Zoeken

Test: MV Agusta F4 1000

Conclusie

26 november 2004
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 1000
La Dolce Bella
Forza Agusta
Scuderia Agusta
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

We kunnen vaststellen dat de F4-1000, samen met de 2004 GSX-R1000, de enigen zijn die hun pk-beloftes ook in de harde praktijk nakomen. De MV doet dat met de eerste generatie van dit 1000 blok, dus wie weet wat nog komen gaat... HMV Agusta F4 1000 2004et rijwielgedeelte van de F4 is zo goed als gelijk aan dat van de 750 en is zelfs met de extra pk"s van de 1000 nog niet aan zijn limiet. Na behoorlijk wat testkilometers, waarbij we de MV niet gespaard hebben, was er geen enkel moment dat het frame of de voorkant van de wijs werd gebracht. De Ohlins stuurdemper is mooi, maar zou volgens ons niet gemist worden.  

Totaalpakket 

Als we het totaalpakket bekijken, dan consteren we dat er behoorlijk wat minpuntjes boven water zijn gekomen in deze testperiode: de harde schop van de injectie gecombineerd met het EBS, de zo goed als onbruikbare spiegels, de spierpijn na elke respectabele rit, de warmte-afgifte van de dempers, het irritante bedieningsknopje van de richtingaanwijzers, de achterbrug die je lMV Agusta F4 1000 2004aarzen opvreet en het feit dat hij prijzig blijft.

Als men over de prijs van de MV begint te discussieren moeten we steeds denken aan al die motorrijders die rondrijden op een omgebouwde R1/GSX-R 1000/Fireblade met een volledig getuned blok, Ohlins voorvork en demper, titanium onderdelen en dergelijke, die bij elkaar de prijs van deze MV makkelijk kunnen overschrijden. Waarom zo veel ombouwen als het ultieme rijplezier voor dezelfde prijs kant en klaar te koop is? Bovendien koop je met een MV Agusta een jarenlange geschiedenis, die zelfs de bejaarde man aan de benzinepomp zich nog kan herinneren als je verhalen komt vertellen over de glorierijke periode van Agostini en Hailwood op de 500cc racer. Als we dit allemaal samen in overweging nemen kunnen we maar één advies geven: zoek een oude, rijke vriendin (of vriend) zodat je er ééntje kan bestellen, maar dan liefst zonder de katalysator en mét open sportdempers.

  • Rijsensatie, stuureigenschappen, poserfactor, afwerking
  • aan/uit reactie EBS, stuuruitslag, spiegels, warmte uitlaatsysteem