Test: Kawasaki 2017 Z1000SX
Hetzelfde, maar echt wel anders
Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Kawasaki
Terwijl ik om me heen zou willen kijken naar alle plaatsen en uitzichten die ik zo goed ken van een paar vakanties zoveel jaar geleden, hou ik nu veel liever m’n ogen strak op de weg gericht en de stuurhelften iets steviger vast dan gebruikelijk. En ik mag nog blij zijn dat iemand z’n regenpak aan me wou uitlenen. Zodra ik de motor meer dan een paar graden uit het lood probeer te leunen geeft de voorkant aan dat dat geen goed idee is en zo glibberen we voort door de anders zo fotogenieke Gorges du Verdon. Nou ja, fotogeniek is de omgeving nog steeds wel. Maar dat bochten-ABS, ik ga het mooi niet uittesten. Niet onder deze omstandigheden. Geef me liever een bak koffie en een handdoek…
Onmiskenbaar duidelijk
De Z1000SX is nieuw. Vernieuwd, geupgrade, er is een nieuwe Z1000SX. Als je voortaan zegt dat je er eentje hebt, is de tweede vraag ‘een oude of een nieuwe’? Want het is onmiskenbaar duidelijk. Al bij de bekendmaking van de vernieuwingen van de SX werd hier op de redactie al opgemerkt ‘dat dat wel meer is dan alleen een upgrade of Euro4-“vernieuwing”. Zeker de elektronica maken het verschil. Heb ik weer. De gaafste regio van Frankrijk, en dan dit weer...Maar is dat wel zo? Maakt het nou echt zoveel uit dat je omdat er een vangnet op zit, er anders mee zou gaan rijden? Als je het niet nodig hebt – en dat wensen we iedereen toe- merk je dan dat je ABS hebt? Dat geldt overigens ook voor auto’s, snorfietsen of skateboards, maar we blijven voor het gemak even bij het onderwerp. Hoeveel nieuwer is de Z1000SX nou werkelijk?
We treffen het in elk geval niet.. kom je eens naar de Cote d’Azur, is het grauw en nat. Maar goed, er zijn wel ergere dingen. Wat wel vervelend is, is dat je zo toch een stuk minder gemakkelijk op de motor zit. De wegen hier hebben een heel ander wegdek en zijn –zo blijkt maar weer- spekglad als het regent. Zodra we de kustweg en het drukste gedeelte verlaten kunnen we langzaam het tempo opkrikken. Jammer alleen dat de beloofde opklaringen nog flink op zich laten wachten. Geen idee of het daardoor is of om een andere reden, maar de voorrijder houdt het tempo betrekkelijk laag. En ik kan er niet eens rouwig om zijn, de combinatie koude S20’s en natte Franse wegen doet ’t niet echt bij mij. Of belijning, het lijkt wel alsof ze dat hier maken van groene zeep. Voorlopig moet ik me maar even op andere zaken concentreren. De motor voelt super vertrouwd, zit nagenoeg hetzelfde, reageert nagenoeg hetzelfde, het is onmiskenbaar een Z1000SX. Wat wel direct opvalt, iets wat je al merkt als je er op stapt, is het aangepaste zadel. Dit zit merkbaar anders en ik durf makkelijk te zeggen beter. Niet moeilijk, gezien het waardeoordeel wat we over de oude gaven na ons tripje naar Gibraltar. Grootste punten van ergernis waren het zadel en trillingen en beide zaken zijn nu aangepakt: andere snit, extra balansas, veel beter leven.
Al zou je dat van buiten niet zeggen: om maar meteen alle twijfel van tafel te vegen is namelijk ook het uiterlijk veranderd. Deels puur cosmetisch, deels ook voor minimale comfortverhoging: het ruitje is 15 mm hoger, de kuip een paar (tot 28) mm breder, de spiegels staan wat wijder uit elkaar, alles om je meer uit te wind te laten zitten en een beter zicht te geven. Randveranderingen, want direct merken doe je het niet.. het is eerder finetuning, zodat je er minder snel over zult klagen. Goed, voordeel is wel dat de weg schoon is van kip-caravan's en massa's wielrennersPrima, niks mis mee. Het smoelwerk is wel echt anders en dat misstaat ‘m niet. scherpere lijnen, iets langere neus ook, maar wat direct opvalt is dat Kawasaki nu werkt met LEDverlichting in de koplampen en dát merk je. Vooral als er eentje achter je zit en je in je spiegels al van heel erg ver ziet dat ‘ie die vrachtwagen voorbij is waar je net langs reed.
