Zoeken

Triumph Trident 660 Special Edition: eerbetoon aan 'slippery sam'

26 maart 2024
Triumph Motorcycles heeft een speciale editie van de Trident 660 gelanceerd, met een dynamisch, eigentijds grafisch ontwerp als eerbetoon aan de beroemdste Trident uit de geschiedenis, "Slippery Sam", die in de periode 1971-1975 vijf jaar op rij de Isle of Man Production TT wist te winnen.

Slechts één jaar zal 'ie beschikbaar zijn, de Trident 660 Special Edition, die zich onderscheidt ten opzichte van het standaard model door een opvallende rood/wit/blauw kleurstelling met 'startnummer' 67 op de tank (dat ooit de Trident van "Slippery Sam" sierde), een flyscreen en een up/down quickshifter. 

De moderne Trident 660 maakte z'n debuut in 2021, 53 jaar nadat de allereerste Triumph Trident driecilinder in 1968 z'n opwachting had gemaakt. Uiteraard werd er in die tijd volop met de Trident geracet, en met succes. Triumph schreef met de Trident geschiedenis. 

Slippery Sam, een van de drie Trident T150 fabrieksracers gebouwd in 1970, kreeg zijn bijnaam tijdens de 24 uur van de Bol d'Or dankzij een defecte oliepomp die zijn rijder en banden bedekte onder het glibberige zwarte spul. Een Britse motorfiets die olie lekte was in de jaren 70 was, umm... niet ongebruikelijk, maar de ietwat dubieuze bijnaam van Sam zou al snel legendarisch worden. 

In 1971, met de grote Tony Jefferies achter het stuur, rondde Sam de Snaefell Mountain Course met een gemiddelde van 98,38 mijl per uur, waarmee hij zijn eerste van vijf opeenvolgende Production TT overwinningen behaalde. Een regelwijziging na de TT van 1975 verbood modellen ouder dan vijf jaar, waardoor er een einde kwam aan Sam's race, maar niet aan zijn nalatenschap.

Tot de dag van vandaag is Trident "Slippery Sam" de enige motorfiets die ooit vijf jaar op rij de Production TT heeft weten te winnen in de Isle of Man TT.

Ironisch genoeg kwam de glorie van Slippery Sam op het dieptepunt van de Britse motorfietsindustrie. Norton Villiers Triumph (NVT), de eigenaar van Norton, BSA en Triumph, werd eind 1975 onder curatele gesteld. En zo kwam er abrupt een einde aan de nalatenschap van Trident.

Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles: 
“Sinds de lancering in 2020 heeft deze middenklasse roadster deze zeer competitieve categorie nieuw leven ingeblazen, met wereldwijd meer dan 35.600 eenheden verkocht.

Zijn driecilindermotor en hoogwaardige afwerking tegen een geweldige prijs hebben jongere en nieuwe rijders naar Triumph gebracht, en net zoals 'Slippery Sam' ooit een generatie heeft geïnspireerd, geloven we dat deze speciale editie de iconische stijl, extra technologie en dynamische prestaties heeft om de huidige Triumph-fans aan te spreken.”

De Trident 660 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 660cc Triple die volgens de Britten 80 pk levert bij 10.250 tpm en een koppel van 64 Nm bij 6.250 tpm. Hij heeft een zithoogte van 805 mm en een gewicht van 189 kilo rijklaar. Throttle-by-wire maakt twee rijmodi mogelijk (Road en Rain) en hij wordt geleverd met ABS, uitschakelbare tractiecontrole en een gecombineerd TFT- en LCD-scherm.

De vering komt uit huize Showa, met een 41mm SFF upside down voorvork met een veerweg van 120 mm en een qua veervoorspaanning instelbare monoshock met een veerweg van 133 mm. Nissin remklauwen grijpen in op 31 0mm remschijven voor en een 255 mm remschijf achter en de motor rijdt op 17-inch gegoten aluminium wielen met Michelin Road 5 banden.

De 2025 Triumph Trident 660 Tribute Special Edition voegt een wit, blauw en rood grafisch schema toe geïnspireerd door "Slippery Sam", evenals een Number 67 racegraphic, een flyscreen en Triumph Shift Assist, dat zowel op- als terugschakelen zonder koppeling mogelijk maakt.