Zoeken

Test: Yamaha XSR700

Modern klassiek

6 november 2015
Een paar weken terug werd ie zomaar ineens aangekondigd: de nieuwe Yamaha XSR700. Op het eerste gezicht een kek ding, redelijk nieuw maar met ouderwetse trekjes. En hee… is dat niet op basis van een MT-07? Apart ding, zou het weer zo’n shed built ding zijn? Of zo? Nieuwe retro, dat soort praatjes? De naam zegt het ook wel een beetje, XSR, dat lijkt toch sterk op dat andere oude ding, de XS. Zou het….?

Yamaha XSR700

Nou…. Eigenlijk wel ja. En daar doet Yamaha niet bepaald moeilijk over. De XSR is een soort ‘ode’ aan de oude XS650, een nieuwe interpretatie, een motor die het gevoel van de XS overbrengt in een nieuwe machine. En die machine is voor een fors deel gebaseerd op de MT-07. Waarom ook niet? Maar om ‘m dan ook maar opzij te zetten als ‘een MT, maar dan anders’ is te makkelijk. H

Yamaha XSR700et is toch net ietsje meer. En ook dat past allemaal prima in de filosofie, in het totaalbeeld. Dus laten we dat dan eerst maar eens toelichten.

Of op z’n minst voor een deel. Het complete verhaal is haast genoeg voor een eigen boek, maar het is wel snel duidelijk dat hier goed over is nagedacht. Motorrijden verandert. Dat is zichtbaar en dus wordt dat bestudeerd. Waar komt de motorrijder vandaan, waar wil hij of zij naartoe en vooral.. waarom? Dat is de taak van de fabrikant, om vooraf een antwoord te geven op een vraag die nog niet gesteld is. De vraag, dat is de vraag om motoren die passen bij ‘het gevoel’, de wens. Maar als je als consument een nieuwe motor zoekt die bij je past, dan wil je dat deze er is, niet dat je er op wachten moet. Dus moet de fabrikant vooruit kijken en om dat te doen worden trends gespot, geanalyseerd en voorspeld.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Jonathan Godin, Alessio Barbanti, Henny B. Stern

Drie pilaren

Yamaha XSR700

Dat er wat verandert zal niemand van opkijken. Bij Yamaha heeft men daarom eerst gekeken hoe dat in een soort schema is te vertalen en daar is uitgekomen dat motorrijden eigenlijk berust op drie pilaren: adrenaline, veelzijdigheid en nostalgie. Daar zijn ze tevreden mee, want daar kunnen ze alle modellen van ooit tot nu onder scharen. Maar de motorrijder verandert en er wordt merkbaar mYamaha XSR700Zo woon/werk rijden? Eeh, welk werk?inder voor de adrenaline gekozen en meer voor de veelzijdigheid en historie. Enerzijds vanwege de betaalbaarheid: veelzijdig is ‘meer motor voor je geld’ en minder behoefte aan specifieke motoren voor uiteenlopende doeleinden, historie is knuffelbaar en goed voor familie en buren. Oftewel, we worden soft en seniel. Geeft niks, daar is ook een markt voor.

Het historische verhaal gaat natuurlijk verder. Van de hang naar oud, oude techniek, oud design en bouwkwaliteit waar je nog drie aardbevingen mee kunt overleven wordt het ook makkelijk opgepikt door eerst de custombouwers, vervolgens door de hipsters en wat er dan gebeurt is duidelijk: neem de Distinguished Gentleman’s Rides, de Wheels & Waves en de Glemsecks en je weet waar het over gaat. Het is cool en vooral retepopulair. Dus kijken we binnen die markt, dan is het nog weer onder te verdelen in drie stukken, de Low Riders waar de bekende Amerikaanse merken erg goed in zijn, de Classic Replica’s waar Britten, IYamaha XSR700 Yamaha XSR700
Hoe je met een paar tweaks een heleboel stijl kunt neerzetten
Yamaha XSR700 Yamaha XSR700
Piece de resistance: het deelbare subframe
talianen en Japanners goed in zijn en wat Yamaha noemt de ‘Neo Retro’ zoals de Scrambler en RnineT. De eerste twee groepen zijn stabiel, de laatste groeit snel en gestaag. Mooi, dat moet Yamaha dus ook.