Dat zie je echter allemaal nauwelijks als je er op zit. Vanuit die stoel is het nog heel erg veel dezelfde SX als eerder, zelfs de bediening van de ruit is overgenomen op de nieuwe. Wat je wel ziet is het nieuwe dashboard, nu mét versnellingsindicator. En nog meer, want er valt ook meer te melden. Want, surprise surprise… de SX is nu ook uitgerust met een IMU. Zoals we van andere motoren al weten is dat een beestje wat beweging in alle richtingen kan meten en dat dus ook doorgeeft naar ABS en tractiecontrole. Het geeft ons wél een excuus om volgend jaar hier stiekem op herhaling te gaan. Dus heeft de Kawa meteen ook wat we op straat gewoon ‘bochten-ABS’ noemen, idem met de tractiecontrole. Tof, maar daar gaan we dus onder deze omstandigheden niet naar op zoek.
Dan hebben we nog de vermogens-settings laag en hoog, wat in totaal zo’n dertig procent scheelt. En de indicatielampjes voor richtingaanwijzers, neutraal, gebruik van ABS/TC, instelbare schakellamp en in de rechterhoek nog de tripmeters, klok en buitentemperatuurmeter. En ik nog wel denken ‘nu heb ik eindelijk die tractiecontrole aan het werk’, blijkt het gewoon de schakelindicatie te zijn… beide oranje, beide knipperen, niet beide hetzelfde. En door. Van de H2 overgenomen is trouwens de kleur van het display, wat helaas ook de afleesbaarheid betreft. Een instelbaar contrast zou leuk zijn, maar staat nog op de lijst van ‘dingen voor volgend jaar’. Oh en nog een geintje: naar het schijnt gaat ook de toerentellernaald rood oplichten bij naderen van maximumtoeren. Moeten we je schuldig blijven, hoewel erg dreigend is het niet zó donker geworden tijdens de rit.
Als pindakaas
Als de beloofde opklaringen zelfs na de middag uitblijven zal het regenpak z’n dienst mogen blijven bewijzen, al worden de wegen wel beter. van krap en afgereden naar net even wijder en nieuw gesafalteerd, meer heeft de SX niet nodig om zich eindelijk te kunnen bewijzen als toerkoning. Gelukkig is er nog altijd iets als dag twee...Zaten we op te wachten, want dit is waar ‘ie voor Gelukkig is er nog altijd iets als dag twee...gemaakt is uiteindelijk. En hier hebben we ‘m voorheen ook genadeloos op afgebrand, dus letten we nu even erg scherp op. Nou heb ik inclusief thermo ondergoed, motorbroek met waterdichte voering en regenpak (een losse jas was er nou eenmaal niet en je moet iets), dus moet ik goed opletten of wat ik voel daardoor komt of in het zadel zelf zit, maar ik weet wel zeker dat het béter is.
Of zoals de altijd welbespraakte pr-meneer eerder al vertelde: ‘bij de oude had ik na een middagje het liefst een nieuwe kont getransplanteerd, nu is dat verleden tijd’. Het is net het verschil tussen opgelucht stoppen als de tank leeg is en balen dat je weer moet tanken… voorheen was ’t optie één, nu optie twee. En al heb ik geen idee hoe dat na drie dagen zal zijn, het is hoe dan ook een verbetering. Hetzelfde kunnen we zeggen over het blok. Hoewel technisch niet echt aangepast, is de ecu wel nieuw geprogrammeerd. Officieel voor een nog mooiere vermogensafgifte, maar Euro4 zal ook een belangrijke factor zijn geweest. Toch, het een sluit het ander niet uit en het resultaat is een blok dat loopt als pindakaas. Maakt niet uit welke versnelling je kiest, er is altijd trekkracht en nooit protest. En dan hebben we ook nog de extra balansas die qua trillingen een jas uittrekt.
Tot nu toe was het behelpen, maar nu het gespetter toch heel langzaam wat minder wordt, durven we eindelijk een beetje normaler te rijden en dat scheelt. Het onzekere gevoel in de voorkant verdwijnt en schept net wat meer vertrouwen. Dat is toch altijd jammer, als je een motor als dit hebt die je niet het juiste gevoel kan geven, waardoor je maar wat in de ruimte zit te gokken. Was ik al van plan om de vering als schuldige aan te wijzen, blijkt het toch voornamelijk de overmacht van de combinatie band-asfalt-hemelwater te zijn.
Nét effe wat scherper, en nu met LED. Display met eindelijk een versnellingsindicator, wel jammer dat het contrast niet instelbaar is
Nog steeds overduidelijk Z1000SX
ABS is nu aan IMU gekoppeld, ofwel: bochten-ABS!
