Zoeken

Eerste test: prototype 2016 KTM 690 Duke

Single zijn is leuk

1 september 2015
Met 88.531 motoren in de eerste zes maanden van dit jaar geproduceerd – een groei van 25,6% ten opzichte van 2014 – is KTM niet alleen Europa’s grootste motorfabrikant. Het is ook de meest succesvolle, met meer dan 250 wereldtitels in verschillende klassen – waaronder zelfs de wegrace Grand Prix en ontelbare titels op nationaal niveau – allen behaald met ééncilinder machines.
Inhoudsopgave
Eerste test: prototype 2016 KTM 690 Duke
Nieuwe eencilinder
Ander gedrag
Zonder dippen
Conclusie
Technische gegevens

 KTM 690 Duke

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mandl

Als iemand de ééncilinder voor op straat opnieuw uit zou moeten vinden, dan de Oostenrijkse bedenkers van de iconische Duke die de afgelopen twintig jaar de standaard voor minimalisme heeft gezet. In een tijd waar snelheid koning is en vermogenscijfers de norm heeft ’s werelds toonaangevende offroad fabrikant al geruime tijd het patent op zo veel mogelijk fun voor zo min mogelijk pk’s van alles op twee wielen en een kentekenplaat. Als gestripte streetfighter of Supermoto in straatmodus hebben de Duke en z’n nazaten in allerlei varianten fun in het kwadraat geleverd aan een armada aan klanten, met meer dan 75.000 exemplaren van de LC4 ééncilinder familie tot nu toe geproduceerd. Allen gebouwd in de geest van KTM – het is leuk o m single te zijn. KTM staat nu op het punt om het concept naar het volgende niveau te tillen met een serieus verbeterde versie van de 690 Duke die in november op de EICMA in Milaan zal worden onthuld. Ik had de eer en de kans een dag te rijden met een pre-productie prototype in de bergachtige omgeving rond KTM’s fabriek in Mattighofen.