Nou weten we ook al dat Yamaha de custombouw een steeds groeiend warm hart toedraagt en dus zien we ons vandaag omringd door creaties van specialbouwers die ook de presentatie voor hun rekening nemen, omdat zij met z’n allen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van deze XSR. Alle motoren die nu onder de Sport Heritage vlag vallen, komen rechtstreeks voort uit alle varaties van de Yard Built specials. Welnu, daar komt met de XSR nog een gevolg op en dat heet ‘Faster Sons’. Was het tot nu toe nog ‘oud vernieuwd’, nu komt daar met Faster Sons een tegenbeweging bij, ‘nieuw verouderd’. Oftewel in gewoon Nederlands: we nemen/maken gewoon een nieuwe, moderne motor en geven die een modern sausje. Voorbeelden van de andere kant zijn de XJR en SR400 die gewoon op de juiste plaatsen zijn geupgrade voor een nieuwe kans, de XSR is sowieso technisch al zo nieuw als je krijgen kunt, maar heeft nu ook een leuk jasje gekregen.

Yamaha XSR700

Klinkt bekend? Yamaha zal de laatste zijn die ontkent dat de Scrambler hetzelfde al doet en zoals gezegd valt daar ook de BMW RnineT onder. Maar het gaat nog een heel klein stukje verder. Want je hebt niet alleen een motor om te kopen, rijden en verder niks, tegenwoordig moet ’t vooral jouw motor zijn. Daarom ook pakken de genoemde concurrenten uit met complete pakhuizen vol met accessoires en moedigen hun volgers aan het zo bont mogelijk te maken. EYamaha XSR700Nou, zoiets dus. En of je nou designerkleding aanhebt of de jas van je vader, het is allemaal okéen motor is pas echt jouw motor als je er wat moois van maakt. En bovendien, als je al uitgaat van de custombouwer als basis van een model, kun je moeilijk zeggen ‘dit is het en daar doe je het graag maar mee’. Nee, je laat het toe, je moedigt het aan, je maakt het mogelijk. En dan komen we pas écht bij de XSR.

Natuurlijk is het wel een soort van moderne incarnatie van de XS, het is in feite ook weer de eenvoud van twee wielen, een duidelijk zichtbaar motorblok en een eenvoudig design, het is in geen geval een ‘nieuwe’ XS. Wel zien we de duidelijke retro invloeden en daarmee heeft Yamaha toch een flinke stap gezet. In plaats van de MT-07 die er vooral heel erg eigen en erg ‘MT’ uitziet, is de XSR liever, ‘knuffelbaarder’. En daar is niet lullig over gedaan ook, er is echt wel wat veranderd. En al is het achterlicht gelijk aan dat van de XV950, dat komt gewoon zo uit en is mooi meegenomen. het design moet een kruising zijn tussen modern, tYamaha XSR700 Yamaha XSR700
Wat zullen ze bij Pirelli blij zijn dat er weer een motor is waar die Phantoms op kunnen
Yamaha XSR700
Meest briljante is nog bijna de app waarmee je alles kunt passen, meten en uitproberen. Zie ook het filmpje hieronder
Yamaha XSR700 Yamaha XSR700
Dapper middelpunt blijft die heerlijke twin. Is niks aan gedaan, is ook echt niet nodig
ijdloos en neutraal en daar zijn de ronde vormen van achterlicht, uitlaat, koplamp en teller typische voorbeelden van. Die koplamp is volgens de verantwoordelijke designer geïnspireerd op de Lucas koplamp van zijn jaren dertig omafiets. De teller is gewoon aansluitend ontworpen om in het plaatje te passen en biedt in een klassieke vorm een heleboel informatie, inclusief versnellingsindicatie en toerenteller. Da’s nog best knap als je ziet hoe groot het display is.

