Zoeken

BMW Motorrad toont toekomstvisie met VISION NEXT 100

12 oktober 2016
Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het merk heeft de BMW Group vandaag in Los Angeles in navolging van BMW, MINI en Rolls-Royce de BMW Motorrad VISION NEXT 100 gepresenteerd. De BMW Motorrad VISION NEXT 100 belichaamt de BMW Group’s visie van motorrijden in een verbonden wereld - een analoge ervaring in een digitaal tijdperk.

Met een serie “Vision Vehicles” laat BMW in VISION NEXT 100 zien hoe mobiliteit er over drie decennia uit zou kunnen zien. De voorgestelde oplossingen zijn gebaseerd op de aanname dat mobiliteit meer en meer multifaceted en verbonden zal zijn. 

“Motorrijden is ontsnappen aan de dagelijkse sleur, het moment dat je op je motor stapt ben je absoluut vrij. Jouw motor is jouw grote vrijheid,” aldus Edgar Heinrich, hoofd ontwerp van BMW Motorrad. “Bevrijd van de noodzaak een helm en beschermende kleding te moeten dragen is de rijder in staat om van de krachten te genieten. Acceleratie, wind en een worden met de omgeving en genieten van elk moment. Het ontwerp van de BMW Motorrad VISION NEXT 100 vertegenwoordigt de essentie van de motor, de perfecte synthese tussen mens en machine.”

Sterke visie dus van BMW, motorrijden zonder dat we nog beschermende kleding nodig hebben. De motor is dan ook niet meer de motor zoals we ‘m nu kennen. Sturen doen we door middel van Flexframe - frame ondersteund sturen. Het Flexframe is een geïntegreerd geheel dat van voor- tot achterwiel strekt en maakt het dankzij z’n flexibiliteit mogelijk om te sturen zonder wielophangingen zoals we die nu kennen. Door het stuur te draaien past het hele frame zich aan, waarna de motor van richting verandert. De benodigde kracht past zich aan de situatie aan: hoe harder je rijdt, hoe stijver Flexframe wordt.

Vanaf de zijkant gezien is het zwarte triangel frame een verwijzing naar de allereerste BMW motorfiets, de 1923 R32. Ophangingen zoals we die nu kennen zijn er niet meer, in plaats daarvan is de motor dus één geïntegreerd geheel. De vorm van de oppervlakken moeten je dezelfde bescherming bieden als een hedendaagse stroomlijn.


Het blok weerspiegelt het beeld van de traditionele BMW boxer, maar is in feite een nul-emissie aandrijfunit. Ook de vorm van de aandrijfunit past zich aan de omstandigheden aan: bij stilstand is de unit compact en wordt breder als je gaat rijden om aërodynamica te verbeteren en de rijder tegen de elementen te beschermen. 

Opmerkelijk is ook aan het VISION NEXT 100 concept dat de motor geen conventionele vering meer heeft, maar dat dit door de banden wordt geregeld, die een variabel profiel hebben dat zich aan de condities van het asfalt aanpast en daardoor in elke situatie de beste grip genereren. Kabels, displays en buttons is de VISION NEXT 100 vreemd, via een bril wordt de nodige informatie getoond, ook hier weer afgestemd op de situatie. Het enige wat er direct uitspringt is de rode schakelaar op de rechter stuurhelft, waarmee de motor wordt ‘aangezet’.

 

“Normaal, als we een motor ontwerpen, denken we 5 tot 10 jaar vooruit. In dit geval zijn we veel verder in de toekomst gaan kijken en hebben het vooral als een opwindende ervaring ervaren. Er zijn enkele erg interessante vooruitzichten. Ik ben er heilig van overtuigd dat de BMW Motorrad VISION NEXT 100 een samenhangend toekomstig scenario voor het merk BMW Motorrad heeft gezet,” licht Edgar Heinrich nader toe.


“Met het ontwerp van de BMW Motorrad VISION NEXT 100 heeft het team decennia vooruit gekeken. In de wereld van de toekomst zal connectiviteit en digitalisering allesomvattend zijn. De meeste voertuigen zullen zelfrijdend zijn en het leven zal grotendeels door digitale services worden georganiseerd. Meer en meer mensen zullen in stedelijke omgevingen wonen.”

We zeiden het al, een ander belangrijk aspect in de toekomstvisie van BMW is het vizier, een modern vormgegeven veiligheidsbril waar alle noodzakelijke informatie in wordt geprojecteerd en tegelijkertijd voor windbescherming zorgt. Het heads-up display wordt met de oogbeweging bediend, door naar boven of beneden te kijken verandert de getoonde informatie, door recht vooruit te kijken wordt de info uitgeschakeld, zodat de rijder zich nog meer kan focussen op de rijervaring. Informatie wordt alleen geprojecteerd als de rijder erom vraagt, of om de rijder te waarschuwen als actie moet worden genomen.
Door naar boven te kijken wordt de achteruitkijkfunctie geactiveerd, waardoor de rijder kan zien wat er achter hem/haar gebeurt. De ogen naar normaal niveau verlagen opent een menu waaruit de rijder kan selecteren door er met de vinger naar te wijzen. Verder naar beneden kijken opent de landkaart die de geselecteerde route toont.