Zoeken

Husqvarna Svartpilen 801: dikste Husky Naked

20 maart 2024
Na de motor twee weken geleden al te hebben aangekondigd hebben ze in Mattighofen nu officieel het doek van de langverwachte Husqvarna Svartpilen 801 gelicht. De Svartpilen 801 is na de Norden 901 het tweede model op basis van de KTM LC8c paralleltwin, in dit geval de 799cc versie daarvan die goed voor een topvermogen van 105 pk.

"De Svartpilen 801 combineert prestaties, wendbaarheid en een eigentijds design, op de scrambler geïnspireerd ontwerp en is de nieuwste naked motorfiets met de grootste cilinderinhoud in het assortiment van het merk. Deze uitzonderlijke motorfiets is ontworpen om de rijervaring op de weg te verbeteren en te ontsnappen aan het alledaagse, en zet een nieuwe standaard van uitmuntendheid voor middengewicht straatmodellen."

Tot zover de mooie woorden van Husqvarna, maar net als de 401, 125 en niet te vergeten de 901 series is deze nieuwste Husky onderhuids gewoon een KTM, maar dan voorzien van een ander uiterlijk met bijbehorende ergonomie. In dit geval de Husqvarna Svartpilen variant op de 790 Duke, die in Europa alleen als 95 pk L-variant leverbaar is, maar in de rest van de wereld net als deze Svartpilen 801 een topvermogen van 105 pk heeft.

Het spreekt voor zich dat de Svartpilen 801 van eenzelfde elektronicapakket is voorzien, met standaard drie rijmodi (Street, Rain en Sport), in drie standen instelbare en uitschakelbare hellingshoek afhankelijke tractiecontrole en een up/down quickshifter heeft. 



Optioneel kan het Dynamic Pack worden toegevoegd, dat een elektronische motorrem (MSR; Motor Slip Regulation) aan de elektronica toevoegt, evenals nu in 10 standen instelbare tractiecontrole en in 5 standen instelbare wheeliecontrole. 

De 799cc LC8c paralleltwin, die 52 kilo weegt en een onderhoudsinterval van 15.000 km heeft, is gemonteerd in het bekende KTM vakwerkbuisframe, dat uit chroom-molybdeen buizen bestaat en volgens de Oostenrijkers een nauwkeurige balans tussen flexibiliteit en stijfheid moet hebben.

De vering komt -uiteraard- uit huize WP (dat ook in handen van KTM is), met een APEX 43 mm upside down voorvork en een APEX monoshock, met veerwegen van 140 mm voor en 150 mm achter. Van de voorvork kan de in- en uitgaande demping worden gesteld, van de monoshock de veervoorspanning en uitgaande demping.

Dat Husqvarna het rijwielgedeelte niet een op een heeft overgenomen van de 790 Duke, de geometrie om precies te zijn, blijkt als de specificaties naast elkaar worden gelegd. De Duke heeft een wielbasis van 1.475 mm (+/- 15 mm), bij de Svartpilen is dat slechts 1.388 mm (+/- 15 mm). De balhoofdshoek staat een tikkie meer onderuit (24,5° vs. 24°), terwijl de naloop juist iets kleiner is (97,9 mm vs. 99,7 mm)



Wat de remmen betreft heet Husqvarna bij de Svartpilen 801 een beroep op het Spaanse J.Juan gedaan, waaraan het bekende Bosch 9.3 MP bochten-ABS is gekoppeld dat een Supermoto modus heeft, waarbij het ABS op het achterwiel wordt uitgeschakeld. Husqvarna claimt trouwens een rijklaargewicht excl. benzine van 181 kg, met volle 14 liter benzinetank kan daar nog eens 10 kilo bij op worden geteld. 

Het instellen van alle opties gaat via de knopjes op het stuur en het 5" TFT kleurendisplay, dat via Bluetooth aan de Ride Husqvarna Motorcycles app kan worden gekoppeld, waarna je via Turn-by-Turn navigatie naar je bestemming kan worden genavigeerd. 

De 2024 Husqvarna 801 is leverbaar in diverse kleuren, zolang het maar zwart is, voor het prijskaartje vanaf €13.050 bij ons in Nederland en € 11.399 bij onze zuiderburen.