Test: MV Agusta F4 1000
Nuove Agusta
Inhoudsopgave |
---|
Test: MV Agusta F4 1000 |
La Dolce Bella |
Forza Agusta |
Scuderia Agusta |
Conclusie |
Vermogensbank |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Toen de F4-1000 vorig jaar werd voorgesteld na een geheim ontwikkelingsjaar op circuit en in het endurance racewereldje, kwam dit als een grote verrassing. Akkoord, de 750 was een bloedmooie motor, had een geweldig rijwielgedeelte, maar kon op het gebied van brute power niet mee met de concurrentie. Logisch gevolg dus dat er een versie met meer vermogen werd ontwikkeld zou je denken, ware het niet dat MV Agusta sinds zijn herstart heeft te kampen met financiële problemen. Hierdoor was de ontwikkeling van een nieuw model onzeker.
|
||
Opgeboord
Het originele 750cc vier-in-lijnblok werd geboord van 73,8 naar 76 mm, terwijl ook de slag werd vergroot van 43.8 naar 55 mm. Door het gebruik van andere nokkenassen, koppeling en primaire transmissie werd het blok maar liefst meer dan drie kilo lichter. MV claimt zelf een vermogen van 166 pk en 110 nm koppel. Ok, niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld een R1 of ZX-10R, maar de Italianen kennende..
Anti-hop
Eveneens nieuw op de 1000 is het EBS (Electronic Brake System). EBS lijkt op een slipkoppeling, maar werkt volgens een volledig ander concept. Via een elektronisch gestuurde klep in het inlaatkanaal van de tweede cilinder onder de vlinderklep kan deze inlaat geopend of gesloten worden, zodat ook bij een gesloten gaskraan nog lucht aangezogen kan worden, waardoor de motorrem beheersbaar wordt. De aansturing is afhankelijk van het toerental.