Test: Ducati Multistrada 1200 Enduro
Klaar voor alles
Ducati heeft dit opgeloast door bestaande modellen grondig te verbeteren – eerst met de XDiavel voor de cruiser markt en nu met de Multistrada Enduro voor die rijders die écht avontuurlijk op pad willen gaan. De Multistrada 1200 Enduro doet volgens het Ducati management zijn naam voor het eerst echt eer aan (Multistrada = meer wegen), evenals het eindelijk de 4-in-1 motor is zoals ‘ie oorspronkelijk tijdens de launch in 2010 was bedoeld. Het 17” voorwiel van z’n voorganger was funest voor offroad gebruik.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro
Geen half werk
Voor nog maar één meter met de nieuwe Ducati Multistrada 1200 Enduro te hebben gereden is op het eerste oog hier in Sardinië al duidelijk dat hier de eerste Ducati offroad staat sinds de 125 Regolarità die exact 40 jaar geleden werd gemaakt om te concurreren met merken als Montesa, Zündapp en het dozijn aan andere ringdingeding fabrikanten in de toen populaire 125 Enduro markt. Dat het Ducati ditmaal serieus is blijkt uit de cijfers die Andrea Buzzoni, Global Sales en Marketing Director, presenteert: naar verwachting zal van de 10.000 Multistrada’s die in 2015 zijn geproduceerd dit jaar een derde de Enduro variant zijn. Buzzoni weet waarover ‘ie het heeft, als een ervaren offroad rijder was hij de afgelopen 10 jaar General Manager bij BMW Motorrad Italia, wDe Enduro Ducati's eerste fiets waarmee je offroad kunt gaan? Zijn ze zeker deze Regolarita 125 vergeten...aarvan de R1200GS waar Ducati overduidelijk haar pijlen op heeft gericht de afgelopen drie jaar de best verkochte motor in Italië was. Net als Ducati’s Press Test Manager Beppe Gualini – in Italië beter bekend als il dakariono, na niet minder dan 10 Parijs-Dakar’s van in totaal 65 Afrikaanse rally’s te hebben gereden, die meehielp met de ontwikkeling van de fiets.
Nog niet overtuigd? Acht maanden geleden huurde Ducati iemand van KTM in als Product Manager voor de Multistrada familie. De in Canada geboren Federico Valentini bracht acht jaar door op de product ontwikkelingsafdeling van Husqvarna – zowel tijdens het MV Agusta tijdperk, als daarna onder BMW en meest recentelijk de overname door KTM, waarna hij naar Mattighofen vertrok en de afgelopen twee jaar werkte aan Husqvarna’s nieuwe offroad modellen. Het feit alleen al dat Ducati een man met Valentini’s eVooruit dan, de eerste échte allroad van Ducatirvaring en status in de offroad industrie inhuurt laat zien dat er in de toekomst nog veel meer Multi-Purpose motoren uit de Italiaanse fabriek in Borgo Panigale te verwachten zijn – zoals een Multistrada 939 en een Enduro variant bijvoorbeeld. Dat gaat gebeuren.
Laten we echter niet teveel vooruit gaan lopen, want eerst is de nieuwe Multistrada 1200 Enduro aan de beurt waarvan Ducati beweert dat het de meest avontuurlijke versie is van de Multi-fiets. Gemaakt om op geen enkel terrein te stoppen te zijn is de Enduro een full-opties fiets die is ontwikkeld om zelfs de meest veeleisende globetrotter te bevredigen. Bovendien is deze Maxi-Enduro speciaal ontwikkeld om met de zware stress van offroad rijden om te kunnen gaan. Kijk naar het 19” voorwiel dat Ducati eindelijk heeft gemonteerd om de fiets gedegen offroad capaciteiten te geven, de dubbele achterbrug die de kenmerkende enkelzijdige achterwielophanging vervangt, de Sachs semi-actieve elektronische vering met lange veerwegen waarvan veervoorspanning en demping zich automatisch aan de omstandigheden aanpast, plus de 30 liter tank die fiets z’n geclaimde 400 kilometer actieradius geeft en de Pirelli noppenbanden. Met de nieuwe Euro 4 Enduro heeft Ducati de deur ingetrapt van wat tot nu toe een totaal onontgonnen markt was, met als doel de globetrotter club te bevredigen met een motor die vanaf € 24.190 bij de dealer over de toonbank gaat. Leverbaar vanaf april in drie verschillende kleuren en –uiteraard- een uitgebreid accessoirepakket dat onder andere vier (Enduro, Touring, Sport en Urban) pakketten bevat. Tijdens de ontwikkeling werd 40.000 kilometer op het Nardo testcircuit gemaakt, werden 150.000 kilometer rond de wereld geklokt en werd er in Spanje 10.000 kilometer offroad getest. KHier begon het allemaal mee...linkt best indrukwekkend, vindt je niet? Ondanks de offroad aspiraties heeft Ducati de onderhoudsinterval op 15.000 kilometer gezet, met kleppen stellen elke 30.000 kilometer.
