Test: Ducati Multistrada 1200 S versus KTM 1290 Super Adventure
Tweede ronde
Tekst: Karim Mostafi, Ed Smits
Fotografie: Ed Smits
Nee, we hadden ons de herkansing van de Multistrada heel anders voorgesteld. Ducati’s sportieve allroad, vanaf z’n introductie vijf jaar geleden de ongekroonde koning van het Adventure Sport segment, had ons afgelopen zomer in direct vergelijk met de nieuwe BMW S1000XR behoorlijk teleurgesteld. D e ooit zo extreme hoogpoter voelde vergeleken met de supersportieve S1000XR elektronisch gecastreerd. Een bewuste keuze, aldus Ducati, om in te spelen op de wensen van de klant door wie de voorganger(s) als te intimiderend werd ervaren.
Wat ons op het idee bracht om de Multistrada 1200 in de herkansing te doen. Enerzijds omdat de fiets de afgelopen jaar behoorlijk wat goodwill bij ons had gekweekt – niet voor staat sinds afgelopen zomer het eerste model te blinken in mijn schuur, anderzijds omdat het vorige avontuur richting de Stelvio door de afwezigheid van de 1290 Super Adventure eigenlijk niet compleet was geweest. En dus was het tweede strijdplan snel gemaakt: in twee dagen zo veel mogelijk kilometers maken om de karakters van de twee fietsen goed in ons op te kunnen nemen, hoe moeilijk kan dat zijn?
Niet dat ik daar rouwig om ben, zolang er straks maar Bier und Bradwurst is.