Zoeken

Honda presenteert CRF250L

19 april 2012
Na de motor begin dit jaar al te hebben aangekondigd heeft Honda vandaag de technische informatie vrijgegeven van de nieuwe CRF250L, een dual purpose motorfiets die nog deze zomer zijn opwachting in Europa zal gaan maken.

Honda CRF250L

Met de komst van de CRF250L lijken oude tijden te gaan herleven, toen supersports nog niet bestonden en offroads als de XT500 en XL500 veelvuldig Honda CRF250LHonda CRF250L
Honda CRF250L
in het straatbeeld terug waren te vinden. Werden de fietsen destijds gewoon offroads genoemd, anno 2012 heet zoiets een dual purpose, om vooral het gebruik op straat te onderstrepen. Betaalbare motorfietsen waar een toenemende vraag naar is, mede dankzij de nieuwe rijbewijswetgeving die ons volgend jaar boven het hoofd hangt.

Geschikt voor in de zandbak én de openbare weg dus, deze CRF250L waarvoor Honda uitgebreid onderzoek had gedaan en waaruit was gebleken dat waar sommige rijders om een competitieve offroad performance motor vragen het merendeel juist een motor wil die handig is voor het dagelijks gebruik. Om door de weeks mee naar het werk te rijden en ’s weekends –al dan niet offroad- recreatief mee te knallen.

De CRF250L wordt aangedreven door een lichtgewicht en compacte vloeistofgekoelde 249cc eencilinder, die door Honda wordt opgegeven voor een vermogen van 23 pk bij 8.500 toeren en een koppel van 22 Nm bij 7.000 toeren per minuut. Dat mag misschien niet bepaald indrukwekkend klinken, maar de fiets brengt afgetankt nog geen 145 kilo op de schaal.

Honda CRF250L

Het nieuwe motorblok is gemonteerd in een semi-dubbel wiegframe, dat uit ovaal buizenstaal is vervaardigd. Het demontabele subframe is sterk genoeg om twee personen en 5 kilo bagage te kunnen dragen. Honda CRF250LAan de voorzijde is een 43mm Showa upside down voorvork gemonteerd, terwijl het achterwiel middels een pro-link Showa monoshock is afgeveerd. Veerwegen zijn zoals je van een fiets van dit kaliber mag verwachten fors: 250mm aan de voorkant en 240mm aan de achterkant.

Hoewel Honda de CFR250L vooral prijstechnisch erg scherp geprijsd wil gaan positioneren is niet op afwerking bezuinigd. Het digitale display ziet er volwassen uit en heeft naast twee tripmeters een klokje en een benzinemeter, onder het achterspatbord is een afsluitbare gereedschapbox aangebracht. Tankinhoud is 7,7 liter, zithoogte van de fiets is 875mm.

Honda_CRF250L_MCR2L2012A_IHonda CRF250L
Honda CRF250L

Wanneer de CRF250L bij de dealer staat en hoeveel hij moet gaan kosten, is vooralsnog niet bekend.