Eerste test: prototype 2016 KTM 690 Duke
Single zijn is leuk
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test: prototype 2016 KTM 690 Duke |
Nieuwe eencilinder |
Ander gedrag |
Zonder dippen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mandl
Als iemand de ééncilinder voor op straat opnieuw uit zou moeten vinden, dan de Oostenrijkse bedenkers van de iconische Duke die de afgelopen twintig jaar de standaard voor minimalisme heeft gezet. In een tijd waar snelheid koning is en vermogenscijfers de norm heeft ’s werelds toonaangevende offroad fabrikant al geruime tijd het patent op zo veel mogelijk fun voor zo min mogelijk pk’s van alles op twee wielen en een kentekenplaat. Als gestripte streetfighter of Supermoto in straatmodus hebben de Duke en z’n nazaten in allerlei varianten fun in het kwadraat geleverd aan een armada aan klanten, met meer dan 75.000 exemplaren van de LC4 ééncilinder familie tot nu toe geproduceerd. Allen gebouwd in de geest van KTM – het is leuk o m single te zijn. KTM staat nu op het punt om het concept naar het volgende niveau te tillen met een serieus verbeterde versie van de 690 Duke die in november op de EICMA in Milaan zal worden onthuld. Ik had de eer en de kans een dag te rijden met een pre-productie prototype in de bergachtige omgeving rond KTM’s fabriek in Mattighofen.