MotoGP Phillip Island: winst Marquez, drama Dovizioso
De zestiende ronde van het MotoGP wereldkampioenschap leek lange tijd de geschiedenisboeken in te gaan als de meest felbevochten MotoGP race aller tijden. Marc Marquez had weliswaar in de trainingen gedomineerd en zich in de kwalificatie verzekerd van zijn zevende pole position dit seizoen, en had zelfs in de natte warm-up training de snelste tijd op de klokken gezet, maar raakte bijna de hele race verwikkeld in een strijd om de overwinning in een kopgroep die uit maar liefst 8 coureurs bestond.
Bij het doven van het rode licht had Marquez zelfs nog een bliksemstart gehad, maar leek zich te vergalopperen op de eerste bocht, waardoor ineens de vanaf de tweede rij eveneens goed gestarte Jack Miller aan de leiding kon gaan en Marquez z’n handen vol had aan de beide Yamaha fabriekscoureurs. In de derde ronde kwamen de twee fabrieks-Yamaha’s zelfs langszij en kwam Marquez onder druk van Johann Zarco te staan die na een slechte start aan een stevige opmars bezig was.
Twee ronden later stoof het Yamaha fabrieksteam-duo op het rechte stuk ook Jack Miller voorbij en nam Valentino Rossi de leiding in de race, waarna een verbeten strijd tussen de vijf coureurs ontstond en waarbij menig rubbercontact niet werd geschuwd. Bovendien het achtervolgde groepje met Aleix Espargaro, Cal Crutchlow en de twee Suzukis van Andrea Iannone en Alex Rins de aansluiting, op twee seconden gevolgd door Bradley Smith en Pol Espargaro op de Red Bull KTM, ongekend in de MotoGP.
De uit negen coureurs bestaande kopgroep werd in de achtste ronde tot acht man uitgedund doordat Aleix Espargaro in de eerste bocht met de Aprilia RS-GP onderuit ging - wat de enige crash in de race zou blijken te zijn. Meer dan tien ronden bleef de kopgroep ontzettend aan elkaar gewaagd en was er geen voorspelling te wagen wie als winnaar zou worden afgevlagd. Als Moto3 coureurs werd daarbij contact niet geschuwd. Zarco was uiterst gedreven, dook in elk dat dat er niet was en had rondenlang de leiding in de race, maar datzelfde gold ook voor Valentino Rossi, Maverick Vinales en Marc Marquez. Zelfs Andrea Iannone leek zich in de stijd om de overwinning te kunnen mengen, maar in de slotfase kwamen de Suzukis toch net iets te kort.
Met nog zeven ronden te gaan werd duidelijk dat Marquez al die tijd zijn banden had gespaard. Op overtuigende wijze pakte Marquez de leiding in de race, reed enkele ronden later zijn snelste tijd en bouwde daardoor een voorsprong van een kleine seconde op. Achter Marquez bleven de drie Yamahas met elkaar verwikkeld in de strijd om nu de tweede plaats, wat Marquez de ruimte gaf om nog iets verder uit te lopen, terwijl Cal Crutchlow, Andrea Iannone, Jack Miller en Alex Rins al hadden moeten lossen.
Met een voorsprong van twee seconden werd Marc Marquez voor de zesde keer dit seizoen als winnaar afgevlagd. Valentino Rossi scoorde een felbevochten tweede plaats, terwijl met een foto-finish de derde en laatste podiumplaats naar Maverick Vinales ging, die daarmee Johann Zarco zijn tweede podium in zijn rookie seizoen onthield.
Terwijl Marquez een ongekende strijd leverde voor de eerste plaats vocht zijn enige serieuze concurrent voor de wereldtitel Andrea Dovizioso een achterhoedegevecht om de elfde plaats in de race. De Ducati Desmosedici bleek in Australië totaal niet competitief te zijn, Desmo Dovi had zich slechts op de 11e plaats gekwalificeerd (als beste Ducati en enige Ducati in Q2) en alsof dat niet erg genoeg was kwam Dovizioso in de tweede ronde bijna buiten de baan, waardoor hij terugviel naar de 20e plaats.
Dovizioso wist zich wel te herstellen en reed uiteindelijk een felbevochten race om de elfde plaats met Dani Pedrosa en Scott Redding, maar werd op de streep door beide coureurs geklopt, met Redding een fractie van een seconde voor Pedrosa. Voor Dovizioso’s teamgenoot Jorge Lorenzo verliep het weekend zowaar nog veel dramatischer. Na in de natte derde vrije training op hoge snelheid onderuit te zijn gegaan kwalificeerde Lorenzo zich niet voor Q2 en moest vanaf de 16e plaats op de grid 27 ronden lang de pijn in zijn enkel verbijten. De voormalig wereldkampioen, die in 2013 zijn eerste en enige overwinning in de MotoGP op dit circuit haalde, finishte uiteindelijk op de 15e plaats, op bijna een halve minuut van racewinnaar Marc Marquez.
Met zijn dertiende plaats in de race kijkt Andrea Dovizioso nu in het kampioenschap tegen een achterstand van 33 punten op Marc Marquez aan. Om de laatste race in Valencia nog aanspraak op de wereldtitel te kunnen maken zal Dovizioso het komend weekend in Sepang acht punten meer dan Marquez moeten scoren. Bij winst van Dovizioso moet Marquez tweede worden om tot wereldkampioen te worden gekroond, bij een tweede plaats van Dovi is een vierde plaats genoeg en bij een derde plaats van Dovizioso hoeft Marquez slechts op de zevende plaats te finishen.
MotoGP Phillip Island, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | ||
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 176.4 | 40'49.772 |
2 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 176.3 | 1.799 |
3 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 176.3 | 1.826 |
4 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 176.3 | 1.842 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 176.2 | 3.845 |
6 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 176.2 | 3.871 |
7 | Jack MILLER | AUS | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 176.0 | 5.619 |
8 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 175.6 | 12.208 |
9 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 175.3 | 16.251 |
10 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 175.3 | 16.262 |
11 | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Racing | Ducati | 174.9 | 21.652 |
12 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 174.9 | 21.668 |
13 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 174.9 | 21.692 |
14 | Karel ABRAHAM | CZE | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 174.6 | 26.110 |
15 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 174.6 | 26.168 |
16 | Tito RABAT | SPA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 174.6 | 26.252 |
17 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 173.9 | 36.377 |
18 | Loris BAZ | FRA | Reale Avintia Racing | Ducati | 173.6 | 39.654 |
19 | Sam LOWES | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 173.6 | 40.400 |
20 | Hector BARBERA | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 173.2 | 45.901 |
21 | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Racing | Ducati | 173.0 | 48.768 |
22 | Broc PARKES | AUS | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 172.4 | 57.711 |
DNF | ||||||
Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 174.9 | 20 Laps |
Tussenstand:
Rijder | Merk | |||
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 269 |
2 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 236 |
3 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 219 |
4 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 188 |
5 | Dani PEDROSA | Honda | SPA | 174 |