MotoGP Le Mans: Marquez ongenaakbaar
De vijfde ronde van het MotoGP wereldkampioenschap had niet beter uit kunnen pakken voor Marc Marquez. De regerend wereldkampioen lijkt er steeds meer een traditie van te maken om in de vrije training over de grens en daarbij meer dan eens onderuit te gaan, om in de race precies binnen de kaders te blijven. Zo ook in Le Mans, waar Marquez voor de race een strategische keuze had gemaakt die goed uitpakte.
Als enige coureur op de grid had Marquez gekozen voor de harde Michelin achterband, een keuze die hij in de warm-up al grondig had getest - als enige had de Repsol Honda coureur in die warm-up een 1'31 op de klokken gezet en was daarmee een halve seconde sneller geweest dan de rest van het veld.
Het enige waar Marquez voor moest waken was in het begin van de race geen onnodig risico te nemen, teneinde de achterband op temperatuur te laten komen, en deed niet alleen precies dat, maar zag bovendien in het begin van de race achtereenvolgens Andrea Dovizioso en Johann Zarco - twee van zijn grootste rivalen in het wereldkampioenschap - onderuit gaan, nadat in de eerste ronde in de eerste hairpin Andrea Iannone al was gecrasht.
Met Dovizioso en Zarco onderuit was op dat moment Jorge Lorenzo nog de enige coureur die tussen Marquez en de overwinning stond, maar de coureur uit Mallorca, die naarstig snakt naar een goed resultaat en bij Ducati de hete adem van Danilo Petrucci en Jack Miller in zijn nek voelt, had gekozen voor de zachte Michelins die niet waren opgewassen tegen de extreem hoge temperatuur.
Het huzarenstuk van Lorenzo bij de start vanaf de zesde plaats in de eerste chicane voor de Dunlop brug direct de leiding te nemen in de race hield dan ook maar negen ronden stand. En eigenlijk waren het er maar vier: aan het begin van de vijfde ronde had Dovizioso de leiding al overgenomen van z'n teamgenoot, om in diezelfde ronde zijn race in de grindbak te zien eindigen.
Met Marquez aan de leiding kwam Lorenzo direct onder druk van Danilo Petrucci te staan, die eveneens had gekozen voor de zachte Michelins, maar daarmee veel beter uit de voeten kwam in de drievoudig wereldkampioen een ronde later terugverwees naar de derde plaats. De derde en laatste podiumplaats was echter ook niet aan Lorenzo besteed, binnen enkele ronden tijd moest hij zijn meerdere erkennen in Valentino Rossi en Jack Miller, om met nog zeven ronden te gaan door Dani Pedrosa nog een plaats te worden teruggezet.
Halverwege de race scheelde het maar weinig of de overwinning was alsnog aan de neus van Marquez voorbij gegaan, toen hij met de hete adem van Petrucci in z'n nek in bocht 3 de voorkant bijna verloor, maar de RC213V met zijn elleboog overeind hield. Het deerde Marquez echter niets, bouwde een veilige buffer van ruim een seconde op Petrucci op om uiteindelijk met een voorsprong van ruim twee seconden als winnaar te worden afgevlagd.
Het is de derde overwinning op rij voor Marquez - zijn eerste hat trick sinds 2014, het seizoen dat hij ongenaakbaar was in de MotoGP - en zijn 38e overwinning in de MotoGP, waarmee hij nu op gelijke hoogte met Casey Stoner op de vijfde plaats staat. Alleen Giacomo Agostini, Valentino Rossi, Mick Doohan en Jorge Lorenzo hebben momenteel meer overwinningen in de 500cc/MotoGP op naam staan.
De tweede plaats was een goede opsteker voor Danilo Petrucci, die net als teamgenoot Jack Miller aast op het zitje van Jorge Lorenzo in het Ducati fabrieksteam, maar momenteel ook met Aprilia in gesprek is om de plek in te nemen van Scott Redding, wiens toekomst in de MotoGP aan het eind van het seizoen erg onzeker is.
Op drie seconden van Petrucci finishte Valentino Rossi op de derde plaats en was daarmee de snelste Yamaha coureur. Na de moeizame race in Jerez was Rossi's tweede podium van het seizoen een enorme opsteker voor de negenvoudig wereldkampioen, maar wel een enorme aderlating voor Yamaha dat de laatste jaren Le Mans altijd heeft gedomineerd. 2017 winnaar Maverick Vinales kwam er zelfs helemaal niet aan te pas, hij finishte op 24 seconden achterstand op de zevende plaats.
MotoGP Le Mans, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | ||
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 162.0 | 41'49.773 |
2 | Danilo PETRUCCI | ITA | Alma Pramac Racing | Ducati | 161.9 | 2.310 |
3 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 161.7 | 5.350 |
4 | Jack MILLER | AUS | Alma Pramac Racing | Ducati | 161.6 | 6.314 |
5 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 161.6 | 7.419 |
6 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 161.4 | 10.355 |
7 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 160.5 | 23.758 |
8 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 160.4 | 25.795 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 160.4 | 26.206 |
10 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 160.2 | 27.937 |
11 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 160.0 | 32.304 |
12 | Hafizh SYAHRIN | MAL | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 159.8 | 34.962 |
13 | Franco MORBIDELLI | ITA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 159.6 | 37.881 |
14 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 159.6 | 38.299 |
15 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 159.4 | 41.986 |
16 | Thomas LUTHI | SWI | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 159.2 | 45.260 |
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Angel Nieto Team | Ducati | 158.4 | 56.872 |
18 | Xavier SIMEON | BEL | Reale Avintia Racing | Ducati | 157.5 | +1'12.117 |
DNF | ||||||
Scott REDDING | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 158.5 | 17 Laps | |
Tito RABAT | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 147.3 | 17 Laps | |
Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 148.2 | 19 Laps | |
Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 160.3 | 23 Laps | |
Alvaro BAUTISTA | SPA | Angel Nieto Team | Ducati | 149.0 | 26 Laps | |
Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 0 Lap |
Tussenstand:
Rijder | Merk | |||
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 95 |
2 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 59 |
3 | Johann ZARCO | Yamaha | FRA | 58 |
4 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 56 |
5 | Danilo PETRUCCI | Ducati | ITA | 54 |