Zoeken

Zuinigheidstest Kawasaki Versys 650

Ons ben zuunig

27 oktober 2015
De dingen net wat anders aanpakken, dat kan je wel aan Kawasaki overlaten. Maar net als je denkt dat je ze wel begrijpt (Kawasaki is immers groen omdat het mooi is, niet omdat het in is en Kawasaki is snel, omdat dat toch zo hoort op twee wielen) volgt er een bericht uit onverwachte hoek. 'Wij willen wel eens weten hoe zuinig die nieuwe Versys 650 nou echt is. Doen jullie mee aan onze Versys 650 Energy Run?' Wat? Eh...

Kawasaki Versys 650 Energy Run

Tekst: Thomas Reedijk
Fotografie: Henny Stern

Geen EK

Kawasaki Versys 650 Energy Run

De vorig jaar geheel vernieuwde Versys 650 blijkt volgens statistieken uit eigen huis nogal populair in de Benelux. Niet alleen is het model compleet uitverkocht, het zijn juist de duurdere, met accessoires versierde exemplaren die het meest gewild zijn. Toch valt ook op dat de motor niet alleen wordt gekocht voor die ene vakantietrip. 75 procent van de eigenaren gebruikt zijn of haar Versys 650 voor woon-werk verkeer. En wie dagelijks van woning naar werk en terug reist weet, werken kost geld. Wat Kawasaki betreft is hier maar één antwoord op: een Kawasaki Versys 650, want praktisch, veel fun én, daar komt 'ie, zuinig.

Maar, dachten de dames en heren van de marketing, dat kunnen we wel roepen, we moeten het ook laten zien. Een nieuw idee was geboren: Kawasaki's eigen Energy Run. Een zuinigheids-challenge in de vorm van een interland tussen Nederland en België, maar dan volgens Kawasaki's eigen spelregels. Ha! Een zuinigheidsrace, dat gaan we winnen!

De spelregels

De Kawasakiaanse spelregels zijn net zo duidelijk als dat ze verwonderlijk zijn. Want het doel van het spel is er achter komen hoe zuinig de Versys 650 nou echt is, máár zonder de kernwaarden van Kawasaki uit het oog te verliezen. Het namelijk wel leuk blijven en niet van dat laffe tempo. Doorrijden dus, knallen! Maar wel superzuinig. Ehm.. jazeker gaan we doen.

De deelnemers

Het deelnemersveld bestaat uit zeven journalisten. Drie uit België, vier uit Nederland. Geen eerlijke verdeling, maar dit is gelukkig geen voetbal. Ieder strijdt voor eigen eer en glorie en iedereen maakt dus net zoveel kans.

De route

De testroute slingert, voor zover dat kan in Nederland, zich zo'n honderd kilometer lang door Gelderland en Utrecht en kent slechts een paar kilometer snelweg. De start en finish bevinden zich in Flipje's parel van de Betuwe: Tiel.

Kawasaki Versys 650 Energy Run

De wedstrijd

Kawasaki Versys 650 Energy Run

De groep journalisten is onderverdeeld in twee groepen en gerangschikt naar etniciteit, want dat moet anno 2015 toch gewoon kunnen. Team Motorfreaks is dan ook ingedeeld in de Belgische groep. Eh... is dat een compliment? Hoe dan ook, indeling is niet echt een heet hangijzer want elke deelnemer vertrekt apart en rijdt de route helemaal in z'n uppie. Hoewel de spelregels een soort van duidelijk zijn, zijn we toch ook wel eKawasaki Versys 650 Energy Runcht benieuwd hoe zuinig het nou echt kan. Want, hoewel we zijn ingedeeld in de verkeerde groep, we blijven Nederlanders. Maar de langzaamste tijd scoren kan natuurlijk ook weer niet dus de tactiek ziet ongeveer als volgt uit.

De maximum snelheid wordt, zoals opgedragen, gerespecteerd. Een kilometer of vijftien erboven moet toch ook wel kunnen dus wordt er met het gas flink open zo snel mogelijk geaccelereerd richting een mooie kruissnelheid. Anders dan anders wordt de volgende versnelling zo snel mogelijk gekozen om maar niet teveel toeren te maken. De Versys slikt dit rijgedrag prima, maar het blok is door deze rijstijl nou niet echt trillingsvrij te noemen. Nou is het doel om de gekozen snelheid zo lang mogelijk vast te houden. Goed anticiperen, hoge bochtensnelheid, op de dijk af en toe een auto inhalen en hopen dat die hond niet juist nu de weg oversteekt. Gaat prima zo! De manier van rijden wijkt af van de norm, maar langzaam gaat het met een gangetje van zo'n 90 km/h niet.

Kawasaki Versys 650 Energy Run

Ook het niet al te drukke verkeer werkt aardig mee, al valt het wel op dat automobilisten de neiging hebben om als de weg omlaag gaat te remmen en omhoog gas te geven. Vooral dat laatste kost brandstof, inhalen dus. Grappig om te merken dat zuinig rijden niet alleen lastiger is dan het lijkt, maar ook leuker. DKawasaki Versys 650 Energy Rune concentratie is lekker hoog, omdat het doel is de remmen zoveel mogelijk met rust te laten. Lijkt een beetje op circuitrijden, maar dan anders. Gelukkig remt de Versys goed af op de motor, wat ook weer de nodige brandstof bespaart. En ja, een race is een race dus ook minder alledaagse middeltjes, zoals uitrollen en wachten bij het stoplicht met de motor uit worden ingezet. Vergt een andere techniek, maar dan heb je ook wat.

