Zoeken

Piaggio lanceert MP3 Touring familie

11 juli 2011
De introductie van de Yourban uitvoering is nog maar koud geweest of Piaggio heeft opnieuw een nieuwe versie van de succesvolle MP3 gelanceerd. De MP3 Touring is bovendien voor het eerst leverbaar in een 500cc uitvoering, welke als Touring 500ie Business en Touring 500ie Sport over de toonbank zal gaan. Uiteraard zal de nieuwe MP3 Touring in zowel motorversie als LT autoversie op de markt worden gezet.

Piaggio_Mp3_Business_500_067

De MP3 Touring is in feite niets meer dan een verfijnde versie van de huidige MP3, en is te herkennen aan zijn nieuwe honinggraad gril, zijn nieuw vormgegeven windscherm dat in drie standen instelbaar is, Piaggio_Mp3_Business_500_051de nieuwe bovenkuip die naast een meer aerodynamische vormgeving bovendien over meer opbergruimte (drie opbergvakken) moet beschikken, nieuwe handvatten en een nieuw zadel. Technisch gezien is de Touring 300ie en Touring 400ie identiek aan de huidige MP3, alleen bij de MP3 125ie is een herziene CVT transmissie gemonteerd die een soepelere en meer progressieve vermogensafgifte moet realiseren.

Maar dat is nog geeneens de belangrijkste vernieuwing van de MP3 Touring, vele malen interessanter is het feit dat de driewielige scooter voor het eerst in 500cc versie leverbaar zal zijn. De MP3 Touring 500ie is leverbaar in twee varianten, ‘Sport’ en ‘Business’. De ‘Sport’ editie is volgens Piaggio geïnspireerd door racedetails als aluminium voetplaten, een zilveren stiksel in het zadel, en strakkere, meer aerodynamische spiegels die samen met het maggrijze kleurschema Piaggio_Mp3_Sport_500_086en de zwarte kleurstelling van wielen, handgrepen en uitlaatschild het sportieve karakter moeten onderstrepen.  De ‘Business’ editie moet het meer van zijn elegante vormen hebben, dankzij de frisse kleurstellingen met bruingekleurd zadel en het chromen uitlaatschild.

De MP3 Touring 500ie wordt aangedreven voor een 492cc vloeistofgekoelde ééncilinder, die goed is voor een vermogen van 40 pk bij 7.250 toeren en een koppel van 44 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Door toepassing van een dubbele bougie werd volgens Piaggio de verbranding geoptimaliseerd, terwijl tegelijkertijd lagere waarden voor geluids- en uitstootemissies werden gehaald. Vanaf wanneer de MP3 Touring familie in Nederland en België leverbaar is, en hoeveel de modellen moeten gaan kosten, is vooralsnog niet bekend.