Zoeken

Test: Ducati Multistrada 950

Wachten de moeite waard?

19 december 2016
Het moest gebeuren. Nadat Pierre Terblanche voor Ducati in 2003 de Multistrada had bedacht als innovatieve mix van een Supermotard, straat Enduro en Sportourer, aangedreven door een luchtgekoeld 1000DS Desmodue motorblok, kreeg de fiets twee jaar later navolging in een 620cc junior versie die als toegankelijker en aanzienlijk goedkoper model een verkooptopper was.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro

Echter, nadat Ducati het model in 2010 met de lancering van de Multistrada 1200 had opgewaardeerd tot een Supersport Adventure Tourer, aka Adventure Sport, bleef het stil. Met bijna 50.000 verkochte units tot nu toe was het weliswaar het best verkochte model van de Italiaanse fabrikant – in 2015 qua verkopen alleen door de Scrambler familie voorbij gestreefd, maar de junior versie die al die tijd zo’n logische aanvulling leek te zijn kwam er maar niet. Dat werd nog eens extra betwist nadat het afgelopen jaar een motorblok werd gelanceerd dat ogenschijnlijk als junior versie was bedoeld, in de vorm van de 937cc versie van het Testastretta 11° motorblok dat z’n debuut maakte in de Hypermotard 939 en nu ook terug te vinden is in de compleet nieuwe 2017 Supersport. Onder het motto beter laat dan nooit presenteerde Ducati op de EICMA in Milaan afgelopen maand eindelijk de nieuwe Multistrada 950. Na een 230 kilometer lange trip over de prachtige verkeersvrije wegen van Fuerteventura die zijn doordrenkt van vulkanisch lava voor super grip en grote variëteit, van snelle stukken snelweg tot krappe slingerwegen de vulkaan omhoog kan ik alleen maar stellen dat het wachten de moeite waard is geweest.