Zoeken

Eriks column: MF-GP-38

15 december 2008

Voor de eerste moet ik naar Kerkrade. Deze motor wordt particulier aangeboden, is van 1999 en heeft 8.961 kilometer op de teller staan. Dit wordt eigenlijk best wel een beetje een saai verhaal want op wat kleine puntjes van achterstallig onderhoud na mankeert er niets aan deze YZF-R6. De vering is veel te slap afgesteld maar dit komt door de onwetendheid van de huidige eigenaar. Diezelfde persoon heeft hard geld nodig en dus wordt de deal naar ieders tevredenheid snel gemaakt. Dit is dus het bewijs dat het nog steeds mogelijk is een goede deal te kunnen maken, als je maar zoekt.

De tweede R6 komt een week later naar mij toe rijden. De eigenaar heeft nog garantie en hij voelt iets tikken in de voetsteunen als hij rijdt. Deze R6 is van 2001, geïmporteerd in 2003 en heeft 28.381 kilometers afgelegd. Hier word ik, om het op zijn Rob’s te zeggen, niet vrolijk van. Na demontage van de kuipdelen is aan de rechterkant het restant van een kuipbout nog zichtbaar. Poging tot uitboren is jammerlijk mislukt en daarom is ernaast maar het schroefdraad getapt. Het motorblok is rondom nat van de uitgebraakte motorolie. Bijna alle kuipdelen hebben wel last van plastic moeheid. De eigenaar begint nu wat zenuwachtig te worden en laat mij de afleverbon van de handelaar zien. 000_1051c.jpgHier op claimt hij nogal wat reparaties verricht te hebben, “klopt dit dan wel”? is de vraag die ik krijg. Grote beurt, nieuwe banden, nieuwe ketting & tandwielen en een nieuwe accu. Alleen de accu kan ik beamen, maar daar heb je dan ook € 150,- voor betaald. De ketting is zo slecht dat er een gigantisch strak punt in zit, wat het tikkende gevoel in de voetsteunen verklaart.

Ter plekke wordt de handelaar gebeld. Nadat mijn klant overbluft is door de handelaar krijg ik de telefoon in mijn handen gedrukt. De verkoper wil eerst wel eens weten wie ik ben en nadat ik hem dat haarfijn heb uitgelegd is er plotseling geen vuiltje meer aan de lucht. Hij kan de motor terug komen brengen en krijgt zijn geld retour. Nog geen week later word ik verzocht om in Stramproy een R6 uit 2001 met 25.615 kilometers op de klok te komen keuren. Ook dit is een garantiekeuring. De eigenaar heeft hem een paar weken in zijn bezit en vertrouwt het niet. Op een versleten voorband en een lekkende voorvorkkering na ziet deze R6 er nog niet zo beroerd uit. Maar al snel merk ik dat er meer aan de hand is met deze motor. Kuipdelen en benzinetank zijn overgespoten maar voor de rest zijn er geen aanwijzingen te vinden van schade, of toch?

Plots valt het oog op een scheur van een centimeter of drie aan de linkerkant van het frame. De scheur bevindt zich in het achterste deel van het frame, dat deel wat achter het motorblok langs van boven naar beneden loopt. Tussen de lasnaad van de voorste framebalk en het gat waar een van de motorblok bouten in gestoken zit. Dit gedeelte van het frame heeft eigenlijk niet zoveel te lijden en daarom des te vreemder dat er hier een scheur zit. Overigens loopt de breuk onderlangs door en gaat aan de binnenkant van het frame vrolijk verder. Deze motor is geen knaak meer waard. Ook hij krijgt gelukkig zijn geld terug van de betreffende handelaar.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.