Zoeken

Terugblik: Mondial du deux roues

Pagina 7

9 oktober 2007
Inhoudsopgave
Terugblik: Mondial du deux roues
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

De Europeanen

Vanuit Europa waren het voornamelijk de germaans (lees: Duits) sprekenden die behoorlijk wat nieuws te presenteren hadden, terwijl het Brits nieuws zich voornamelijk beperkte tot 'vernieuwde' modellen.

BMW

Bij onze oosterburen was weinig nieuws te bezichtigen, maar toch wist men de aanwezige wereldpers bijna een uur op de stand te houden tijdens hun modellenpresentatie voor komend seizoen. Men had slechts één model te presenteren, maar zoals het de Duitsers betaamd, werd dat model dan ook tot in het kleinste detail gepresenteerd. De HP2 Sport, het model in kwestie, is het derde model in de succesvolle (en peperdure, maar dat terzijde) HP2 reeks. Eerder werden de HP2 (off/allroad) en HP2 MM (Supermotard) gepresenteerd, en nu was het dus tijd voor een supersport variant van dit concept. Hiermee heeft BMW de toon gezet voor wat de komende jaren van de Beierse ontwerpers is te verwachten. Daarnaast wist men te melden van het merk vanaf 2009 in het WK Superbike middels een heus fabrieksteam zal gaan meedingen.

Salon_Parijs_BMW_IMG_2116.jpg

Salon_Parijs_BMW_IMG_2117.jpg

Salon_Parijs_BMW_IMG_2122.jpg

KTM

Als laaste merk was het Oostenrijkse KTM aan de beurt om hun motornieuws van 2008 te presenteren. Zoals reeds door de fabriek zelf bekend gemaakt, werd een compleet nieuwe lijn van ééncilinder LC4 690 modellen gelanceerd, waaronder een 690 Enduro, een 690 SMC en SMR Supermotard en een nieuwe 690 Duke. Vooral dat laaste model wist de aandacht te trekken, niet alleen vanwege zijn technische gegevens. De motor weegt amper 148 kg droog en heeft een vermogen van 65 paardenkrachten. De SMC weet zelfs slechts 139 kg op de weegschaal te brengen. De SMR is - net als bij de andere 'R' modellen - gebouwd volgens het 'ready-to-race' concept en wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 153 kg. Daarnaast stond centraal op de stand een erg bijzondere stuntmotor, de 690 Stuntduke.

Salon_Parijs_KTM_Duke_IMG_2183.jpg

Salon_Parijs_KTM_Duke_IMG_2185.jpg

Salon_Parijs_KTM_Duke_IMG_2188.jpg

690 SMC

Salon_Parijs_KTM_690_SMC_IMG_2177.jpg

Salon_Parijs_KTM_690_SMC_IMG_2179.jpg

690 Enduro

Salon_Parijs_KTM_690_Enduro_IMG_2171.jpg

Salon_Parijs_KTM_690_Enduro_IMG_2175.jpg

690 Stuntduke

Salon_Parijs_KTM_Stuntduke_IMG_2170.jpg

Triumph 

En dan was er nog die andere Europeaan, aan de andere kant van het Noordzee kanaal. Sinds de brand enkele jaren geleden het bedrijfscomplex volledig in as heeft gelegd zijn de Engelsen aan een wedergeboorte begonnen. Echt motornieuws was er niet te bekennen, wel veel 'vernieuwd' motornieuws, waaronder een vernieuwde Speed Triple en een vernieuwde Rocket III. Daarnaast werd een erg fraaie uitvoering van de Daytona 675 bekend gemaakt en stond de eerder dit jaar gelanceerde Street Triple op de stand te pronken. Grootste nieuws was echter (voor sommigen dan, wij wisten het al geruime tijd geleden te melden) de deelname van het merk komend seizoen aan het WK Supersport.

Salon_Parijs_Triumph_IMG_2127.jpg

Salon_Parijs_Triumph_IMG_2129.jpg

Salon_Parijs_Triumph_IMG_2151.jpg

Salon_Parijs_Triumph_IMG_2157.jpg

Salon_Parijs_Triumph_IMG_2163.jpg