Zoeken

GP Portugal - 250cc

18 september 2007

Andrea Dovizioso (Kopron Team Scot Honda) had zich wel naar de polepositie getraind en vertrok samen met Hector Barbera (Team Toth Aprilia) en de beide Red Bull KTM coureurs Mika Kallio en Hiroshi Aoyama van de eerste rij. Jorge Lorenzo vertrok vanaf een zesde startplek maar dat maakte hij bij de start meer dan goed want achter Andrea Dovizioso dook hij als tweede de eerste rechter in hoewel hij zich bijna liet verrassen. Hij werd gevolgd door Mika Kallio, Julian Simon, Hector Barbera en Hiroshi Aoyama. De onfortuinlijke Roberto Locatelli kwam al in de eerste ronde ten val en Yuki Takahashi, als negende getraind maar geen schim van vorig seizoen, beet in de volgende ronde als tweede in het stof als gevolg van een vastloper.  

estoril_top3.jpg

De top drie in één plaatje. Bautista neemt de leiding over van Dovizioso, Lorenzo volgt.

Na enkele ronden had zich een kopgroep van zes coureurs afgetekend bestaande uit Dovizioso, Lorenzo, Kallio, Simon, Barbera, en Aoyama. Shuhei Aoyama, Thomas Lüthi, Alex de Angelis, Marco Simoncelli en Alvaró Bautista streden daar achter en het was Bautista die na een slechte start (vijde plek) middels de snelste ronde naar voren stoomde. Voor Mika Kallio was op dat moment het verhaaltje uit, zijn Red Bull KTM gaf er de brui aan (vuil in de tank dat het filter had weten te passeren volgens het team), en Dovizioso en Lorenzo wisten een kleine voorsprong te nemen op de achtervolgers.

estoril_lorenzo.jpgIn dit stadium van de race wist Lorenzo Dovizioso nog wel te volgen, maar een echte aanval op de koppositie kwam er niet. Na vijftien ronden werd duidelijk dat dit niet zijn race zou worden. Alvaró Bautista had zich door het veld naar voren gewerkt en kreeg aansluiting bij het leidende duo. Niet veel later nam hij de tweede plaats van Lorenzo over en was er een mooi trio ontstaan. Bautista klopte ook maar meteen op de deur bij Dovizioso, die toch naarstig op zoek was naar een overwinning om zo het verschil in punten tot Lorenzo wat te kunnen verkleinen. Helaas had het kleine Spaanse mannetje andere, snode, plannen en in de chicane ging hij brutaal voorbij aan de Italiaan. Alex de Angelis en Hiroshi Aoyama hadden een onderling duel voor plaats vier en vijf terwijl Thomas Lüthi het aan de stok had met de teruggevallen Hector Barbera.

estoril_bau-dovi.jpg

Dovizioso kon wel volgen maar moest de winst aan Bautista laten.

estoril_bautista-vlag.jpgHet leidende trio werd op drie kwart van de race teruggebracht tot een duo want Jorge Lorenzo had moeite het tempo bij te houden. Ook de Repsol Honda van Shuhei Aoyama had moeite met het racetempo want de machine leek in de achttiende ronde vast te lopen en de race was over voor de coureur uit het land van de rijzende zon. De tweede Red Bull KTM, die van Hiroshi Aoyama, was hetzelfde lot beschoren als die van teamgenoot Kallio want ook deze Japanner kwam, met nog vier ronden te gaan, ongewild tot stilstand hoewel niet door vuil in de carberateur maar andere technische malheur. 

In de resterende ronden was ook Dovizioso niet in staat de kleine Spanjaard op de Master Mapfre Aprilia bij te houden en reed op een afstand van ruim vier seconden als tweede over de streep. Na Mugello won Bautista dus ook de grand prix van Portugal en de regerend wereldkampioen 125cc kan nu al terugkijken op een geslaagd debuutjaar bij de kwartliters. Jorge Lorenzo reed naar de laatste plek op het podium en leek daar niet eens ontevreden mee, en waarom zou hij ook met een voorsprong van 51 punten op tweede man Andrea Dovizioso, maar gaf wel te kennen het geen fijn circuit te vinden. Het is geen garantie maar met nog vier races te gaan ziet het er toch wel weer zonnig uit en ligt een tweede wereldtitel bij de kwartliters in de lijn der verwachting.
 

Alvaró Bautista: 

Ik ben ontzettend blij. Ik had een verschrikkelijkke start en moest er hard tegenaan om posities te winnen. Toen ik eenmaal derde lag had ik in de gaten dat de koplopers niet zo'n hoog tempo hadden, dus ging ik er achteraan en haalde ze bij. Daarna merkte ik dat ik er vandoor kon gaan, ik gaf 100% en het lukte om te winnen. De nieuwe RSA is fantastisch, makkelijk te rijden, het blok is snel en ik heb er een goed gevoel bij. Ik ben blij dat ik met de nieuwe RSA 250 heb gewonnen, vorig jaar behaalde ik hetzelfde resultaat met de nieuwe RSA 125. Ik bedank Aprilia voor de grote steun die ze me altijd hebben gegeven. 

Andrea Dovizioso:

Ik geloofde echt in een overwinning, we hadden een perfect weekend, prima rondetijden. Tegen het eind van de race was Bautista te snel, het was onmogelijk hem te pakken. Het probleem is iedere keer hetzelfde; we zijn in staat om net zo snel te zijn als Aprilia coureurs zolang we in de apex van een bocht de banden 100% kunnen gebruiken, maar als ze slijten en de grip minder wordt moeten we eerder op het gas om ze bij te kunnen houden terwijl zij kunnen wachten en zo hun banden sparen. We hebben nog vier races en moeten gewoon winnen en zoveel mogelijk punten zien te verzamelen. We doen altijd ons best en moeten gewoon blij zijn. 

Met een onderling verschil van nog géén seconde kwamen Lüthi, Barbera en de Angelis als vierde, vijfde en zesde onder de finishvlag door. Simoncelli wist nog net de ver teruggevallen Simon achter zich te houden, het duo werd zevende en achtste. De top tien wordt afgesloten door Fabrizio Lai en Karel Abraham. Het trio Dirk Heidolf, Aleix Espargaro en Jules Cluzel kwam als elfde tot en dertiende over de meet en ook Eugene Laverty en Imre Toth behaalden punten, zij het die laatste op één ronde achterstand. Dit geeft maar weer aan hoe dun gezaaid het is met getalenteerde coureurs in deze klasse.

estoril_luthi.jpg

Thomas Lüthi reed een sterke race en werd knap vierde. Yuki Takahashi (55) kwam ten val.

Voor de volledige uitslag en tussenstand.

Volgende race: 23 september, Motegi, Japan! 

Foto's: apriliaracing/hondaproimages