Moto2-motorfiets!

 

AC: Zullen KTM-ingenieurs de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de toekomstige ontwikkeling van het technische aspect van MV Agusta-producten?

SP: Ja, zeker, we hebben ze al geholpen met motoren vanaf de eerste dag van onze samenwerking, en dit zal in de toekomst aanzienlijk uitbreiden.

 

AC: Is PIERER Mobility geïnteresseerd in het inzetten van zijn huidige financiële kracht om via acquisitie andere sectoren van de motorindustrie te betreden? Dus als het ooit beschikbaar zou komen, zou u dan bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in het kopen van Moto Guzzi van Piaggio om uw gebrek aan een Cruiser-assortiment te dekken?

SP: We hebben momenteel werk genoeg werk met andere motormerken, het rechtzetten van MV Agusta en het ontwikkelen van GASGAS als een on-road fabrikant - dus dat is voorlopig voldoende! Hoe dan ook, een andere grote taak is om een ​​wereldspeler te worden in de business van e-fietsen. Dat gezegd hebbende, zou elke nieuwe acquisitie zeker kunnen plaatsvinden als het prijskaartje goed is en als het momentum er is.

 

AC: Wat vind je ervan dat Triumph, en blijkbaar ook Ducati, gaan crossen tegen KTM en GASGAS?

SP: Ja, dat is de andere kant van de medaille, als je jarenlang een beursgenoteerd bedrijf bent, moet je alles rapporteren en vrijgeven, zodat onze concurrenten beginnen te zien welk een enorm succes we hebben, en zeggen, laten we hen volgen. Oké, eens kijken, ik hou van competitie! Hun investering in die offroad-markt betekent dat deze zal uitbreiden naarmate meer mensen over de hele wereld zich ervan bewust worden. Maar we hebben zoveel projecten om voor te zorgen, en het bouwen van ons nieuwe Noord-Amerikaanse hoofdkantoor in Murrieta, Californië, was de grootste investering die ik ooit heb gedaan.

 

AC: Hoeveel?

SP: $ 48 miljoen met 10 hectare land, een nieuw distributiecentrum dat een nieuwe standaard zet voor de hele Amerikaanse markt, zelfs voor de Japanners. We verkopen jaarlijks 100.000 eenheden in de VS, dus meer dan een miljard dollar aan verkopen, en we hebben vorig jaar Yamaha ingehaald in verkoopvolume.

 

AC: Dus wat zijn je projecties voor Pierer Mobility in de komende vijf jaar? Waar wil je dat het bedrijf in 2028 staat?

SP: Ik kijk naar een omzet van vier miljard euro in 2028, met drie miljard euro op korte termijn, hopelijk dit jaar. Kijk terug naar waar we vandaan komen - elk jaar zijn we gemiddeld met 15% of beter gegroeid. Dat geeft veel voldoening.

 

AC: Dat betekent waarschijnlijk dat je marktaandeel moet afpakken van de Japanse bedrijven om het te doen?

SP: Wie dan ook!

Interview Stefan Pierer - deel 1: PIERER Mobility AG

Interview Stefan Pierer - deel 2: e-Mobiliteit