Het echte geheim komt pas als je leert hoe goed de motor is voorbereid op customisen. Een ander zadel is eenvoudig, een plastic kapje is snel genoeg verwijderd, maar als het echt rigoureus moet ben je al snel overgeleverd aan een specialist. Niet zo bij de XSR. Of tenminste, het kán wel, het hoeft alleen niet zo snel. Die mooie aluminium tank is stiekem een dummy die over een stalen binnentank heen zit, zodat je bij keus voor een andere stijl de binnenkant gewoon kunt laten zitten. en daarmee brandstofpomp, stekkers en aansluitingen, tankdop en pasvorm. Topidee. Het voorspatbord is ook zoiets: voor maximale variatiekeus is de ophanging als een soort veredelde stabilisator uitgevoerd met daar een spatbordje los aan. Zelfs al zou je ‘m weglaten, dan kan het alu deel blijven zitten. En als je nóg verder wilt? De duosteunen zijn verwijderbaar, de uitlaat zit al niet in de weg maar daar is ook al een akra vervanging voor en als je echt een single seater wilt haal je gewoon het subframe eraf. Met slechts een paar boutjes, niks slijpen of zagen of moeilijk. Dat is nou vooruitdenken, dat is nou voorbereiden. Dat is nou Faster Sons.


Hoe makkelijk wil je het hebben? Samenstellen in een app en als het je bevalt, bestellen en afhalen.

 

Feest van herkenning

Yamaha XSR700
Niks 'all show, no go'. Meer go dan show zelfs! En ja, da's dus gewoon heel veel go

Voor nu blijven we echter bij de standaardversie, al zijn er wel al twee alternatieven beschikbaar en aanwezig bij de introductie, als ook de ‘Faster Son’ (zonder S) creatie van designer Shinya Kimura waar het allemaal mee begon. Uniek exemplaar of niet, hij rijdt gewoon met de groep mee. Omdat het in de basis een MT07 is en we daar al vaker heel veel plezier mee gehad hebben, kijken we ook nu weer uit nYamaha XSR700 Yamaha XSR700
Het zit 'm in de details. En laat daar nou geen gebrek aan zijn
Yamaha XSR700 Yamaha XSR700
Ander idee? setje tankrubbers bijvoorbeeld? Of een windschermpje?
aar een lekker stukje rijden. We zitten zelfs weer op een eiland (en nog erger.. ook hier hebben ze hun eigen bier), dus het kan haast niet op. De motor is maar vier kilo zwaarder dan de MT, maar draagt z’n kilo’s zonder protest. En het is voor een groot deel een feest van herkenning.

Niet alleen de wielen en het blok, maar ook de afmetingen, het meeste doet denken aan de MT. Dus als we op zoek gaan naar de startknop zien we ook daar dezelfde schakelaar als op de MT. Maar dan wordt het anders, het ronde tellertje is namelijk een verfrissend ander ding. Toch grappig dat ze dus uitgerekend voor zoiets toch weer hun best gedaan hebben. En het werkt: niet alleen zit alle informatie binnen in de kleine cirkel, het is ook nog eens goed afleesbaar. Allereerst de versnellingsindicator, daaronder met dikke cijfers de snelheid. DYamaha XSR700Alles onder de knie is go, erboven show. Prima combi!e toeren lezen zich in een dunne cirkel langs de rand van het display af, onopvallend maar ze zijn er wél. En met een paar verklikkerlampjes als toetje is het geheel heel erg af. Dat tellertje is wat weggestopt achter de koplamp en tussen de stuurhelften, maar dat is eerder gedaan om je niet teveel het weidse uitzicht te ontnemen dan vervelend ver buiten je blikveld.

