Zoeken

Massimo Tamburini overleden

7 april 2014
Het afgelopen weekend is de Italiaanse ontwerper en legende Massimo Tamburini aan de gevolgen van longkanker overleden. Tamburini was een van de drie oprichters van Bimota, maar zijn grootste succes haalde de in Rimini geboren en getogen ontwerper met de Ducati 916, een tijdloos ontwerp dat 'm meteen onsterfelijk maakte. Tamburini werd zeventig jaar.

Massimo Tamburini

Van kinds af aan had Tamburini een grote passie voor motoren, zo erg dat zijn moeder er over klaagde toen hij nog een kleine jongen was en het een obsessie noemde, zo vertelde Tamburini ooit in een interview. Nadat hij in 1961 een Grand Prix wedstrijd in Monza bezocht wist hij het zeker: hij zou zijn leven gaan wijden als ontwerper van motorfietsen. Zijn eerste ontwerp stamt uit 1971, een MV Agusta 750 Sport waarvan hij zelf het frame had gelast.

In 1973 richtte Tamburini samen met Valerio Bianchi en Giuseppe Morri Bimota op, en was verantwoordelijk voor een van de meest spraakmakende motoren uit de Bimota geschiedenis, de Tesi 1D, 's werelds eerste productiemotor die van naafbesturing was voorzien. Onderlinge ruzie tussen de drie kapiteins leidde er elf jaar later toe dat hij Bimota moest verlaten.

Voor een korte periode was Tamburini daarna werkzaam in het Roberto Gallina 500cc Grand Prix Team, om in februari 1985 voor CRC (Cagiva Research Center) van Claudio Castiglioni's Cagiva Group te gaan werken. Met Ducati als onderdeel van de Cagiva Group was het eerste ontwerp van Tamburini de Ducati Paso 750, een motor die door velen als oervader van de volledig gekuipte motoren wordt gezien.

Het model dat Tamburini een één klap onsterfelijk maakte was de Ducati 916, tot op heden een van de meest exotische motoren ooit geproduceerd. De 916 kreeg bij Ducati navolging in de 748, 996 en 998, terwijl onder de merknaam Cagiva het ontwerp resulteerde in de Mito 125, die tot enkele jaren geleden nog in Azië werd geproduceerd.

Nadat Ducati in handen van Amerikaanse investeerders kwam bleef Tamburini Cagiva trouw en was verantwoordelijk voor het ontwerp van de MV Agusta F4, waarmee het merk eind vorige eeuw haar wederopstanding maakte. Als huisontwerper van MV Agusta was Tamburini ook verantwoordelijk voor de Brutale serie, zijn laatste ontwerp was de F3 675.

November 2013 werd bij Tamburini longkanker geconstateerd, waarvoor hij een intensieve chemotherapie nabij zijn huis in San Marino onderging. Zijn gezondheid bleef echter achteruit gaan, waardoor hij op 6 april op de leeftijd van 70 jaar aan de gevolgen van de slepende ziekte is komen te overlijden.

Wij wensen zijn familie en vrienden heel veel sterkte met dit verlies.