Zoeken

Test: Mugen Shinden Yon TT Zero racer

Vonk van inspiratie

20 januari 2016
Racing verbetert het ras, nietwaar? Toch komt de steeds stijgende performance van E-Superbikes tot nu toe bijna geheel voor rekening van Amerikaanse fabrikanten in ’s werelds belangrijke E-races – viervoudig TT winnaar MotoCzysz, US TTXGP winnaar Mission Motors, land e-snelheidsrecord houder en overall Pikes Peak winnaar Lightning Motorcycles en Polaris Corp. met haar van versnellingsbak voorziene Victory, aka Brammo US kampioen en nu TT Zero deelnemer. In de afwezigheid op het circuit van de Italiaanse Energica Ego wist het Japanse Mugen uiteindelijk de dominantie van de Amerikanen in dit steeds minder geheimzinnige kampioenschap te doorbreken met een 1-2 overwinning in de laatste twee Isle of Man TT Zero races. Met dank aan de Nieuw-Zeelander Bruce Anstey, twee keer runner-up, en z’n winnende teamgenoot John McGuinness.
Inhoudsopgave
Test: Mugen Shinden Yon TT Zero racer
Groen is cool
Sound of Silence
Verslavend
Technische gegevens

Mugen Shinden_Yon_48

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Takuro Nagami

De kans om John McGuinness TT Zero winnende Mugen Shinden Yon te rijden kwam op een prachtige herfstdag op Honda’s Motegi circuit, hoewel helaas niet in de volledige MotoGP layout, maar een kortere versie die naast Honda ondernemingen door verschillende bedrijven om te testen wordt gebruikt. Tijdens mijn test stond het Suzuki MotoGP team al klaar om na mij de baan op te kunnen gaan. De kortere baan had echter een paar rechte stukken die lang genoeg waren om de indrukwekkende aerodynamische kwaliteiten van de Shinden Yon aan den lijve te ervaren, en bochten genoeg om te testen hoe de machine remt, stuurt en gaat. Bovendien was McPils zelf ook aanwezig om me te laten zien hoe het moest. Na eerder al met de MotoCzysz, Mission R en Lightning racers te hebben gereden, evenals de Energica straatfiets, had ik genoeg ervaring opgedaan om deze Japanse vonk van inspiratie met haar rivalen te vergelijken.

Mugen Shinden_Yon_02