De motor zit zoals te verwachten voorbeeldig. Het blijft uiteindelijk gewoon een naked met een brede doelgroep, niet gemaakt voor extreme snelheden of anders, dus je zit heel gewoontjes, iets voorovergebogen rechtop, heel relaxed, met alle bewegingsvrijheid om te genieten van de rit en optimaal gebruik te kunnen maken van de wendbaarheid van de machine. Om het echte verschil met de MT te weten zullen we er eens twee naast elkaar moeten zetten, maar het is in geen geval heel erg verschillend. De knieën sluiten mooi aan en als bonus geven de kapjes onder het zadel nog een extra steuntje, zodat ik me met mijn ‘krap 180’ perfect op maat voel.

Yamaha XSR700
Nog wat vingeroefeningen, gebaseerd op de XSR/MT. Hier de 'Super Seven' van Duitse designer JvB moto
Yamaha XSR700 Yamaha XSR700
Links Shinya Kimura's Faster Son waarhet allemaal mee begon, rechts een kant en klare custom XSR. Kun je zo kopen.

Zoals te verwachten loopt het blokje prachtig in de rondte en heeft daarbij een leuke roffel. Volgens de heren die het weten kunnen zijn de eigenschappen van het crossplane blok (oke, dus het is officieel geen paralleltwin maar een staande twin met een ander ontstekingspatroon) ideaal voor elk gebruik: vermogen bovenin, koppel onderin zodat je zowel een versnelling hoger heel relaxed kunt toeren als een versnelling lager sportief kunt gassen. En dat blijkt ook. of ik nou in twee achter vYamaha XSR700
De ronde koplamp komt terug. Omtdat 't gewoon goed is
Yamaha XSR700
niks mis met eenvoud (was daar geen liedje over ooit?)
Yamaha XSR700
Of je monteert een korter zitje en hebt ineens plek voor een rekje
oorrijder Raymond Schouten aanrace of in drie lekker door de bochten swing, qua snelheid maakt ’t uiteindelijk geen spat uit. Raymond bepaalt het tempo en is daar heel constant in, het is dus onze eigen keus hoe we daar mee om willen gaan. En dat is nog best een lastige keus, met zo weinig effectief verschil. Dus zit ik te twijfelen en schakel vaker heen en terug tussen de opties dan noodzakelijk, de motor zou hier net zo makkelijk zonder klagen kilometerslang in dezelfde versnelling kunnen blijven rijden. Tja, bergwegen he, dan krijg je dat.

Zo’n zelfde bergweg brengt ons ook in hoger sferen. Hoewel de voorspellingen nog zo zonnig waren is het in de praktijk toch net weer anders en duiken we uiteindelijk zo een wolk in. Geen regen, wel mist, kou en natte wegen. Ideaal weer om de Pirelli Phantoms eens aan te voelen, al is het hopelijk maar eventjes. Toch leuk dat er nu weer een motor is waar de Phantoms goed op smoelen, dan worden ze ook nog eens verkocht. Maar behalve een leuk aanzicht hebben ze ook nog eens een prima wegligging en is er helemaal niks op aan te merken. En Yamaha heeft met de standaard wielen en bandenmaten dus tóch een look die bij de motor past.

Hoewel er niemand is die het tegendeel kan bevestigen, lijkt het alsof de vering zelfs beter in orde is dan op de MT-07. Nou liepen de meningen over de originele vering nog wel eens uiteen, onze eigen ervaring vertelt dat het toch nogal zacht was. Toch geeft de XSR gewoon vertrouwen, feedback en balans zoals we zouden verwachten, zonder op- of aanmerkingen. Dus als het wel gelijk is hebben we ons vergist en anders heeft in Japan iemand stiekem toch de vering een kleine tweak gegeven. Hoe dan ook, ’t is geen R1, maar wel gewoon adequaat. En meer hoeft het ook niet te zijn (plus, we weten dat ook hier heel eenvoudig iets aan te doen is). Nog meer MT vinden we in de bak, die niet alleen ‘gewoon dik in orde’ is, maar ook relatief kort. Oftewel; een klein beetje spelen met het gas in eerste of tweede versnelling en je maakt een mooie hups met ’t voorwiel. We zeiden het al, wil je leren wheelieën, neem een MT. En nu dus ook een XSR. Desondanks is de topsnelheid ruim voldoende, zeker op een motor als dit, met deze doelgroep, met je open helm en kevlar spijkerbroek. En uiteraard zijn ook de remmen gelijk. En opnieuw is daar niks op aan te merken. De kleine twin was al nagenoeg probleemloos, dat is ie nu nog steeds. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Yamaha XSR700
Probeer zelf maar eens te concentreren op een dragrace met zo'n startdame voor je...

