Zoeken

Succesvolle test 2011 Ninja ZX-10R in Valencia

17 september 2010

Na eerdere testen in Japan heeft Kawasaki de afgelopen week haar 2011 ZX-10R racer op het Spaanse circuit van Valencia getest, waar volgens de groenen indrukwekkende tijden werden gezet door Tom Sykes en Katsuaki Fujiwara.

ninja_launch_4284.jpg

De omstandigheden voor de test waren goed, hoewel de hoge middagtemperaturen het voor de rijders zwaar - maar uiteindelijk wel bevredigend - maakten. Volgens Kawasaki onderging de nieuwe Ninja ZX-10R een probleemloos testprogramma. Om met twee motoren tegelijkertijd te kunnen testen was Fujiwara's machine kort daarvoor vanuit KHI in Japan overgevlogen.

Of de test werkelijk succesvol was valt trouwens nog te bezien, de tijden die door Kawasaki werden vrijgegeven zijn namelijk niet écht indrukwekkend. Op de tweede testdag werden op nieuwe racebanden tijden in de mid 1'34-ers neergezet, tijdens racesimulaties werden tijden in de mid 1'35-ers gerealiseerd. Daarmee is Team Green nog altijd één seconde verwijderd van de tijden die dit jaar in Valencia werden gerealiseerd, toen Max Biaggi met een tijd van 1'34.632 de snelste raceronde wist neer te zetten. Cal Crutchlow zette de pole met een tijd van 1'33.615. Tom Sykes zette destijds een snelste raceronde van 1'36.077 en reed in de Superpole (op qualifiers) een tijd van 1'34.894.

Tom Sykes:
Het was een erg positieve test voor ons allemaal. Het is nog vroeg, maar ik denk dat we al veel hebben bereikt. Wetende waar we op dit moment staan, en waar we uiteindelijk kunnen eindigen is er nog voldoende potentieel. Om dus te zijn waar we nu staan, in zulke goede vorm, is een extreem mooi uitgangspunt.
Paul Risbridger, team manager:
Met de levering van onze tweede 2011 spec ZX-10R in Valencia waren we in staat een vol programma af te draaien in twee dagen testen. Met het goede resultaat in de Nürburgring achter ons lieten de basisruns met de 2010 motoren direct de progressie zien die we met de huidige Ninja hebben doorgemaakt, aan het eind van de eerste dag voelden we echte vooruitgang te hebben gemaakt met de 2011 machines. Het team heeft verschillende geometrie opties uitgetest en aan de algemene balans van het chassis gewerkt. Op de tweede dag wisten we al halverwege de ochtend de ten doel gezette tijd van mid 1'34 te realiseren. De snelheid en consistentie van de nieuwe ZX-10R heeft het team een echte buzz gegeven, en hoewel we nog veel werk te verrichten hebben deze winter zijn we voor ons gevoel precies op schema in onze voorbereidingen.