Zoeken

Vergelijk Triumph Street Triple RX en BMW F800R

Clean & SimpelMiddenklasse nakeds in de polder

16 september 2015
Wil je de juiste balans tussen power en lichtvoetigheid, dan kom je negen van de tien keer steeds in het zo verguisde 'middengebied' uit. Já, het is precies overal tussenin maar nee, het is dus nergens een uitblinker. Of wel? Wij hebben nooit beweerd dat een Street Triple vermogen tekort kwam. Wel dat z'n grote broer wat logger is. En precies hetzelfde geldt voor de F800, die er jaar na jaar alleen maar beter bij staat en nu opnieuw aangescherpt is. De middenklasse, da's pas typisch Hollands.
Inhoudsopgave
Vergelijk Triumph Street Triple RX en BMW F800R
Koe bij de horens
Kwajongensstreken
BMW F800R
Triumph Street Triple Rx
Conclusie
Technische gegevens

BMW F800R versus Triumph Street Triple Rx

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Vincent Burger, Ed Smits

Nederland kent meerdere openluchtmusea, waarvan naar alle waarschijnlijkheid het Openluchtmuseum het bekendst is. Want dat wordt geschreven met een hoofdletter. Het aanbod cultuurhistorische musea is groter dan je zou denken, menig gemeente heeft er één of meer, meestal gericht op de lokale historie en cultuur (zou je niet denken…) met een enkele uitschieter. Ons land kent dan ook een rijke historie, met daarbij horend zwelgen in nostalgie zoals je bijna alleen maar in een toegewijd museum kunt ervaren. Maar het mag er zijn. Wat je op de basisschool leerde over je eigen land, het is wáár. En nog steeds intact, zij het voor een groot deel behouden in musea of ‘beschermde stadsgezichten’. Denk niet dat een stad als Giethoorn nog een herhaling krijgt, maar tBMW F800RWelke gaat het worden, de verbeterde BMW...oen het ontstond, ja natúúrlijk. Dat was logisch. De Grachtengordel en Volendam zijn wereldwijd bekend en ook in Alkmaar of Gouda hoef je zomaar geen kaas te kopen zonder er een vlaggetje bij te krijgen of een kanten hoedje op te krijgen voor de foto. Zo schattig. Maar hoeveel Nederlanders bezoeken dergelijke pareltjes nog? Regelmatig?

Het eigen land kan zo mooi zijn. Noem maar op: molentjes, trapgevels, polders, tulpen, dijken, ga zo maar door. Maar meestal willen we daar als motorrijder maar weinig van weten. Terwijl we toch met gemak dágenlang door eigen land kunnen rijden zonder dat het saai hoeft te worden. Natuurlijk, wij hebben geen alpen. Maar vraag een Zwitser of Oostenrijker eens, die houdt er een heel ander beeld aan over. Eigen gras is nog best groen, als je er maar eens af en toe naar durft te kijken.

Voor een simpele down to earth rondrit nemen we eens twee down to earth motoren. En wat valt daar beter onder dan…. Nakeds. Geen verrassing. En dat terwijl we dit jaar al zoveel motoren gereden hebben, waren we in al het geweld bijna deze jongens vergeten. De Nieuwe Middenklasse, zogezegd: de Street Triple 675 als soort van vertegenwoordiger van de ‘oude’ 600 klasse, de F800R als afgevaardigde van de ‘nieuwe’ 800. We hebben ze al eerder wel eens tegenover elkaar gezet. Dus wat kun je verwachten? Veel meer van hetzelfde? Geen verrassingen? Schokkende openbaringen? Springt er nog wel eens iemand uit de band? Als je dat zou willen, zouden we bijna zeggen ‘dan moet je het niet in deze klasse zoeken’, maar dat klopt gelukkig niet helemaal. Braken we verleden jaar en eerder dit jaar nog een speer voor de kleinere klassen, zijn we onlangs nog op pad geweest met de Superbike klasse nakeds, je zou bijna vergeten dat er nog zoiets is als deze jongens uit de tussencategorie. Als je de verkoopcijfers bekijkt zie je een heel andere waarheid. Tussenin is safe, tussenin is niet te extreem, tussenin is ‘best of both worlds’, tussendoor is populair. Tussenin is Nederlands.

Triumph Street Triple Rx
...of de aangescherpte Triumph?