Zoeken

2025 Panigale V4S: 1100cc en dubbelzijdige achterbrug

17 april 2024
Sinds de lancering van de 916 zijn de enkelzijdige achterbrug en Ducati onmiskenbaar met elkaar verbonden, maar dat zou binnen afzienbare tijd wel eens kunnen gaan veranderen. Volgens de laatste geruchten keren de Italianen bij de komende Panigale V4 generatie namelijk terug naar de dubbelzijdige achterbrug.

 

Bijna dertig jaar heeft de enkelzijdige achterbrug deel uitgemaakt van Ducati's Superbike familie, hoewel de constructie bij de Ducati Corse raceafdeling vanaf het begin ter discussie heeft gestaan. Zo drong Carl Fogarty er op aan om met een van dubbele achterbrug voorziene 916 te testen, omdat deze stabieler en lichter zou zijn, en was daar ook daadwerkelijk sneller mee, maar desondanks werd het plan door het Ducati management van de tafel geveegd. Een dubbelzijdige achterbrug zou afbreuk doen aan de iconische styling van de 916.

Bij de 996 en 998 werd het design slechts minimaal verfijnd, maar bij de daaropvolgende door Pierre Terblanche ontworpen 999 had de afdeling engineering het gewonnen van de afdeling esthetiek en had de fraaie enkelzijdige achterbrug het veld geruimd voor een conventioneel dubbelzijdig exemplaar, zoals Foggy dat tien jaar eerder heel graag had gezien. Echter, zo succesvol als de 999 was op het circuit, zo teleurstellend waren de verkopen bij de Ducati dealer. 

En dus zette Ducati de 999 na slechts 4 jaar, ondanks drie wereldtitels (Neil Hodgson 2003; James Toseland 2005; Troy Bayliss 2006) weer bij het grof vuil en lanceerde de 1098, die door iedereen als de opvolger van de 916/996/998 werd gezien zoals hij in 2003 eigenlijk had moeten zijn. Bij de 1198 werd het design slechts in detail aangepast. 



Toen Ducati na vijf jaar bewezen dienst afscheid nam van het vakwerkbuisframe, wat vanaf het begin hét handelskenmerk van elke Ducati was geweest, en bij de Panigale 1199 het Omega frame z'n intrede deed, bleef Ducati de enkelzijdige achterwielophanging trouw. Z'n kleinere broertje, de Panigale 959 had weliswaar een dubbelzijdige achterbrug, maar dat was slechts van korte duur: bij z'n opvolger Panigale V2 was de enkelzijdige achterbrug weer terug. 

Volgens insiders heeft de enkelzijdige achterbrug bij Ducati's superbike nu echter definitief z'n langste tijd gehad. Het gerucht gaat dat tijdens het komende World Ducati Weekend 2024 in juli een nieuwe Panigale V4S zal worden onthuld, waarvan de cilinderinhoud tot 1.100cc is vergroot en die van een dubbelzijdige achterbrug is voorzien. De reden: om de achterkant stijver en lichter te maken en daarmee ook de bandenslijtage te verminderen. Bij het frame heeft Ducati naar verluid dezelfde filosofie als in de MotoGP toegepast. 

De Panigale V4 zal daarmee het tweede model worden waarbij Ducati afscheid heeft genomen van de enkelzijdige achterbrug, drie jaar geleden onderging de Multistrada V4 dezelfde metamorfose. Hoewel niet definitief, de Multistrada V4 Pikes Peak en V4 RS zijn (gelukkig) van een enkelzijdige achterbrug voorzien.

De enkelzijdige achterbrug zal op korte termijn echter nog niet in het WorldSBK te zien zijn. Voor 2025 heeft Ducati alleen enkele kleine updates voor de Panigale V4R gepland, een compleet nieuwe Panigale V4R met dubbelzijdige achterbrug is pas op z'n vroegst in 2026 te verwachten.