Suzuki gaat toch weer racen, maar dan anders
Het Team Suzuki CN Challenge project met Yoshimura SERT heeft twee heldere doelen: enerzijds om milieutechnologieën te bevorderen door de aanpassing van CO2-neutrale items te versnellen en de ontwikkeling van milieutechnologieën te stimuleren, en om technische feedback te verkrijgen voor toekomstige producten.
Het tweede doel is om "de reputatie te verbeteren door onze projectbetrokkenheid bij duurzaamheid aan de wereld te tonen" via de EWC.
Suzuki heeft bevestigd dat het Team Suzuki CN Challenge-project voornamelijk zal worden bemand door werknemers van het bedrijf. Naast de eindstreep halen van de uiterst veeleisende 8 uren van Suzuka, die plaatsvindt van 19-21 juli, is Suzuki van plan "alle duurzame producten geïnstalleerd in de GSX-R1000R te evalueren en vervolgens nieuwe doelen voor de toekomst vast te stellen".
Op de Tokyo Motorcycle Show, waar het project werd onthuld, zei Suzuki dat de uitdaging niet alleen voor 2024 is, maar dat het een voortdurende inspanning zal zijn die ook na 2025 moet worden voortgezet met als doel grotere doelstellingen te bereiken. "Laten we de waardevolle gegevens en geweldige opwinding delen die alleen kunnen worden verkregen in de uitdagende omgeving van de Suzuka 8 Hours", aldus Suzuki.
De Suzuki GSX-R1000R CN SPEC, die in de Experimental klasse rijdt onder de werktitel Team Suzuki CN Challenge met Yoshimura SERT, zal voor 40% gebruik maken van duurzame ELF Moto R40 FIM biobrandstof, samen met andere milieuvriendelijke producten zoals motorolie, banden, kuipwerk en remmen.