Zoeken

Joey Dunlop’s legendarische RC30 onder de hamer

6 oktober 2025
Bij Bonhams gaat binnenkort een uniek stuk motorsportgeschiedenis onder de veilinghamer: de 1988 Honda VFR750R RC30 waarmee Joey Dunlop OBE MBE datzelfde jaar de Formula 1 TT én de Senior TT op het Isle of Man wist te winnen.

De VFR750R RC30 werd door Honda Racing Corporation ontwikkeld als homologatiemodel voor het World Superbike en was de meest exotische productie-motorfiets van zijn tijd. Met een handgebouwde 748cc V4 met nokkenassen met tandwielaandrijving, een zesversnellingsbak met slipper clutch, vierzuiger remmen, quick-release vorkpoten en een enkelzijdige swingarm, bracht hij Grand Prix-techniek naar de openbare weg. Bij de lancering kostte de RC30 ruim 30 duizend gulden, bijna het dubbele van een Suzuki GSX-R750 – waardoor hij direct een exclusief paradepaardje werd.

Het succes bleef niet uit: Fred Merkel won Honda’s eerste van twee WorldSBK-titels, Carl Fogarty pakte achtereenvolgende Formula 1 TT-kampioenschappen, en de RC30 bewees zich ook in enduranceklassiekers op Le Mans, Spa en Suzuka. Op dit moment is er geen andere motor uit de late jaren ’80 zó begeerd als de RC30 – een sentiment dat nog steeds geldt.

Op de Isle of Man Mountain Course maakte de RC30 echter het grootste verschil. In juni 1988 reed Dunlop de Formula 1 TT op deze machine in 1 uur 56 minuten en 50,2 seconden met een gemiddelde snelheid van 116,25 mph. Vervolgens won hij de Senior TT op dezelfde RC30 en vestigde hij een nieuw snelheidsrecord van 118,54 mph per ronde. Dunlop zelf zei later dat de RC30 hem de precisie en het vertrouwen gaf om harder dan ooit te gaan en noemde het “de motor die alles veranderde” voor hem op de Mountain Course.



Naast de TT’s gebruikte Dunlop de RC30 ook tijdens WSBK-races in 1988, waaronder het historische eerste ronde in Donington Park, waar hij op het podium finishte, en competities op de Hungaroring en Hockenheimring. Zo toonde hij zowel zijn eigen veelzijdigheid als de competitiviteit van de RC30 op circuits en openbare wegen.

Sinds Dunlops overlijden in 2000 is deze RC30 door de familie behouden en tentoongesteld in Joey’s Bar in Ballymoney, met uitzondering van enkele speciale gelegenheden zoals de Classic TT en de 'Joey 25'-herdenkingen. Dit is de eerste keer dat deze historische machine openbaar te koop wordt aangeboden.

De motor heeft een factory-stamped frame plus een extra gestempelde plaque, en een NLOB full kit HRC-motor met zeldzame magnesium flat-slide carburateurs, ondertekend door de beroemde Honda V4-motortuner Tony Scott. Voor verzamelaars is dit een unieke kans om de motor te bemachtigen waarop Joey Dunlop zijn legendarische TT-hattrick behaalde.

Het is zeldzaam dat een motor met zulke directe TT-successen op de markt verschijnt, laat staan eentje die door de meest iconische wegracecoureur ooit bereden werd. Standaard RC30’s wisselen tegenwoordig voor bedragen rond de £30.000–£50.000 van eigenaar, maar insiders verwachten dat dit exemplaar – mede door de TT-overwinningen – kan oplopen richting de £100.000.

Meer informatie of een bod uitbrengen: check de website van Bonhams.