Zoeken

Pirelli SCQ vervangt SCX en Qualifier in WK Superbike

27 januari 2022
Pirelli heeft voor het komende WK Superbike seizoen een nieuwe SCQ band aangekondigd. De SCQ komt in de plaats van de SCX én de Qualifier en zal naar verwachting qua performance tussen die twee banden liggen.

 

Pirelli, hofleverancier van het WK Superbike sinds 2004, heeft de komst van een compleet nieuwe SCQ band bevestigd, die voor de Superpole kwalificatie evenals de Tissot Superpole Sprintrace is bedoeld. 

De SCQ vervangt daarmee de SCX, die Pirelli in eerste instantie speciaal voor de in 2019 geïntroduceerde 10-ronden sprintrace had ontwikkeld. Pirelli maakte de band echter té goed, waardoor steeds meer coureurs de band voor de volle raceafstand van Race 1 en 2 gebruikten. 

Met name de Yamaha's bleken in staat om zonder drop in performance met de SCX een volle raceafstand te rijden, waar met name Kawasaki voor lange raceafstanden moest terugvallen op de SC0. 

Om het speelveld voor iedereen gelijk te trekken heeft Pirelli de SCQ ontwikkeld, die alleen voor de Superpole kwalificatie en sprintrace is bedoeld. De SCQ optie maakte eind vorig jaar z'n debuut en werd in de paddock over het algemeen positief ontvangen. Enkel BMW had opmerkingen, welke Pirelli afgelopen winter in de doorontwikkeling van de SCQ heeft verwerkt.

Giorgio Barbier, Pirelli Motorsport directeur:
"Voor 2022 hebben we de focus voornamelijk op de Superpole en Tissot Superpole Race gelegd. Deze band zal SCQ band als een qualifier worden genoemd, maar is het in feite niet - hij zal enkel voor deze twee momenten worden gebruikt."

"Dat betekent dat de band het 10 ronden lang vol kan houden, net als de SCX twee jaar geleden. Nu wordt de SCX door iedereen gebruikt in alle condities, dus moesten we met wat nieuws komen."

"In december vorig jaar hadden we al een paar opties van de nieuwe achterband, voor de test op Jerez en daarna op Portimao hebben we een paar nieuwe opties. We verwachten na Portimao voldoende informatie te hebben om ons voor de eerste races op Aragon, Assen en waarschijnlijk ook Estoril voor te bereiden."


De nieuwe SCQ lijkt goed nieuws voor Kawasaki, dat het afgelopen jaar lijdzaam moest toezien hoe de Yamaha probleemloos een volle raceafstand met de SCX kon afleggen. Hoewel Alex Lowes gemengde gevoelens heeft. 

"De nieuwe SCQ is voor ons een voordeel en een nadeel", zegt Alex Lowes. "De ZX-10RR deed het op volle raceafstand niet goed met SCX, maar deed het uitzonderlijk goed op de kwalificatieband."