Conclusie

Yamaha XSR700

Dus wat is de XSR nou precies? Een MT met een persoonlijkheidsstoornis of een geniaal idee? Of beide? Om de XSR simpelweg een MT deel twee te noemen doe je ‘m toch net teveel tekort. Natuurlijk, technisch gesproken is er niks nieuws onder de zon, maar niemand haalt hYamaha XSR700Oke, dus dat is duidelijk? Dan ga ik nu m'n baard trimmen, koffie branden en een goeie sigaar rokenet in z’n hoofd om de Scrambler een Monster met een masker te noemen, toch? En zo is het toch wel, wat Ducati gedaan heeft, doet Yamaha ook en terecht. Waarom ook niet? met de XSR bedient Yamaha meerdere doelgroepen, de (her)opstappers en lieden die op zoek zijn naar een lichte en handzame fiets, de retroliefhebbers die op zoek zijn naar een nieuw antwoord op de XS van veertig jaar geleden en de customisers die nu niet alleen zichzelf kunnen voorzien van jeans, petjes, baarden en knotjes maar ook hun motor in elke denkbare vorm kunnen versleutelen, met dit als basis. En zet ze eens naast elkaar, welke heeft dan meer uitstraling? Goed, dat is persoonlijk, maar als je het ons vraagt is de XSR stiekem toch de motor waar onze voorkeur voor uitgaat. En het mooie is: zo duur is ie nog steeds niet.

De XSR is de eerste nieuwe telg in de Faster Sons familie, maar niet de laatste. Het is nog maar een aankondiging van wat komen gaat. En om ons alvast warm te maken krijgen we op het eind nog een heel klein tipje van de sluier: iets met een MT09, Roland Sands en… Kenny Roberts.

  • Looks en actie gecombineerd, dat zegt toch genoeg
  • Minpunten? kijk nog eens goed... zie jij minpunten?

Technische gegevens

Yamaha XSR700

Merk/Model     Yamaha XSR700
Motor    
Type   tweecilinder paralleltwin
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   689 cc
Boring x slag   80 x 68,6 mm
Compr. verh.   11,5:1
Klepaandrijving   SOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking   TCI
Starter   electrisch
Benzinetoevoer   benzine-injectie
Smering   wet sump
Vermogen   75 pk @9.000 tpm
Koppel   68 Nm @ 6.500 tpm
Transmissie  
Aantal versnellingen   6
Finale reductie   tandwielen
Koppeling   nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis  
Frame   diamant stalen buizenframe
Wielbasis   1.405 mm
Balhoofdhoek   24,5°
Naloop   90 mm
Vering voor   43 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter   monocross, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor   130 mm
Veerweg achter   130 mm
Voorrem   dubbele schijf 282 mm, 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem   enkele schijf 245 mm, 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband   120/70 ZR 17"
Achterband   180/55 ZR 17"
Afmetingen  
Lengte   2.075 mm
Breedte   820 mm
Hoogte   1.130 mm
Zadelhoogte   815 mm
Gewicht   186 kg rijklaar
Tankinhoud   14 liter
Reserve   2,7 liter
Gegevens  
Rijbewijs A2 na aanpassing
Garantie   2 jaar
Adviesprijs NL   € 8.499,00
Adviesprijs BE  
Importeur NL   Yamaha Motor Nederland
www.yamaha-motor.nl