Zoeken

Yamaha patenteert semi-automatische transmissie voor MT-07

24 april 2024
In 2006 had Yamaha een wereldprimeur met het YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shifting) systeem, een automatische koppeling en versnellingsbak, dat uitsluitend op de FJR1300 werd toegepast. Met het uit productie nemen van de FJR stierf ook YCC-S een stille dood, maar dat zou wel eens kunnen gaan veranderen: Yamaha heeft namelijk patent aangevraagd voor een soortgelijk systeem op een MT-07.

Met YCC-S had Yamaha voor het eerst elektronische schakeling op een conventionele versnellingsbak met automatische koppeling toegepast. Schakelen kon via flippers op het stuur of een traditionele schakelpook, die eveneens elektronisch schakelopdrachten gaf en dus niet rechtstreeks op de schakelwals zat. 

Het systeem was van een centrifugaalkoppeling voorzien, dat een koppelingshendel overbodig had gemaakt. Net als bij een scooter was gas geven voldoende om weg te rijden en werd de transmissie bij stilstand automatisch ontkoppeld. 

Hoewel absoluut revolutionair waren de eerste reacties in 2006 op YCC-S niet bepaald positief, maar dat veranderde toen enkele jaren later de tweede generatie met automatische terugschakelfunctie werd gelanceerd. Wanneer de snelheid onder de 30 km/u kwam, ging de versnellingsbak automatisch terugschakelen, waardoor je zonder te schakelen tot stilstand kon komen.

Vanaf dat moment viel de keuze steeds vaker op het AS (Automatic Shift) model, waardoor het best vreemd is dat het bij de FRJ1300 is gebleven en het systeem dus een stille dood stierf toen de FJR uit productie werd genomen. Zeker wanneer je bedenkt dat bij Honda's vijf jaar later op de markt gezette DCT (Dual Clutch Transmission) systeem de verkoopverhouding al meer dan 50/50 is - van de modellen die met DCT leverbaar zijn, gaat meer dan de helft mét DCT over de toonbank. 

Nu ging DCT veel verder dan YCC-S, zowel het op- als terugschakelen kon ofwel via flippers op het stuur, ofwel automatisch worden gedaan, waarbij het moment van schakelen kon worden aangepast (economisch of sportief). Net als YCC-S werd de eerste generatie DCT niet met open armen ontvangen - het opschakelen ging veel te vroeg, het terugschakelen veel te laat en het schakelen ging soms op momenten dat je dat niet wilde, bijvoorbeeld midden in de bocht. 



In de loop der jaren heeft Honda de plooien echter gladgestreken, wat schakelmoment betreft voelt huidige generatie DCT heel natuurlijk aan. Het grote nadeel van DCT is echter dat de complexe techniek met dubbele koppeling duur en zwaar is, daarnaast heeft de huidige generatie up/down quickshifers het schakelen vereenvoudigd, zeker wanneer je dat in combinatie met een centrifugaalkoppeling doet, zoals Honda met de E-Clutch heeft gedaan. 

Het nu door Yamaha gepatenteerde systeem is een evolutie van het YCC-S systeem. Het schakelen kan nog steeds via flippers op het stuur of een schakelpook worden gedaan, maar waar bij de FRJ1300 het automatisch schakelen alleen tot het terugschakelen was beperkt, kan bij het nieuwe systeem ook automatisch worden opgeschakeld, net als Honda's DCT en het systeem dat Kawasaki nu op de nieuwe Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid heeft geïntroduceerd. Yamaha heeft daarvoor twee control units voorzien, eentje voor de versnellingsbak en eentje voor de koppeling.

Yamaha heeft het nieuwe YCC-S systeem nu voor twee modellen aangevraagd: in eerste instantie voor de MT-07 en wat later voor de R7, en het zal ons niet verbazen als het hier niet bij blijft. Het is zeker niet ondenkbaar dat het systeem op alle andere modellen van het 07-platform (Tracer 7, XSR700 en Ténéré 700) wordt uitgerold. 

Dat Yamaha uitgerekend dit platform heeft gebruikt begrijpen we heel goed. Waar wij vroeger met (schakel)brommers en techniek zijn opgegroeid is de nieuwe generatie die met scooters zijn opgegroeid dat alles vreemd. Meer dan 30 rijlessen voor alleen het oefendeel van het rijexamen is voor die generatie geen uitzondering meer, omdat ze het gevoel en de coördinatie om te schakelen ontbreekt. Een automatische transmissie is dan ineens een zegen.