Echt stukken beter dat nieuwe zadel. Performance is gelijk aan het huidige model, maar nu wel Euro4 en met balansas
Dus als we er nog eens mee rijden in de toekomst, proberen we ook meteen even een Roadsmart III of iets anders. Het kan schelen. Zoals het is, heb je wel nog een flinke jongen aan de motor. Het is niet de allerlichtst sturende machine, maar de standaard instelling biedt nog ruimte voor verbetering aan beide kanten. Voor nu vond ik een half slagje ingaande demping wel genoeg, een beetje meer veervoorspanning zou ‘m nog net iets lichtvoetiger kunnen maken. Maar ook dat kan al een stuk beter worden met simpelweg een andere band. Toch is het prima rijden als de gemonteerde banden de kans krijgen, wat we heel luxe op dag twee konden merken. Geen regen, iets hoger tempo, een beetje meer vertrouwen en de SX rijdt weer als vanouds.
Hebben we dan niks gemerkt van de remmen? Eigenlijk niet. En dat is positief: bij de vorige generatie was nog wel goed te merken als hetzij ABS, hetzij tractiecontrole ingreep, nu is het allemaal een stuk verfijnder. Zodanig, dat als je niet constant op het lampje let, je dus zou kunnen missen als het een keertje wel ingrijpt. En dat is precies de bedoeling. Zoals men het zo bloemrijk wist te verwoorden is het KCMF ofwel het Kawasaki Cornering Management Function (het overkoepelende geheel dus) een systeem dat je hélpt, niet bepérkt. En dat op zo’n manier dat jij je dus alleen maar op het rijden zelf hoeft te concentreren, dan kijkt het KCMF, de IMU, ECU en alle sensoren wel heoveel vermogen je kunt hebben om dat te bewerkstelligen. Een hellingshoekmeter is gevoelig genoeg om ook de uitvoering heel subtiel te kunnen maken met als resultaat dat je er nauwelijks nog iets van merkt. Ook een onbehepte wheeliepoging wordt simpelweg in de kiem gesmoord, zonder commentaar.
Conclusie
Dus, is de Z1000SX nou echt veranderd of slechts hier en daar wat aangepast? De vernieuwingen en verbeteringen zijn te groot/ingrijpend om het wat neerbuigend een update te noemen. De IMU, het compleet nieuwe smoelwerk, zelfs de nieuwe koplampen, als je ‘m ziet is er geen twijfel aan: dit is ‘de nieuwe’. Maar tijdens het rijden, als er niks aan de hand is, rij je nog precies zoals de SX altijd al heeft gedaan. Met –figuurlijk- je ogen dicht is de enige conclusie ‘yup, dit is een Z1000SX’. Maar met het veel uitgebreidere digitale vangnet in gedachte, het nieuwe zadel, nieuwe dashboard, nieuwe priemende LEDverlichting van de collega’s in de spiegels, is het ook ongetwijfeld een nieuwere. Da’s nou evolutie.
Soepel blok, betere zit, minder trillingen
contrast display, iets neutrale feedback, sturen kan lichter
Technische gegevens
Merk/model | Kawasaki 2017 Z1000SX |
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 1.043 cc |
Boring x slag | 77 mm x 56 mm |
Compr. verh. | 11,8:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal, instelbare tractie controle, 2 rijmodi, IMU |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Digitale Injectie, Keihin 38mm gasklephuizen (ovaal) |
Smering | wet sump, geforceerd |
Vermogen | 142 pk @ 10.000 tpm |
Koppel | 111 Nm @ 7.300 rpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, constant mesh |
Eindoverbrenging | O-ring ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend, slipper-assist |
Chassis | |
Frame | Aluminium perimeter |
Wielbasis | 1.440 mm |
Balhoofdhoek | 24,5º |
Naloop | 102 mm |
Vering voor | 41mm Showa Upside-Down, volledig instelbaar |
Vering achter | Showa Horizontale Back-link, gasgevulde schokdemper met los reservoir, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 138 mm |
Voorrem | Dubbele schijf (wavetype) 300mm, 4-zuiger radiale Monoblock remklauw, bochten-ABS |
Achterrem | Enkele schijf (wavetype) 250mm , 1-zuiger remklauw,bochten-ABS |
Voorband | 120/70 17" |
Achterband | 190/50 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.100 mm |
Breedte | 790 mm |
Hoogte | 1.185 / 1.235 mm |
Zadelhoogte | 815 mm |
Gewicht | 235 kg rijklaar |
Tankinhoud | 19 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | n.n.b. |
Adviesprijs BE | n.n.b. |
Importeur NL | Kawasaki Benelux |
www.kawasaki.nl |