En dan zijn er nog de banden. Beeld je in bij je lokale Ducati dealer om de hoek nieuwe banden voor de Enduro te bestellen als de man achter de balie aan je vraagt: “Wilt u Pirelli Scorpion Trail II banden, of Scorpion Rally’s?” Jemig, glad of noppen? Deze issue is verre van triviaal, want de bandenkeuze staat in direct verband met de reden waarom je de motor in de eerste plaats hebt gekocht, welke van de twee opties je het meeste aansprak – of je ‘m in superbike stijl tijdens een intercontinentale hogesnelheidstrip over de bergen wilt jagen, of juist dwars door ruw terrein waar dan ook ter wereld je naar toe wilt gaan. De nieuwe Multistrada Enduro kan het namelijk allebei aan en stelt je in staat om op een manier die voorheen ondenkbaar was voor een offroad motor die 254 kilo afgetankt weegt te genieten van de 160 pk, 136 Nm Desmo V-Twin.
Meer dan
De Enduro is veel meer dan een gewone Multistrada met een grote tank. Naast de overduidelijke dingen als de gespaakte wielen van het Taiwanese Giant, het 19” voorwiel en de dubbele achterbrug is de carter beschermplaat nu robuuster aan het frame gemonteerd in plaats van voorheen het motorblok. De elektronische vering heeft een grotere veerweg van 200mm (+30mm), er is een hoger stuur gemonteerd voor een verbeterde offroad rijhouding en het tipje van de versnellingspook kan scharnieren om te v
Aluminium tankcover, dat is, emm... weten we nu, best wel slim gedaan. Display kenden we al van afgelopen jaar
Net als de nieuwe knopjes, maar we laten ze graag nog eens zien. Het blijft namelijk wél briljant
Enduro, en dús aluminium koffers van het type bovenlader. Ideaal om op 's avonds op de camping het bier te koelen. IJswater erin en klaaroorkomen dat ‘ie bij een val breekt. De beugels van de spiegels zijn aangepast om te voorkomen dat ze in de weg zitten als je op de steppen staat en het zadel dat in drie hoogtes leverbaar is (870mm standaard, 850/890mm optioneel) is anders gevormd en ter plaatse van de tank versmald, zodat je niet alleen je voeten gemakkelijker aan de grond krijgt (of beter kunt staan), maar je ook gemakkelijker je lichaam kunt verplaatsen. Het windscherm is gelijk aan de standaard Multistrada, met een hoogte instelling van 60mm die perfect werkt. Verder zijn nu twee 12V aansluitingen voorzien, is de Multi op een Garmin navigatie uit het accessoirepakket voorbereid en is onder het zadel een USB aansluiting waarmee een smartphone kan worden geladen.
Ook het 5” TFT kleuren display is gelijk aan de standaard Multistrada en laat je een waslijst aan informatie zien, waaronder een waarschuwing wanneer het ijzig kan zijn. De afwerking van de fiets is van hoge kwaliteit, net als de standaard Multistrada, maar je zit duidelijk dieper dan dat model. Het voelt zonder meer alsof je in de Enduro zit als je over asfalt rijdt, in plaats van erbovenop. Een geruststellende gevoel dat je deel uitmaakt van de motor overheerst, wat net dat beetje meer vertrouwen geeft. Met 1.556mm is de wielbasis met 29mm verlengd, als gevolg van de dubbele achterbrug die langer is. Ook is de balhoofdhoek met 1° naar nu 25° vergroot, wat in combinatie met het nu 19” voorwiel de naloop met 1mm naar 110mm heeft vergroot.
Lijkt wel alsof hoeken beter gaat dan met de Multi vorig jaar. Dat vraagt om een vergelijkend warenonderzoek...
