Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R
Een halve ton
‘Man… waar houdt het op?’ dat was de op één na belangrijkste vraag tijdens dit vergelijk. Met enerzijds de nog eens extra gepimte K1600 en anderzijds de overtreffende Panigale is er meer dan genoeg stof om die vraag op af te vuren: of het nou de armsteunen van de duopassagier op de BMW is, de automatische parkeerverlichting of de geïntegreerde bediening van de navigatie, of juist de aluminium tank, de extra carbonbescherming, de krap tweehonderd pk of de verstelbare swingarm van de Panigale, op papier is het eind alvast ver te zoeken. O
m nog maar te zwijgen van de bindende factor van de twee: de exorbitante aanschafprijs van zesendertigduizend euro en een beetje. Zeg het snel en het is nog steeds een vermogen. Waar houdt het op, inderdaad…Dat was de op één na belangrijkste vraag. Waar wij nog meer in geïnteresseerd waren was ‘als jij zesendertigduizend euro voor een motor zou hebben, wat zou jij kopen?’
Voor ons reden genoeg om dat eens uit te zoeken.
Dat begint eenvoudig: regel een BMW, regel een Duc en zorg dat de data samenvallen. Alhoewel dat voor het secretariaat soms al voldoende uitdaging kan zijn is dat toch een redelijk eenvoudige opgave dit keer. Vervolgens moet er gestemd worden, want wat zullen we er eens mee gaan doen? Nadat de datum om echt spectaculaire zaken te kunnen regelen al lang comfortabel verstreken is, worden als vanzelf ook de opties stuk voor stuk afgevinkt. Dankzij nog enkele andere factoren blijft een reis in een straal van ‘middagje rijden’ over. Ver genoeg om het comfort van de BMW te ontdekken (bij een Panigale weet je dat iets eerder) en nabij genoeg om niet volledig afgestorven van de Panigale af te stappen. Dus geen lief en warm circuitje onder in Spanje dit keer, de keus valt op het Duitse Oschersleben: inderdaad een paar uur van huis en, niet onbelgangrijk, ook niet al te ver van de Harz voor het toeristische werk. Een belangrijke factor, want we willen wel ietsje meer dan alleen maar snelweg rijden natuurlijk.
De redenatie hiervoor is dan ook niet al te ingewikkeld. Beide motoren zijn ergens ernstig slecht in en we willen beide een goede kans geven. Dus zal er snelweg en veel te langzaam gereden moeten worden met de Panigale en zal de K1600 er niet aan ontkomen een stevig rondje op het circuit te klokken. Wat moet, dat moet en dan ligt Oschersleben op een prima afstand van huis, dus zo geschiedt.
Tekst: Vincent Burger
Beeld: Ed Smits / Dennis Witschel