Zoeken

Per Ninja H2 naar British Superbike Assen

Supercharged Bombshell

22 oktober 2015
Inhoudsopgave
Per Ninja H2 naar British Superbike Assen
Supercharged Bombshell
Gassen op Assen, of zoiets

Kawasaki H2 

Het was het meest explosieve nieuws op de Intermot vorig jaar, de van supercharger voorziene Ninja H2R die werd opgegeven voor een topvermogen van 310 pk, wat al snel op de testbank 325 pk bleek te zijn. Alleen al via Facebook werd met ons bericht vanaf de beursvloer binnen 24 uur meer dan 50.000 mensen bereikt. Naast de niet-straatlegale Ninja H2R kwam Team Green met een versie waarmee je wél de straat op kon, de op de EICMA in Milaan gepresenteerde Ninja H2, die het met een bescheiden vermogen van ‘maar’ 200 pk moest doen. Nog voordat de H2 en H2R in Qatar aan een handjevol Lucky Bastards van het motorjournaille werden voorgesteld waren beide uitvoeringen al uitverkocht. De meeste Ninja’s kwamen in Europa terecht, vKawasaki H2Geen idee of we onderweg nog een snackbar tegenkomen. Volgens Mick Doohan ligt er in elke bocht een kroegolgens Team Green zijn er in Europa maar liefst 400 over de toonbank gegaan, waarvan een kwart van de verkoop voor rekening van de super exclusieve Ninja H2R komt, met z’n prijskaartje van € 50.000 bijna twee keer zo duur dan de ‘gewone’ Ninja H2.

Alleen, wie zijn er nou in de markt geweest voor de Ninja H2 of Ninja H2R? Zijn dat de diehard petrolheads die ‘m hebben gekocht als übervette fiets om ‘gewoon’ mee te rijden en overal in het middelpunt van de belangstelling te staan, zoals we zelf tijdens onze trip naar de Isle of Man TT nog mochten ervaren, of zijn dat de rijke ondernemers die ‘m puur als investeringsobject zien en er never nooit op zullen rijden? Zelf hadden we vooral op dat laatste gegokt, maar tijdens het BSB weekend in Assen blijken die cijfers heel anders te zijn, hoewel de cijfers volgens Kawasaki van land tot land erg verschillend zijn. Van de 106 stuks die er in het Verenigd Koninkrijk van de H2 en H2R zijn verkocht wordt ongeveer 60% daadwerkelijk gebruikt, terwijl dat percentage in de Benelux veel lager ligt. “We hadden er voor de Benelux 50 ingekocht – 2Kawasaki H2"Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik..." Jij wel Chris Walker  5 voor België en 25 voor Nederland, maar ik denk dat daarvan maar een handjevol op kenteken is gezet. Het overgrote merendeel heeft ‘m toch als investeringsobject gekocht,” aldus de PR man van Kawasaki Benelux.

En dat was in de Kawasaki VIP box tijdens dat British Superbike weekend in Assen goed te merken. Kawasaki had alle tweehonderd eigenaren van een Ninja H2 of Ninja H2R uit de Benelux, Groot Brittannië en Duitsland een uitnodiging gestuurd voor een VIP treatment tijdens het BSB weekend, waar een kleine dertig man op had gereageerd. Meer dan de helft kwam uit het Verenigd Koninkrijk, terwijl vanuit de Benelux afvaardiging uit slechts twee Nederlanders en één Belg bestond. Strikt genomen waren dat vier Nederlanders en één Belg, maar wij moesten onze twee Ninja’s na het weekend helaas weer bij de importeur in Hoofddorp inleveren. Het merendeel van de eigenaren zat in de 50+ leeftijd categorie  – de oudste eigenaar was een 62-jarige Brit, maar dat is niet de persoon die mijn interesse heeft gewekt. Tussen de krasse knarren staat een broekie in een Ninja-groene combi die nog maar eenentwintig jaar blijkt te zijn – en zelfs nog veel jonger oogt, maar wél in het bezit van een Ninja H2 is.

Kawasaki H2
Dus als ik het goed begrijp is dit knopje niet voor de parapudame op te roepen?