Zoeken

Vergelijk Kawasaki Z800, MV Brutale 800, Kawasaki Z1000

Power of poen?

23 april 2016
Kinderen van de nineties weten het: Coolio had een vooruitziende blik. In zijn onvolprezen lyriek van ‘Gangsta’s Paradise’ uit hij de volzin ‘Power and the money, money and the power, minute after minute, hour after hour’ en slaat daarmee de spijker vol op de kop. Want waar gaat het nou werkelijk om? Power? Of Poen? Beide? En is meer dan ook beter, of gaan we juist voor heel hip ‘minder minder’? Krijg je voor minder ook echt minder of is het een kwestie van slim inkopen?
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Z800, MV Brutale 800, Kawasaki Z1000
Andere werelden
Elektronica, wel of niet?
Kawasaki Z800
MV Agusta Brutale 800
Kawasaki Z1000
Conclusie
Technische gegevens

Nakeds Almeria

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Wout Meppelink, Ula Serra

Voor 2016 heeft MV Agusta maar weer eens flink in de buidel getast. En dat gaat in MV traditie geheel volgens de überflamboyante manier die we gewend zijn van de familie Castiglioni. Dus een miljoentje voor een nieuw logo wat niet van het oude te onderscheiden is kijken we niet van op, een nieuwe Brutale 800 mMV Agusta Brutale 800Gucci, Prada, MV. Zoietsoet ook de crème de la crème zijn. wat er ook te verzinnen valt, het zit er op en dan nog meer… en we doen niet aan half werk: er is maar één nieuwe Brutale 800 en die zit ramvol. Geen instapversie, hooguit is dit de instapversie. En dat zou nog eens kunnen ook, want van de oude kregen we uiteindelijk ook nog de 140 pk sterke RR versie. Dus als dit de basic uitvoering is…. berg je dan nog maar.

Maar die motor, daar wil je wat mee doen. Die wil je naast z’n concurrenten zetten. En dan kan het gepuzzel beginnen, want wat is een goede concurrent? Daar zijn we nog even niet klaar mee, maar we moeten ergens beginnen. Laten we bijvoorbeeld eens een… mede 800 nemen, zoals bijvoorbeeld de Z800. Onwijs goed verkopende fiets, al een paar keer ‘beste in z’n klasse’ genoemd, blabla, het bekende verhaal. LKawasaki Z800Die Z800 begint zo'n beetje een evergreen te worden, hoe lang gaat die middenklsser inmiddels al mee?euk ding, mag mee. Maar ja, dat is zo’n beetje een Rolex naast een horloge van de Action zetten (klasse ‘batterij vervangen is duurder dan een nieuwe kopen’), dus dat loopt snel scheef. Qua prijs zit de MV veel dichter bij bijvoorbeeld de Z1000. En die is wit, dus die mag ook mee. Kom op jongens, we gaan effe een stuk stoeien. Lekker met z’n drieën.

Zou je ooit voor de keuze staan een Z800 met een Z1000 te vergelijken dan willen wij je best wel verwelkomen met een gebaar van draaiende ogen, een diepe zucht en een openlijk geuite twijfel aan verstandelijke vermogens, maar met een bindende factor als de Brutale kunnen we er wel wat in zien. We willen iets kunnen vergelijken en met dit trio kunnen we onze lol op. Het laatste wat we willen is de dikke duizend rechtstreeks met de achthonderd vergelijken, maar zet daar de Italiaan tussen en als uiterste doen ze ’t plots prima.

Kawasaki Z1000
Dat kun je van de Z1000 ook zeggen, maar die vindt zichzelf steeds opnieuw uit met een compleet andere versie

Neemt nog steeds niet weg dat het de MV z’n toeters en bellen zijn die ‘m in dit geval zo interessant maken. Noch de 800, noch de 1000 zijn zo rijk uitgerust en dat is voor een flink deel al het verschil op een presenteerblaadje. Maar er is nog wel meer, dus daar gaat ie dan. We bevinden ons in een prachtig Gangsta’s Paradise, het decor van menig Spaghetti Western en hebben the Good, the Bad en the Ugly bereid gevonden hun nietsontziende oordeel over deze drie stalen rossen te vellen.