Zoeken

KTM onthult 2018 Freeride E-XC

20 oktober 2017
In Hangar 7, de naast het vliegveld van Salzburg gelegen hangar van Red Bull heeft KTM de nieuwe Freeride E-XC gepresenteerd. De nieuwe Freeride E-XC is volgens KTM nu nog beter met een 24 pk elektromotor en een nieuw PowerPack dat maar liefst 50% in capaciteit is vergroot.

Anderhalf uur moet je d’r volgens KTM nu mee kunnen rijden, met de lading van het nieuwe PowerPack accupakket van de 2018 Freeride E-XC. Dat komt mede doordat nu ook energie wordt herwonnen zodra op de elektromotor wordt afgeremd. KTM claimt dat het accupakket een snelle laadtijd heeft, hoewel die claim niet door exacte cijfers wordt ondersteund. Wel geeft KTM aan dat het PowerPack accupakket na 700 laadcycli nog altijd over 70% van z’n capaciteit beschikt. 

Naast de verbeterde aandrijving en accupakket heeft KTM ook het rijwielgedeelte van de elektrisch aangedreven Freeride onderhanden genomen, met een nieuwe WP Xplor 43 mm upside down voorvork met verbeterde gevoeligheid en een nieuwe WP PDS Xplor achtershock met verbeterde progressie en instelmogelijkheden. 

De KTM Freeride E-XC heeft 3 rijmodi: Economy, Enduro en Cross. De bediening moet kinderlijk eenvoudig zijn doordat ‘ie geen koppeling en versnellingsbak heeft, en een vertrouwenwekkend lage zithouding van net iets meer dan 900 mm. Dat, gecombineerd met z’n volgens KTM extreme cross-country lichtvoetigheid, moet van de 2018 Freeride E-XC de ideale machine voor beginners tot ervaren rotten hebben gemaakt. 

Verder heeft de 2018 Freeride E-XC nieuw plaatwerk met racy graphics, een nieuw dashboard en een verplaatst contactslot. De Freeride E-XC is geschikt voor het A1 rijbewijs, produceert tijdens het rijden nul uitstoot en slechts minimaal geluid, waardoor je volgens de Oostenrijkers oneindig lang moet kunnen spelen. Nou ja, anderhalf uur lang dan.

Deze laatste elektrisch aangedreven motor maakt deel uit van KTM’s lange termijn commitment naar e-mobiliteit, dat 10 jaar geleden in KTM’s R7D afdeling in Mattighofen begon. De Oostenrijkers zijn van plan de range in de toekomst uit te breiden met een e-mini en een e-scooter, evenals het maximaliseren van het partnerschap met PEXCO met nieuwe mogelijkheden om cross-over producten te produceren in de fiets-sector. De visie is helder en tegen 2025 wil KTM de nadruk vergroten op machines van 250 wat tot 11 kWh, waar in de markt tegen die tijd behoefte aan is.