Pirelli introduceert nieuwe ontwikkelingsband voor WorldSBK Assen
Voor de Nederlandse ronde van het WorldSBK, dit weekend op het TT-circuit van Assen, zal Pirelli de WorldSBK-rijders voorzien van twee achterband opties in supersoft compounds: de standaard SCX en de nieuwe E0126 ontwikkelingsspecificatie. Deze laatste vertegenwoordigt de laatste evolutie van de supersoft familie en is ontworpen om de grip verder te verbeteren met behoud van consistente prestaties over de afstand in lange races.
Daarnaast heeft Pirelli voor het eerst dit seizoen de superzachte SCQ achterband meegenomen, die speciaal is ontwikkeld voor de Superpole kwalificatie en Superpole sprintrace - hoewel de band nog maar mondjesmaat in die 10-ronden sprintrace is gebruikt. Vanwege het te stroeve asfalt werd de SCQ op Phillip Island en Portimao niet ingezet.
De voorspellingen zijn vooralsnog zonnig en droog, maar echt het onverhoopt toch gaan regenen, dan zullen de coureurs naast de standaard SCR1 ook de E0158 ontwikkelingsspecificatie kunnen beschikken. Deze was ook beschikbaar in Portugal, maar daar niet ingezet omdat het niet regende in Portimão.
Giorgio Barbier _ Directeur Motorraces
“Met de toewijzing van de E0126 ronden we een belangrijke ontwikkelingsfase af, waarin we een nieuwe structuur introduceerden die is ontworpen om de grip te vergroten door een grotere footprint op de grond. Het contour van de E0126 is in feite hetzelfde als dat van de zachte E0125, die we introduceerden in Portimão, waar het breed werd geaccepteerd omdat het de meest gebruikte compound was in alle drie de races van het weekend.
Naast het contour verschilt deze nieuwe supersoft ook van de standaard SCX wat betreft de compound, die is ontwikkeld om de consistentie van de prestaties over afstanden verder te verbeteren. Met de juiste temperaturen en circuitomstandigheden is de supersoft meestal de meest gekozen compound voor race 1 en race 2, dus het wordt interessant om de gevoelens van de rijders te peilen en een vergelijking te maken tussen de standaardoplossing en de nieuwe ontwikkelingsspecificatie, ook in het licht van de resultaten die in Portugal werden behaald met de “zuster”-soft compound.
Voor de andere sessies, inclusief de kwalificatie en de Superpole Race, is er de extra zachte SCQ, wat nu een beproefde specificatie is en meestal de favoriet van de rijders voor de algemene prestaties en de sprintrace. We weten dat het weer altijd een onbekende factor is op Assen en daarom hebben we ook nu weer de regenband voor in de E0158-specificatie, die we in Portimão niet konden testen vanwege het gebrek aan regen.”