De Multistrada 1200 Enduro is standaard met een middenbok uitgerust, de robuuste Touratech aluminium koffers met in totaal 81 liter inhoud zijn als accessoire leverbaar. De koffers maken de Enduro wel enorm breed, waardoor tussen de file doorrijden een no-go is en het ook met paaltjes oppassen geblazen is, wil je niet net als de Franse FJR1300 collega enkele jaren terug van de kade afdonderen. Onder het duozadel is voldoende ruimte voor een gereedschapskit en wat kaarten, jammer is wel dat handvatverwarming niet standaard is. D
Dat van op straat wisten we nauutlijk al, maar nu kan 'ie voor 't eerst ook écht offroad. Net als de Multistrada 1200 Enduro...
e voorkant van de motor is aangepast op de grotere benzinetank, met een grotere neus om je tegen modder te beschermen. Ook het voorspatbord zelf is aangepast. De twee tankcovers zijn van geanodiseerd aluminium gemaakt en schrapen goed, zoals ik mocht ervaren toen het voorwiel over een verborgen rots weggleed en ik een onverwachte frisse douche in het water mocht nemen. Hey, je moet ze grondig testen, nietwaar?
Het Testastretta DVT motorblok pakt vanaf 2.000 toeren al mooi op en neemt nu ook met mindere kwaliteit benzine genoegen, dankzij een pingelsensor die is voorzien. Ten opzichte van de standaard Multi is het achterwiel met drie tanden vergroot, daarnaast is de eerste versnelling voor offroad rijden verkort. De elektronica is grotendeels gelijk aan het baanbrekende Multistrada 1200S pakket, met dat verschil dat aan dat pakket nu nog VHC/Vehicle Hold Control is toegevoegd om wegrijden heuvelop te vergemakkelijken. Daarnaast is Bosch hellingshoek ABS, DCL/Ducati Cornering Lights, tractie controle, wheelie controle, cruise control en het semi actieve Skyhook veringsysteem voorzien. Net als bij de gewone Multistrada past de vering zich aan de gekozen rijmodus aan. In de sportmodus is de vering echter nog steeds aan de zachte kant, ik nam Andrea Buzzoni’s advies ter harte en zette de vering in de sportmodus in de hardste stand, wat overeenkomt met de toursetting van de vorige generatie (pre 2015) Multistrada. Toch voelde het alsof de motor nu stabieler was dan het 2015 model, wat de fiets waarschijnlijk aan z’n grotere voorwiel, z’n langere wielbasis en z’n meer conventionele geometrie te danken heeft.
Twee gezichten
Ducati had voor ons in Sardinië de dag in tweeën gesplitst – eerst stond een trip van 160 kilometer over de bochtige wegen in het zuidwestelijk deel van het eiland gepland, waarvan ik zou willen dat ik het kon inpakken en mee naar huis kon nemen voor persoonlijk gebruik. Het was zo goed dat we het rondje twee keer reden, de tweede keer in de Sportmodus na in de Tourmodus te zijn gestart. Hoewel 1.800 toeren stationair offoad handig is, moet voor een soepele acceleratie het blok toch echt het cijfer 3 zijn gepasseerd wil je het gas vol open kunnen doen. Naarmate het toerental stijgt, stijgt ook het koppel dat beschikbaar is en bij 7.500 toeren piekt, 2.000 t
Enduro, en dus langere veerwegen.
Geen hogere uitlaat, wel een smallere. De forse carterbescherming is aan het frame vastgeschroefd.
Zelfs de steeltjes van de spiegels zijn aangepast. Rubbers in de voetsteunen zijn uiteraard demontabel, net als dat de hoogte van de achterrem kan worden aangepast.oeren onder het maximum toerental. Bij 3.500 toeren is al 100 Nm aan koppel beschikbaar en dat blijft met 110 Nm tussen de 5.000 en 10.000 toeren behoorlijk vlak. Ducati heeft het DVT motorblok in deze Enduro duidelijk verfijnd. Bij 160 km/u maakt het blok 6.200 toeren per minuut, wat de Enduro een topsnelheid van dik boven de 250 km/u geeft. Zelfs op hoge snelheid is de windbescherming prima voor elkaar, waarbij mijn voorkeur naar de lage stand uitging. Het sterke Brembo pakket levert een goede vertraging, de vierzuiger remklauwen bijten zich lekker vast, terwijl het hellingshoek ABS een veilige gedachte is.
