Zoeken

Ezpeleta: stock-klassen ruimen veld voor 250cc klasse in SBK 2014

8 januari 2013
De Europese 1000cc en 600cc stock-series, als bijprogramma van het WK Superbike, zullen in 2014 het veld gaan ruimen voor een nieuwe 250cc raceklasse, zo kopt het Italiaanse Motosprint op haar website. Het wegstrepen van de stock raceklassen geeft Carmelo Ezpeleta de ruimte het technische regelement van het WK Superbike en WK Supersport naar stock-niveau te degraderen.

Carmelo Ezpeleta

Nadat Carmelo Ezpeleta het afgelopen jaar tijdens een meeting de SBK teams al te kennen had gegeven voor mei 2013 met een kostenbesparend plan te komen begint zich langzaam af te tekenen waar de Dorna CEO in 2014 met de SBK raceserie naar toe wil gaan. Hoewel Ezpeleta beweert dat het vooral het kostenplaatje is waar hij zich zorgen om maakt is het duidelijk dat het vooral het hoge niveau van het WK Superbike is dat de Spaanse CEO zorgen baart.

Het verschil tussen het WK Superbike en de geldverslindende MotoGP is op sommige circuits niet meer dan een paar seconden, en dat zou Ezpeleta graag anders zien. Ezpeleta's wens is dat vanaf 2014 de WK Superbike motoren dichter bij de productie-fietsen staan, op het niveau van de huidige Stock 1000 racers. In eerdere uitspraken liet Ezpalate zich al ontvallen dat er vanaf 2014 geen WK Superbike prototype racer meer zal zijn.

Door het WK Superbike te verlagen naar het huidige Stock 1000 regelement zullen de rondetijden rondetijden drastisch langzamer gaan worden, waardoor het gat met de MotoGP flink zal worden vergroot. Het maakt de standaard raceklasse echter overbodig, wat Ezpeleta volgens Motosprint denkt op te lossen door beide stock-klassen te laten vervallen ten voordele van een nieuwe 250cc raceklasse. Het WK Superbike kan dan op de Stock 1000 zijn gebaseerd, het WK Supersport op de Stock 600.

De nieuwe 250cc stock raceklasse zal volgens Ezpeleta een positieve boost zijn voor de nieuwe vloot aan lichte motorfietsen (zoals de Ninja 300 of CBR250R) die dankzij het nieuwe A2 rijbewijs in Europa enorm zal gaan groeien. Door het aantal raceklassen van vier naar drie terug te brengen zal Ezpeleta de tv-rechten van de race-series beter kunnen vermarkten, maar heeft wel als gevolg dat de bezoekers van wedstrijden minder wedstrijden voorgeschoteld zullen krijgen.

Bron: Motosprint