Zoeken

Test: Metisse 8V Mark 5 Cafe Racer

Moderne Britse Multi

27 september 2016
Bijna 15 jaar lang was ’t het best bewaarde geheim in de Britse motorindustrie, vanaf het originele idee in 2002. Maar nu is het dan eindelijk zo ver en staat een compleet nieuwe van benzine-injectie voorziene DOHC paralleltwin Café Racer, die is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk door een van meest historische motormerken van het Britse eiland, op het punt in productie te worden genomen.
Inhoudsopgave
Test: Metisse 8V Mark 5 Cafe Racer
Hole on one
Niet voor kleintjes
Conclusie
Technische gegevens

Metisse 8V Mark 5 Café Racer

Dat bedrijf heet Métisse, het iconische veelzijdige motormerk dat vijftig jaar geleden werd opgericht door de gebroeders Rickman, Derek en Don, die daarmee in de swingende jaren ’60 een vervolg gaven aan hun Motocross carrières. Na de Motocross te hebben gedomineerd met goede rijwielgedeeltes die waren voorzien van Britse één- en tweecilinder krachtbronnen, werd Métisse de grootste Britse fabrikant van straatmotoren – na de eerste teloorgang van Norton en nog voor John Bloor Triumph uit haar as liet herrijzen – toen de Rickmans eenmaal staal gingen buigen rond Japanse viercilinder motoren van Kawasaki, Honda en Suzuki.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kyoichi Nakamura