Op het asfalt was de Multistrada geen verrassing, maar voldeed aan de verwachtingen die de afgelopen zes jaar zijn gecreëerd. Offroad is echter een heel ander verhaal, zoals de 70 kilometer trail dwars door het ruwe gebergte van Sardinië uitwees. Na de Enduro modus te hebben geselecteerd starten we op een vlakke gravelweg, wat na enkele kilometers leidde naar een pad met rotsachtige ondergrond over de bergen, om daarna af te zakken naar de zee. Zo snel als een kameleon van kleur kan veranderen, veranderde het karakter van dblablae Multistrada in een superrelaxte fiets die met gemak het ruwe pad nam – dit is geen laten we net doen alsof, maar een echte ga-waar-je-wilt offroad trailfiets die ook op het asfalt z’n mannetje staat. Het is met recht een ware Dual Purpose fiets.
Tijdens de lunch had Ducati de Enduro van Pirelli Scorpion Rally offroad banden voorzien, waarvan de achterband eruit ziet als het schoepenwiel van een stoomboot. Zelf verwijderde ik de rubber inserts van de voetsteunen die op straat vibraties absorberen en zette de instelbare tips van de schakelpook en achterrem in de hoge stand, meer niet. Alles werkte nu naar behoren op een motor die onwaarschijnlijk vertrouwenwekkend was voor een sporadisch offroad rijder als ondergetekende – met name de Sachs vering, die nu een Enduro setting heeft die duidelijk beter op offroad gebruik op ruw terrein is afgestemd. De tractie bergop was uitstekend, net als de precisie tijdens afdalingen. Het enige moment dat ik in de problemen kwam was bij het doorkruisen van een modderachtig klein meer dat door recente regenstormen in de weg was gevormd. Je raadt het goed, ik ging over het voorwiel onderuit en nam een vroegtijdig bad, dat nog niet zo slecht zou zijn geweest als het niet zo modderig was geweest. Pluspunt voor de Enduro was dat de fiets bij de eerste druk op de knop weer tot leven kwam, nadat ik na pak ‘m beet een minuut half onder de motor te hebben gelegen samen met de Filipijnse collega Alvin Dee de Enduro weer overeind had gezet (wat absoluut een klus voor twee mensen is).
Conclusie
Mocht er iemand denkt dat de nieuwe Ducati Multistrada 1200 Enduro gewoon een simpele styling en marketing stunt is die gericht is op de hey-kijk-mij-eens pseudo-avonturiers, dan heeft die persoon het volledig mis. Dit is een zeer serieuze allround motorfiets, met oprechte offroad capaciteiten en toonaangevende performance op straat. Maar goed, het is uiteindelijk ook een Ducati – had je het anders verwacht?
Technische gegevens
Merk/Model | Ducati Multistrada 1200 Enduro |
Motor | |
Type | Tweecilinder 11° Testastretta 90° L-Twin |
Koelsysteem | Vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 1198,4 cc |
Boring x slag | 106 x 67.9 mm |
Compr. verh. | 12,5:1 |
Klepaandrijving | DOHC 4 kleppen per cilinder, variabele kleptiming |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Bosch Injectie, Mikuni ovale inlaatkelken, ride-by-wire |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 160 pk @ 9.500 tpm |
Koppel | 136 Nm @ 7.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen, hydraulisch bediend, antihop |
Chassis | |
Frame | ALS 450 staal Trellis frame |
Wielbasis | 1.594 mm |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | 110 mm |
Vering voor | Sachs 48 mm upside down, volledig instelbaar met Ducati Skyhook Suspension |
Vering achter | Sachs monoshock, volledig instelbaar met Ducati Skyhook Suspension |
Veerweg voor | 200 mm |
Veerweg achter | 200 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo Monobloc 4-zuiger radiale remklauw, instelbaar hellingshoek ABS |
Achterrem | Enkele schijf 245 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, instelbaar ABS |
Voorband | 120/70 R 19" |
Achterband | 170/60 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | n.b. |
Breedte | n.b. |
Hoogte | n.b. |
Zadelhoogte | 870 mm (890 - 850 mm optioneel) |
Gewicht | 254 kg rijklaar |
Tankinhoud | 30 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 24.190,00 |
Adviesprijs BE | € 21.190,00 |
Importeur NL | Ducati Benelux |
www.ducati.nl |