Zoeken

Test KTM 1290 Super Duke GT

De nieuwe Koning

10 maart 2016
Twee jaar lang hebben we ons inmiddels kunnen vergapen aan de 1290 Super Duke R, of zoals ze bij KTM zelf liefkozend zeggen ‘the Beast’. En al twee jaar lang hebben we slechts met veel moeite iedereen kunnen overtuigen van het idee dat de motor helemaal zo’n beest niet is, maar dat uitgerekend deze motor de meest veelzijdige in z’n klasse is. Het kán wel een beest zijn, als je in sportmodus de tractie controle uit zet en waagt het gas volledig open te draaien (en je daar ruimte voor hebt) maar het hoéft helemaal niet. In meerdere vergelijkingstesten kwam de motor uit de bus als de beste allrounder en regelmatig wezen we de oranje naked aan als testwinnaar. Niet alleen omdat ‘ie als je knallen wilt knallen kunt, maar ook omdat je er zo goed op zit en je er fris als een hoentje ook weer vanaf stapt, ongeacht hoe ver je gereden hebt. En het zijn precies die eigenschappen waar KTM nu zelf op voortborduurt.
Inhoudsopgave
Test KTM 1290 Super Duke GT
Super Duke R DNA
Bijzonder Kwiek Toeren
Een groot stuurfeest
Conclusie
Technische gegevens

KTM Super Duke GT

Al tijdens de ontwikkeling van de Superduke viel het ook de engineers al op dat het zo’n goede reismachine is, zonder ergens een compromis te hoeven sluiten met betrekking tot z’n sportieve aspiraties. En dus ontstond al snel het idee ‘Wat als’… het resultaat daarvan zien we nu hier: de Superduke GT. Een naked met koffers en een ruit, een Superduke met Adventure DNA, noem het hoe je het noemen wilt. Lichten we even toe: in de basis heeft KTM inderdaad letterlijk de oude 1290 genomen en die op een paar plaatsen aangepast om ruimte te kunnen bieden aan wat je ziet. Wat je niet ziet is echter stap twee: in één moeite door heeft KTM alle innovaties van de Super Adventure overgenomen en die geïntegreerd in de GT. Feitelijk is dit momenteel dus de meest uitgebreide, meest geavanceerde motor in de lineup en dat belooft wat. Dat belooft heel veel. Want ook dat was niet voldoende en dus vinden we behalve alle toverij die de super Adventure had ook nog eens een quickshifter, cruise control en handvatverwarming. Standaard. Dan klinkt Euro4 ineens maar als een kanttekening.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Sebastian Romero, Marco Campelli