Zoeken

Test Yamaha XSR900

Faster!

15 februari 2016
Een paar maandjes nadat Yamaha de wereld toch een klein beetje wist te verrassen met de XSR700 is meteen het doek van de grotere broer getrokken en werd de XSR900 gepresenteerd. Die zat al een beetje in de pijplijn, wisten we sinds de twin, want al snel doken teasers op van ‘iets’ met een driecilinder, Roland Sands en Kenny Roberts. En met een MT-familie bestaand uit meer dan alleen te 700cc twin was het niet moeilijk meer. En nu staat het resultaat dan voor ons: de XSR900, gebaseerd op en voorzien van het blok van de 900cc triple. Voor degene met enig gevoel voor nostalgie de ultieme keus.
Inhoudsopgave
Test Yamaha XSR900
Triple mania
MTvariant
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha XSR900

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Jonathan Godin, Matthijs van Roon

En het is nog geheel historisch verantwoord ook, want als je dan voortborduurt op de XS-serie van weleer, kun je het maar beter goed doen. Ook die XS is geleverd in verschillende formaten en met blokken met verschillende cilinderopstellingen, dus we doen het nog steeds honderd procent correct.

Dus wat is het nou.. een motor gebaseerd op een motor die gebaseerd is op een andere motor? Of een motor die net als een andere motor –die is gebaseerd op nog een andere motor- gebaseerd op een andere motor als de eerder genoemde basis waarop die andere motor is gebaseerd? Jawel, we zijn er weer! Wat het ook is, het is de nieuwe XSR. En nu is die voorzien van een driecilinder. En dat is altijd een goed idee.