Test Yamaha MT-10
10 met een griffel
16 mei 2016
Ik was al halverwege een goed verhaal over de MT-10 met daarin alle features, belangrijke zaken en details die je graag wilt weten. Maar ik vond het niks. Dat verdient ie niet, dat moet beter. Daar is de motor simpelweg te goed voor, dus daar moet even wat meer in. Hoe goed? Tussen Tuono en Superduke goed. Sowieso doet de crossplane viercilinder me de hele dag enorm denken aan de Italiaanse V4, maar het gaat nog veel verder. Durf zelfs te beweren dat de MT minstens zo goed, zo niet beter zit dan de beide concurrenten
Wat wil je ook: een R1 motor, aangepast voor midrange met meer koppel en nog steeds 160 Pk aan boord, kortere wielbasis, recht stuur en een groter achtertandwiel. Dan krijg je dit:
En dat in rijkelijk veelvoud.
Niet dat de MT!0 een onrijdbaar beest is, integendeel zelfs. En dat maakt ‘m precies nog beter: je kunt er ook heel normaal mee rijden. In vergelijking met de R1 is de MT op straat heel simpel de betere keus: het rijdt beter (je hoeft ‘m niet eerst op te winden tot astronomische toerentallen of snelheden), zit beter en jawel, reist beter. Details vullen we later in dit verhaal in.
Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Jonathan Godin, Alessio Barbanti, Yamaha