Gedurende de rit vallen twee dingen het meest op: met een beetje motorrem en goed anticiperen heb je nauwelijks remmen nodig en zuinig rijden is niet hetzelfde als suf, zeker niet! Het vasthouden van een flinke snelheid maakt het rijden tot een echte uitdaging en dat is iets wat toch niet dagelijks wordt ervaren op de binnenlandse weggetjes.

Schwalbe

Als dan eindelijk de uitslag volgt blijkt dat team Motorfreaks het qua zuinigheid bepaald niet slecht heeft gedaan. Met een gemiddeld gebruik van 1 op 27,4 eindigen we netjes op de tweede plaats. Maar wie is dan die winnaar met een belachelijk laag verbruik van nét geen 1 op 31? Het blijkt de gedoodverfde concurrent te zijn, maar gevraagd naar zijn benzine besparende techniek uit te leggen blijkt er meer sprake van een omgekeerde schwalbe dan van talent. Het geheim blijkt hard rijden, even stoppen bij een een benzinepomp, wat tanken, hard lachen en weer doorrijden. Gelukkig blaast de hoofdscheidsrechter op z'n fluitje en wordt dKawasaki Versys 650 Energy Rune winnaar gebombardeerd tot verliezer, maar wel met behoud van de originaliteitsprijs. Wat dus betekent: we hebben gewonnen!

Winst en eeuwige glorie

Na te zijn afgelebberd door de aanwezige kissmissen en onze bokaal in ontvangst te hebben genomen blijkt dat er ook nog wat puntjes van verbetering zijn. Misschien zijn we met 1 op 27,4 wel de zuinigste, maar zeker niet de snelste, in tegendeel. Hoewel we met 50 km/h gemiddeld niet ver af liggen van het daggemiddelde van 54 km/h is voelt dit toch ook een beetje als verliezen. Daarnaast gooit het ontbreken van een werkend richtingsgevoel van ondergetekende wat roet in het eten, want ondanks de TomTom is er pardoes 17 kilometer aan de route toegevoegd. Aan de andere kant laat dat zien dat zuinige ritten, lange ritten zijn, toch?

Kawasaki Versys 650 Energy Run

Moraal…

Kawasaki Versys 650 Energy Run

Ondanks de externe sjoemelhardware van één persoon heeft de Versys 650 een totaal gemiddelde behaald van 1 op 25,3! En dat door een groep rijders die snelheid net zo hoog in het vaandel hadden als zuinig rijden. Natuurlijk is er wel op een bepaalde manier gereden, maar dat was ook de uitdaging. Iedereen gaat uiteindelijk in ieder geval huiswaarts met een flinke grijns op z'n gezicht wat laat zien dat motorrijden ook tijdens een dergelijk zuunig dagje echt wel leuk is. De Versys 650 was in ieder geval een prima stuk gereedschap, zij het wat trillerig bij lage toerentallen, maar hoe dan ook zuinig. Met de 21 liter grote tank en ons verbruik kom je zomaar 575,4 kilometer ver! Hiermee wordt maar weer eens bewezen dat de afstand huis - werk het beste per motor afgelegd kan worden. Niet alleen nooit meer in de file, maar ook lachend het benzinestation voorbij.

Kawasaki Versys 650 Energy Run

Technische gegevens

Kawasaki Versys 650 Energy Run

Merk/Model Kawasaki Versys 650
Motor    
Type   Parallel Twin 
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   649 cc 
Boring x slag   83 x 60 mm 
Compr. verh.   10,8:1 
Klepaandrijving   DOHC, 4 kleppen per cilinder 
Ontsteking   Digitaal 
Starter   Elektrisch  
Benzinetoevoer   injectie, 2x ø 38 mm gasklephuizen
Smering   Geforceerde smering, semi-dry sump 
Vermogen   69 Pk @ 8.000 tpm 
Koppel   64 Nm @ 6.800 tpm  
Transmissie  
Aantal versnellingen   6, constant mesh 
Eindoverbrenging ketting 
Koppeling   nat, meervoudige plaat, kabelbediend 
Chassis  
Frame   Diamant, hoogwaardig staal
Wielbasis   1.415 mm 
Balhoofdhoek   25º
Naloop   108 mm 
Vering voor   41 mm upside down, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar 
Vering achter   Single shock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar 
Veerweg voor   150 mm 
Veerweg achter   145 mm
Voorrem   Dubbele schijf 300mm, 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem   Enkele schijf 220mm , 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband   120/70 17"  
Achterband   160/60 17" 
Afmetingen  
Lengte   2.125 mm 
Breedte   840 mm
Hoogte   1.330 mm
Zadelhoogte   845 mm
Gewicht   209 kilo rijklaar
Tankinhoud   19 liter 
Reserve   n.b. 
Gegevens  
Rijbewijsklasse A2 na aanpassing
Garantie   2 jaar 
Adviesprijs NL   € 8.799,00
Adviesprijs BE   € 7.699,00
Importeur NL   Kawasaki Benelux 
www.kawasaki.nl